Auteur Topic: Vacuum verpakking  (gelezen 266 keer)

Offline eMWee

• Analoog liefhebber
Vacuum verpakking
« Gepost op: 9 oktober 2019, 12:27:26 »
Weet iemand  of het zin heeft  verse filmrolletjes ( 24X 36 / 120  e.a. )  vacuum te verpakken  voor ze in de  koelruimte gaan ?

Offline Mr_Flibble

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
  • In Tabulas Argenteas Refero
    • Flibweb.nl
Re: Vacuum verpakking
« Reactie #1 Gepost op: 9 oktober 2019, 12:51:44 »
Vacuum misschien niet, maar luchtdicht in ieder geval om condensvorming te voorkomen als je de film weer uit de koeler haalt.

Rick - Mijn AFF Moderator stem is ROOD
Geladen met film: Leica IIIc & Graphic 23 roll film holder
Laatste speeltjes: Folmer & Schwing Auto Graflex Junior

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 9 oktober 2019, 13:08:26 »
Een lage temperatuur is van groot belang. Dat is bekend. De vraag hier is misschien of zuurstof op den duur tot oxidatie van de zilverzouten en/of andere ingrediënten kan leiden of tot aantasting van de gelatine.

Maar het zilver is al in verbinding met een halogeen.

En eenmaal ontwikkeld kan film heel lang mee, dus dat zegt ook al wel iets.
« Laatst bewerkt op: 9 oktober 2019, 13:19:18 door Mono »
Nee, ik ben niet nieuw. Geregistreerd sinds 5-6-2015. Het aantal berichten klopt ook niet.

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 9 oktober 2019, 13:31:37 »
Scheikunde zat overigens niet in mijn eindpakket.  ;)

Misschien heeft Fred er iets zinnigs over te zeggen.
Nee, ik ben niet nieuw. Geregistreerd sinds 5-6-2015. Het aantal berichten klopt ook niet.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU camera's.
« Reactie #4 Gepost op: 9 oktober 2019, 13:55:14 »
Misschien heeft Fred er iets zinnigs over te zeggen.

Nee helaas is mijn kennis van chemie zeer beperkt, ik weet wel dat zuurstof met zo ongeveer alles reageert (vandaar oxideren) behalve met edelgassen.

Maar Mr_Flibble heeft het grootste gevaar van uit de vriezer halen al aangegeven, condensatie dus films luchtdicht in de vriezer en het beste is natuurlijk onder gasdekking (Stikstof, Argon of food gassen) maar dat heeft niet iedereen in huis.
Zorki, Zorki 6 Zenit B en Rolleiflex-Automat. Yashica A, Yashica-mat.

Wish List: Weston Master III.

Offline Guusje

• Vaste bezoeker
« Reactie #5 Gepost op: 9 oktober 2019, 14:00:26 »
Tip.

Een goede manier om vacuum te verpakken : even langs een goede viswinkel gaan. Die hebben een vacumeer maschine staan. Voor een kleinigheidje helpen ze je graag.
Beware Of Darkness.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU camera's.
« Reactie #6 Gepost op: 9 oktober 2019, 14:02:28 »
Tip.

Een goede manier om vacuum te verpakken : even langs een goede viswinkel gaan. Die hebben een vacumeer maschine staan. Voor een kleinigheidje helpen ze je graag.

Had Blokker ook niet zo iets voor thuisgebruik om voedsel te sealen?
Zorki, Zorki 6 Zenit B en Rolleiflex-Automat. Yashica A, Yashica-mat.

Wish List: Weston Master III.

Offline eMWee

• Analoog liefhebber
« Reactie #7 Gepost op: 9 oktober 2019, 14:41:23 »
Hier staat al jaren een Krups  vacuumtrektoestelletje en  ik bewaar  mijn  onbelichte films momenteel in de  koelkast op 5 à 6 °C.
Als ik ze vacuum  wil  verpakken  moeten  die  films dan eerst op kamertemperatuur komen ?

Offline HoodedOne

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
« Reactie #8 Gepost op: 9 oktober 2019, 15:14:27 »
Heb nog nooit film in de koelkast bewaard, laat staan vacuum verpakt.
Hans

“If you cannot please everyone with your deeds and your art, please a few” [Schiller]

Wahrheit ist Feuer, und Wahrheit reden heisst leuchten und brennen. [L. Schefer]

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #9 Gepost op: 9 oktober 2019, 15:20:41 »
Gebruik jij ze gewoon dan?

