Auteur Topic: Naturalis  (gelezen 229 keer)

Offline Cor

• Regelmatige bezoeker
  • **
Naturalis
« Gepost op: 8 oktober 2019, 14:11:41 »
Een nieuw gebouw voor museum Naturalis in Leiden waar ik dagelijks langs fiets, dat moet ik fotograferen. Tamelijk groot, uit welke hoek, en wanneer is het licht gunstig?  Hieronder de eerste pogingen op groot formaat. (linhof Color, 485 inch FP4+ op 80 asa, MyTol) Gescande proef printjes, 20*24 cm Ilford PE.

Naturalis 1.

Voorkant, 150 mm Symmar, f32. Vanuit deze hoek zijn de 3 stenen "schoenendozen" duidelijk, het witte "organische" deel minder.

Naturalis 2

Op zij, met de 90mm Angulon, f22. Met zo'n groothoek vanuit dit standpunt gaan alle lijnen vervormen, bij de opname de zijkant van het oude Naturalis (zilver gebouw links) vertikaal gehouden, bij het afdrukken een beetje geschoven met de uitsnede. Weet het nog niet, enerzijds een dynamisch beeld, anderzijds ook wel een beetje storend.

Naturalis 3

Achterkant, 120mm Fujinon, f22, de zon staat wel heel fel op de ramen..

Groet,

Cor

« Laatst bewerkt op: 9 oktober 2019, 09:39:42 door HoodedOne »

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • huh wat?
Re: Naturalis
« Reactie #1 Gepost op: 8 oktober 2019, 14:45:41 »
lekker pittig. voor mijn gevoel hadden ze iets ruimer gemogen, maar waarschijnlijk kon dat niet met de lens/ruimte.
--
kan het uit elkaar? Mooi!

Offline Guusje

• Vaste bezoeker
« Reactie #2 Gepost op: 8 oktober 2019, 15:16:40 »
Helemaal mijn ding. Prachtige foto's. Chapeau.

Groet,

Guusje.
Beware Of Darkness.

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 8 oktober 2019, 15:25:27 »
Mooooooooie heldere witten en diepe zwarten in de eerste twee. Fraai lijnenspel ook hoor. Die groothoek mag dam vervormen (zoals alle groothoeken), maar dat is denk ik het meest storend als je de gebouwen heel goed kent. Sowieso zijn het geen recht-toe-recht-aan ontwerpen natuurlijk.

Sommigen zouden de eerste twee misschien ietsjes zachter willen voor de doortekening in het witte reliëf, alsmede de schaduwen. Ik vind dit wel lekker zo.
Nee, ik ben niet nieuw. Geregistreerd sinds 5-6-2015. Het aantal berichten klopt ook niet.

Offline Cor

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 8 oktober 2019, 15:28:49 »
lekker pittig. voor mijn gevoel hadden ze iets ruimer gemogen, maar waarschijnlijk kon dat niet met de lens/ruimte.

De meeste opnames zijn iets krapper afgedrukt, daarbij komt nog de schermweergave, je kan de opnames schuiven met de scroll bar onderaan. Beetje onhandig is het wel: bij de opmaak passen ze mooi in beeld (heb ze 1200 pixels breed gemaakt), maar als ze gepost worden valt er een deel rechts weg. Moet je onderaan schuiven om de rechterkant van de bovenste te zien. Misschien moet ik ze voortaan apart posten, of 800 pixels breed maken.

Groet,

Cor

PS ik maak meestal eerst PE test drukken, om later 30*40 of 40*50 bariet drukken te maken. De test drukken zijn dan om de uitsnede te kiezen, en waar ik doordruk of tegen houdt.
« Laatst bewerkt op: 8 oktober 2019, 15:33:29 door Cor »

Offline Cor

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 8 oktober 2019, 15:32:39 »
Mooooooooie heldere witten en diepe zwarten in de eerste twee. Fraai lijnenspel ook hoor. Die groothoek mag dam vervormen (zoals alle groothoeken), maar dat is denk ik het meest storend als je de gebouwen heel goed kent. Sowieso zijn het geen recht-toe-recht-aan ontwerpen natuurlijk.

