Auteur Topic: Tweede film, Ilford HP5+ 400  (gelezen 276 keer)

Offline Jondor

• Regelmatige bezoeker
  • **
Tweede film, Ilford HP5+ 400
« Gepost op: 9 oktober 2019, 08:58:39 »
Een tweede film geschoten en vooral ontwikkeld met het zelfde proces als m'n eerste. Rodinal 25+1, 6 minuten.
Helaas was het deze keer minder eenvoudig, als eerst wou de film niet op de spoel. hij wou er niet in, blokkeerde na een paar slagen met als het gevolg dat de film deuken en vouwen heeft plus een deuk aan de zijkanten waar het e.e.a. blokkeerde.
Herkenbaar? of is het mijn gebrek aan ervaring? Hoe dan ook zou ik meer zien in een inspoel machine dan in een ontwikkel machine..;-)

Maar goed, hier een resultaat.

De rest is te vinden op https://gerhardhoogterp.nl/2019/10/09/film-nr-2/

Offline Huub

• Vaste bezoeker
  • Enthausiast fotograaf, zolang het maar zwartwit is
Re: Tweede film, Ilford HP5+ 400
« Reactie #1 Gepost op: 9 oktober 2019, 09:58:58 »
Citaat
Helaas was het deze keer minder eenvoudig, als eerst wou de film niet op de spoel. hij wou er niet in, blokkeerde na een paar slagen met als het gevolg dat de film deuken en vouwen heeft plus een deuk aan de zijkanten waar het e.e.a. blokkeerde. Herkenbaar? of is het mijn gebrek aan ervaring? Hoe dan ook zou ik meer zien in een inspoel machine dan in een ontwikkel machine..;-)

Zeker herkenbaar. Zorg er voor dat je spoelen absoluut droog zijn en knip met een schaar een klein hoekje aan beide zijden af. Dat is best wel lastig in het donker, maar met wat oefening gaat dat zeker lukken. Mocht het de eerste keer niet lukken, draai dan de film om en begin aan het andere einde, waar het plakband zit waarmee de film aan het schutblad vastzit.

Overigens: fraaie foto.

Offline michiel

• Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 9 oktober 2019, 10:09:22 »
Helaas was het deze keer minder eenvoudig, als eerst wou de film niet op de spoel. hij wou er niet in, blokkeerde na een paar slagen met als het gevolg dat de film deuken en vouwen heeft plus een deuk aan de zijkanten waar het e.e.a. blokkeerde.

Herkenbaar, maar ik heb ook het idee dat de spoelen zelf van belang zijn.  Ik heb plastic spoelen van het merk AP, die voor middenformaat blijkbaar makkelijker in het gebruik zijn dan Paterson spoelen.  Aan het andere uiteinde heb je de metalen spoelen, die veel meer gelegenheid geven voor het maken van fouten.

De inspoelmachine bestaat trouwens; dat is de Rondinax/Lab Box.
Olympus 35SP · Olympus OM2n · Olympus OM4 · Agfa Billy Record

Offline Jondor

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 9 oktober 2019, 10:18:24 »
Zeker herkenbaar. Zorg er voor dat je spoelen absoluut droog zijn en knip met een schaar een klein hoekje aan beide zijden af. Dat is best wel lastig in het donker, maar met wat oefening gaat dat zeker lukken. Mocht het de eerste keer niet lukken, draai dan de film om en begin aan het andere einde, waar het plakband zit waarmee de film aan het schutblad vastzit.

Die spoelen hebben een week liggen drogen dus ga er vanuit dat die wel droog waren, en nieuw. Pas de tweede film. Hoekjes afknippen had ik inderdaad ook gedaan.
Nouja, heb nog twee Ilford 50's liggen dus ga het nog wel eens proberen, maar vooralsnog heeft tmax een puntje voor..;)

Citaat
Overigens: fraaie foto.

Dank. Het van Heek park in Enschede, ik vermoed dat dit vroeger een deel van de oprij laan was.