Offline HoodedOne

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
« Reactie #10 Gepost op: 9 oktober 2019, 15:24:16 »
Gebruik jij ze gewoon dan?

!!!!

Jij koopt filmrolletjes om er naar te kijken....
Hans

“If you cannot please everyone with your deeds and your art, please a few” [Schiller]

Wahrheit ist Feuer, und Wahrheit reden heisst leuchten und brennen. [L. Schefer]

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #11 Gepost op: 9 oktober 2019, 15:31:22 »
Altijd.  :P

In bulk kopen is natuurlijk voordeliger. Dan heb je natuurlijk wel fotografen bij wie zelfs bulkvoorraden niet de kans krijgen om oud te worden. Maar dat is niet voor iedereen weggelegd.

Offline Cor

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #12 Gepost op: 9 oktober 2019, 16:56:16 »
 Ik koop film (120, 4*5) in bulk, en verpak de film in ziplock zakken van stevige kwaliteit en vries ze in. 120 film zit in een doosje, en de film is zelf ook weer gesealed, nooit problemen gehad. 4*5 film zit in 3 dozen en dan een zwart lichtdicht plastic zakje, ook nooit problemen gehad.

Zoals gezegd: rustig op temperatuur laten komen, de condens vormt zich op de buitenste plastic zak, vetrouw je het niet: doe de film direkt uit de vriezer in een (extra) plastic zak.

Doe dit ook met foto papier. Heb nog een aardige voorraad Forte papier, print nog steeds zonder sluier. Het enigste papier waar dit niet voor werkte is kentmere Kentona, maar daar kan je prima mee Lith Printen.

Groet,

Cor

Offline elvinhaak

• Analoog liefhebber
  • www.elvinshoot.net
    • ElvinShoot
« Reactie #13 Gepost op: 10 oktober 2019, 15:53:20 »
Ik heb ook film gehad die NIET (ook 120) verpakt waren in iets luchtdichts en dan kan je bij vocht problemen krijgen. Een luchtdichte (dus ook bijv. vaccuuum) verpakking helpt dan zeker. Met vacuumverpakte zakken kan je wel gelijk zien dat er ergens een lek inzit en wellicht ben je dan nog tijdig om het probleem op te lossen.
Mijn ervaring: veel 120-films weg moeten gooien omdat ze in de koelkast vochtig zijn geworden door een geopende zak (door een hulp niet goed behandeld in de koelkast) en het schutblad door condens aan de film is gaan plakken. Ik had ze uiteindelijk dus beter niet in de koelkast kunnen bewaren... 20 120 films weggooien doet toch pijn (en dan de eerste films vreemde vlekken...).
ME-super(s), ME, MZ-5, MZ-7, Praktica's, Flexaret's, een paar lensjes... APS, DOKA, ook wat digitaals... http://elvinhaak.xyz/elvin/foto voor een overzicht en www.elvinshoot.nl.

Offline eMWee

• Analoog liefhebber
« Reactie #14 Gepost op: 10 oktober 2019, 18:33:47 »
Ik heb ook film gehad die NIET (ook 120) verpakt waren in iets luchtdichts en dan kan je bij vocht problemen krijgen. Een luchtdichte (dus ook bijv. vaccuuum) verpakking helpt dan zeker. Met vacuumverpakte zakken kan je wel gelijk zien dat er ergens een lek inzit en wellicht ben je dan nog tijdig om het probleem op te lossen.
Mijn ervaring: veel 120-films weg moeten gooien omdat ze in de koelkast vochtig zijn geworden door een geopende zak (door een hulp niet goed behandeld in de koelkast) en het schutblad door condens aan de film is gaan plakken. Ik had ze uiteindelijk dus beter niet in de koelkast kunnen bewaren... 20 120 films weggooien doet toch pijn (en dan de eerste films vreemde vlekken...).

Wat denk jij   Elvin ?  gewoon de  films op een droge , koele en donkere plaats bewaren  en  evt  in een   vacuum verpakking ?
Tot nu toe  bewaarde ik altijd de  films  op een droge   donkere plaats & de oudste eerst opgebruiken .
Gewoon  verder doen is misschien de beste oplossing ?