Sommigen zouden de eerste twee misschien ietsjes zachter willen voor de doortekening in het witte reliëf, alsmede de schaduwen. Ik vind dit wel lekker zo.

Open deur: de electronische versleuteling van de afdruk en de weergave op ieders scherm geven een indruk, pas met de print in je handen kan je het beoordelen. Wist je natuurlijk al, en dit blijft natuurlijk de op een na beste manier om elkaar te laten zien wat we zoal doen op analoog gebied..

Groet,

Cor

Offline Guusje

• Vaste bezoeker
« Reactie #6 Gepost op: 8 oktober 2019, 17:04:23 »
Klopt.
Beware Of Darkness.

Offline Guusje

• Vaste bezoeker
« Reactie #7 Gepost op: 8 oktober 2019, 17:05:25 »
Maar hoe dan ook. Ik blijf ze PRACHTIG vinden.
Beware Of Darkness.

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • huh wat?
« Reactie #8 Gepost op: 8 oktober 2019, 17:05:55 »
misschien de foto als kleinere link invoegen? 1200 breed is soms al teveel voor de wat kleinere laptops.

de fotos die ik in dit forum plaats staan over het algemeen op flickr en daar kies ik maximaal 800 breedt en kun je klikken op de link om em in flickr beter te zien en in te kunnen zoemen.
--
kan het uit elkaar? Mooi!

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #9 Gepost op: 8 oktober 2019, 17:12:27 »
Open deur: de electronische versleuteling van de afdruk en de weergave op ieders scherm geven een indruk, pas met de print in je handen kan je het beoordelen. Wist je natuurlijk al, en dit blijft natuurlijk de op een na beste manier om elkaar te laten zien wat we zoal doen op analoog gebied..

Groet,

Cor

Yep, wij kunnen alleen maar afgaan op wat we digitaal krijgen voorgeschoteld.
En met eerst een analoge afdruk is er een stap extra.

Het goede nieuws is natuurlijk dat als ze hier al zo mooi zijn het alleen nog maar mooier kan worden.  :)
Nee, ik ben niet nieuw. Geregistreerd sinds 5-6-2015. Het aantal berichten klopt ook niet.

Offline Robbie

• Vaste bezoeker
    • https://www.flickr.com/photos/128444671@N05/
« Reactie #10 Gepost op: 8 oktober 2019, 20:28:08 »
De eerste foto erg mooi, bij de tweede zie je meer "strukturen" van de gevel dat is naar mijn idee beter maar je moet hem nog wel even "rechtzetten".
Mvg. Robbie

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
  • Het zonesysteem van ratio naar emotie :-o)
« Reactie #11 Gepost op: 8 oktober 2019, 21:12:19 »
Ja, prachtige beelden van moderne architectuur.
Wat betreft de vervorming zou het zo maar het ontwerp van de architect kunnen zijn  ^^
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.

Offline michiel

• Analoog liefhebber
« Reactie #12 Gepost op: 9 oktober 2019, 09:28:01 »
Nummer 2 vind ik de meest karaktervolle opname; rechtzetten is wat mij betreft niet op z'n plaats; een portret zet je ook niet recht.
Olympus 35SP · Olympus OM2n · Olympus OM4 · Agfa Billy Record

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #13 Gepost op: 9 oktober 2019, 11:36:25 »
Behalve ome Kees.

Vanaf een uur of vier 's middags.

Offline Roos

• Nieuw
  • *
« Reactie #14 Gepost op: 9 oktober 2019, 18:03:17 »
Nummer 2 en 3 vind ik mooi! Ken het gebouw goed, erg fijn vastgelegd :) Ik zou de tweede weer wat terugdraaien.

topsecret-dna