Offline Jondor

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 9 oktober 2019, 10:24:20 »
Herkenbaar, maar ik heb ook het idee dat de spoelen zelf van belang zijn.  Ik heb plastic spoelen van het merk AP, die voor middenformaat blijkbaar makkelijker in het gebruik zijn dan Paterson spoelen.  Aan het andere uiteinde heb je de metalen spoelen, die veel meer gelegenheid geven voor het maken van fouten.
Hmm.. ik kijk het nog een tijdje aan, maar anders is zo'n AP spoel iets om in gedachten te houden. Zie hem voor z'n 12 dollar, dus dat zal wel een 12 euro zijn hier en dat is absoluut overkomelijk als het veel frustratie voorkomt.

Citaat
De inspoelmachine bestaat trouwens; dat is de Rondinax/Lab Box.

Die had ik al wel gezien, maar dat is een complete vervanging van een tank, niet iets om alleen een film in te spoelen.

Online Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #5 Gepost op: 9 oktober 2019, 11:25:19 »
Gewoon een paar keer oefenen tot je het (weer) letterlijk in de vingers hebt. Dat kan eventueel ook nog met een testfilm. Daar nam je vroeger dan bijvoorbeeld een verlopen film voor.  oO  Maar dat mag niet meer, geloof ik.   ^D
Of een film waar per ongeluk (ongewenst) licht bij is gekomen etc.

Je zei dat het al na een paar slagen gebeurde. Dat is ook wel logisch, want als je een stuk verder bent kan het eigenlijk niet meer fout. Rustig beginnen dus en even voelen of hij aan beide kanten in "dezelfde" groef zit. Ja, als je met schone handen werkt, mag dat van mij.  ;)  Ik deed dat met de muizen van mijn duimen. Die zijn best gevoelig en minder vet dan de vingertoppen. Die muizen gebruikte ik ook om de film een beetje te "helpen". Als ik het me goed voor de geest kan halen hoor. Het is voor mij ook een dag of drie geleden dat ik een rolfilm heb ingespoeld.

Dat afknippen van de puntjes, met de nadruk of -jes, kan helpen om het inspoelen iets soepeler te krijgen. Volgens mij hoeft het niet per se. En als je het overdrijft kan het ook nog eens tegen je werken. Want je maakt de film van voren smaller dan het spoor. En als je het niet precies gelijk doet aan beide kanten (wat in het donker geen schande is) ben je ook je referentie een beetje kwijt. Wellicht is-ie juist daarom aan één kant in de "verkeerde" groef geschoten. En dan ga je scheef natuurlijk.
Bovendien, hoe groter de hap is die je van de hoek afhaalt, hoe lastiger het wordt om de film nauwkeurig bij de verdikking in te voeren.

Dus nogmaals, rustig beginnen, even checken, desnoods uithuilen en opnieuw beginnen, en pas als je zeker weet dat hij lekker loopt slagen gaan maken.
« Laatst bewerkt op: 9 oktober 2019, 12:57:40 door Mono »
Nee, ik ben niet nieuw. Geregistreerd sinds 5-6-2015. Het aantal berichten klopt ook niet.

Online Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #6 Gepost op: 9 oktober 2019, 11:30:25 »
Een kleinbeeldfilm is sowieso makkelijker natuurlijk, want smaller en dus stijver.
Die kreuk je niet zo snel.
Nee, ik ben niet nieuw. Geregistreerd sinds 5-6-2015. Het aantal berichten klopt ook niet.

Offline Jondor

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 9 oktober 2019, 15:33:53 »
Een kleinbeeldfilm is sowieso makkelijker natuurlijk, want smaller en dus stijver.
Die kreuk je niet zo snel.

Dat is ook wat ik me herinner. Nouja, meer oefenen dus..;)  Het afknippen van de puntjes was bij de tmax inderdaad niet nodig. Het inspoelen was verder geen probleem dus heb ik dat in eerste instantie bij de Ilford ook niet gedaan. Maar ja, toen het maar niet wou, dan probeer je wat.  Maar goed, de reacties tot nu toe zijn dus: Herkenbaar en meer oefenen.
Dus dat doe ik dan maar. Eens kijken of ik tijd heb om nog een filmpje vol te schieten een dezer dagen.

Bedankt!

