Auteur Topic: afdichtingen Olympus OM10  (gelezen 280 keer)

Offline Martienels

• Nieuw
  • *
afdichtingen Olympus OM10
« Gepost op: 9 oktober 2019, 07:56:33 »
Vandaag heb ik een prima werkende Olympus OM10 gekregen. Ik ben er super gelukkig mee. Echter heb ik gezien dat de afdichtingen voor het merendeel verbrokkeld zijn. Kunnen jullie me misschien vertellen waar ik deze zelfklevende afdichtingen kan kopen. Ook een stukje zelfklevend materiaal waaruit ik zelf de afdichtingen kan knippen zou al heel fijn zijn.

Offline eMWee

• Analoog liefhebber
Re: afdichtingen Olympus OM10
« Reactie #1 Gepost op: 9 oktober 2019, 09:40:52 »
Mooi zo  ; veel plezier met die  leuke  OM1

Kijk meteen de spiegeldemper  eens na  en ook    een aanpassing voor de   batterij

Grts
M

Offline Marcel

• Regelmatige bezoeker
  • **
  • Hoe bedoel je lelijk
« Reactie #2 Gepost op: 9 oktober 2019, 11:27:59 »
Mooi zo  ; veel plezier met die  leuke  OM1

Kijk meteen de spiegeldemper  eens na  en ook    een aanpassing voor de   batterij

Grts
M
OM10 gaat het om en die heeft LR44 of SR44 batterijen.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU camera's.
« Reactie #3 Gepost op: 9 oktober 2019, 13:14:51 »
Voor die zelfklevende afdichting kun je terecht bij Aki Asahi of Microtools.
Maar je kunt als vervanger beter zwarte wol gebruiken (zuiver scheerwol) dat wordt door zo ongeveer iedereen gedaan die de afdichting vervangt en in het verleden was het de meest gebruikte afdichting.
Voor de spiegeldemping wordt wel foamstrip gebruikt

www.aki-asahi.com
www.micro-tools.de/en/home/
Zorki, Zorki 6 Zenit B en Rolleiflex-Automat. Yashica A, Yashica-mat.

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #4 Gepost op: 9 oktober 2019, 15:22:41 »
Yep, wol.

En heb je nog een muismat liggen die je niet meer gebruikt?
Datum van registratie: 5 juni 2015

Offline who2010

• Nieuw
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 7 november 2019, 10:50:27 »
Even inhaken op de afdichtingen (lightseals):
Ik heb een Pentax ME-Super gekregen die perfect werkt op uiteraard de lightseals en spiegeldemper na.
Toevallig bij de Action recent een blauw muismatje gekocht en een aluminium liniaal.
Het muismatje is foam met daarop een toplaag geplakt.
Ik heb de toplaag er gewoon afgepeld, de overgebleven foam had een dikte van ong. 1,5mm.
Eerst heb ik de oude seals weggehaald (wat een gepiel, maar met IPA (nee, niet het bier  :'D) en geduld ging dit prima) evenals de rand van de achterwand met IPA schoongemaakt.
De spiegeldemping was er zo uit en de vlakken schoon.
Met voelermaatjes heb ik de breedte van de groef voor de lightseals opgemeten en ik heb uit het foam van het muismatje reepjes gesneden die een fractie breder waren dan de groef.
Nu, met veel geduld, de reepjes op hun plek gekregen hierbij de teller-reset vrij gelaten.
Doordat de reepjes iets breder waren dan de groeven bleef alles perfect op zijn plek zitten.
Ook de spiegeldemping opgemeten (met een schuifmaat) en dit stukje uit het foam gesneden en met dubbelzijdig plakband ingeplakt. Dit is dan wel wat dunner dan het origineel maar werkt prima.
De camera een nacht dicht laten zitten om het foam te "zetten".
Het eerste rolletje zag er prima uit, zonder lichtlekken, ben dus heel blij met deze "operatie" die maar een paar Euro en een middag hebben gekost.

Hoop dat jullie er je voordeel mee kunnen doen.

M.vr.gr.
Willem.

« Laatst bewerkt op: 7 november 2019, 11:24:33 door who2010 »

Offline henkvanzuylen

• Analoog liefhebber
« Reactie #6 Gepost op: 7 november 2019, 15:09:28 »
ben dus heel blij met deze "operatie" die maar een paar Euro en een middag hebben gekost.

Ik kan genieten van "operaties". die nagenoeg niets kosten, alleen maar een hoop tijd
Kopen is makkelijk, zelf oplossen met beperkte middelen is veel tijdrovender, maar wel veel leuker Willem  :)
Ik ben geen fotograaf maar ik maak wél graag plaatjes die ik zelf leuk vindt

topsecret-dna