Offline dasca

• Vaste bezoeker
« Reactie #8 Gepost op: 9 oktober 2019, 16:17:39 »
Waarom hoekjes afknippen in het donker? Je haalt een teruggespoelde belichte kleinbeeldfilm toch uit uit je patroon met het eerste strookje dat uitsteekt uit de cassette? Vervolgens knip je het smalle aanloopstrookje eraf en waar de film "over de hele breedte" begint, knip je de hoekjes rond(niet dòòr de perforatiegaatjes, maar er tussen door) De hele procedure, terugspoelen in de camera, filmpatroon uit de camera halen, en het knipwerk kan allemaal bij daglicht.
...geaccepteerde onscherpte is nog geen scherpte...

Online Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #9 Gepost op: 9 oktober 2019, 16:25:20 »
Waarom hoekjes afknippen in het donker? Je haalt een teruggespoelde belichte kleinbeeldfilm toch uit uit je patroon met het eerste strookje dat uitsteekt uit de cassette? Vervolgens knip je het smalle aanloopstrookje eraf en waar de film "over de hele breedte" begint, knip je de hoekjes rond(niet dòòr de perforatiegaatjes, maar er tussen door) De hele procedure, terugspoelen in de camera, filmpatroon uit de camera halen, en het knipwerk kan allemaal bij daglicht.

Dit gaat over rolfilm.

Offline Jondor

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 9 oktober 2019, 16:57:17 »
Dit gaat over rolfilm.

En het vinden van het begin van de film ipv te proberen het beschermpapier in te spoelen is een fout die ik in ronde 1 al gemaakt heb.. ;-)

Overigens is het ook geen gegeven dat bij 35mm het lipje nog uitsteekt. Dan moet het busje dus eerst open. Aan de andere kant ben je dan toch al aan't knippen om de leader er af te halen en zijn de hoekjes niet zo'n probleem meer. Althans, dat is mijn herinnering aan het inspoelen van 35mm

Offline Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU camera's.
« Reactie #11 Gepost op: 9 oktober 2019, 17:05:48 »
Als de camera de film niet automatisch terugspoelt dan zou ik de aanloopstrook uitlaten steken even een paar scherpe vouwen erin als herinnering dat de film gebruikt is, geen gedoe met in het donker openen van cassettes.

Met 120 film heb ik nooit de hoeken afgerond en normaal ook nooit problemen gehad met inspoelen in de (inmiddels 40 jaar oude) Paterson spoelen.

Ik heb tot nu toe alleen een kleine moeite gehad met Adox en Rollei 120 films die bleven maar krullen uiteindelijk wel gelukt zonder schade maar zelfs na een jaar in de map krullen deze films nog steeds (inclusief de negatief bladen  ^^).

Ik denk dat het toch een kwestie is van routine opbouwen.
Zorki, Zorki 6 Zenit B en Rolleiflex-Automat. Yashica A, Yashica-mat.

Wish List: Weston Master III.

Offline Rien120

• Vaste bezoeker
« Reactie #12 Gepost op: 9 oktober 2019, 17:26:35 »
Allemaal waar, maar de spoelen moeten niet alleen droog, maar ook brandschoon zijn. Heel oude tip: regelmatig een nachtje laten weken in water met zo’n tablet voor kunstgebitten, echt waar.
Ik gebruik vooral JOBO tankjes en spiralen en geloof me, het merk maakt niets uit, oefening baart kunst.

Offline L.Cavalier

• Vaste bezoeker
« Reactie #13 Gepost op: 9 oktober 2019, 18:31:21 »
Met de AP spoelen gaat het veel makkelijker !
Hoekjes weinig afknippen, alleen van de film niet van de vingers  ;) ;)

Online Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #14 Gepost op: 9 oktober 2019, 19:01:35 »
Ik vond een oud bericht van sterremuur. Die zegt ongeveer hetzelfde als ik, maar heeft minder woorden nodig.  ;)

Ik spaar Paterson tankjes en heb nog nooit inspoelproblemen  gehad. Kogeltjes zijn ook nooit een probleem.
De truc zit hem in het begin. Je moet de film in de buitenste spiraalopening introduceren, en niet per ongeluk rechts in de eerste en links 1 winding verder, als je begrijpt wat ik bedoel.
Verder is het een kwestie van subtiel aanvoelen. Als het klemt nooit verder forceren, want dan knikt de film juist.
En met je duimen meegeleiden. Je voelt gewoon dat het goed zit.