Auteur Topic: RETROPAN 320 soft 120 Medium Format Film  (gelezen 170 keer)

Offline cmug

• Vaste bezoeker
RETROPAN 320 soft 120 Medium Format Film
« Gepost op: 26 september 2019, 22:53:31 »
Ik kan met de zoekfunctie op dit forum resultaten vinden van de RETROPAN in kleinbeeld.
Tja, ik ben nog niet onder de indruk . . . (te veel korrel / of geen match met passend onderwerp)
Maar ze hebben de film ook in 120 rolfilm. Heeft iemand ervaring met de 120 rolfilm versie ?

Offline wouthazel

• Regelmatige bezoeker
  • **
Re: RETROPAN 320 soft 120 Medium Format Film
« Reactie #1 Gepost op: 26 september 2019, 23:18:08 »
Heb een rolletje of tien gebruikt. Ben niet echt onder de indruk. Oa id11, hc110 en microphen. Maar op een of andere manier vind ik se korrel gewoon niet lekker. En er zit iets softs in wat me niet bevaltt

Offline cmug

• Vaste bezoeker
« Reactie #2 Gepost op: 27 september 2019, 00:08:16 »
Ik heb ook op Flickr gezocht op deze film in 120 formaat. Maar kon weinig vinden.
De zachte gradatie spreekt mij wel aan. Maar dan denk ik aan de bijv. de atelier foto's rond 1900 die hele fijne reeks midden grijstinten hebben.
Ik ben niet zo fan van de korrel van een onderbelichte Tri-X met zijn dichtgelopen zwarte partijen. Al kan dat bij bepaalde onderwerpen ook wel weer passend zijn.

Offline Mr_Flibble

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
  • In Tabulas Argenteas Refero
    • Flibweb.nl
« Reactie #3 Gepost op: 27 september 2019, 09:50:29 »
Heb er twee rolletjes in 135 format mee geschoten, maar was inderdaad ook niet onder de indruk.

Belicht met IE320 en ontwikkelt volgens Foma's eigen informatie lijkt het alsof de film twee stops onderbelicht is. Geeft hele dunne negatieven en met HC-110 nogal overdreven korrel.

Ik heb momenteel een rolletje 120 format in een rolfilmadapter zitten op de Speed Graphic. Wat aan het experimenteren met belichting.
Ik las op de flickr reacties dat iemand het als ISO 70 film behandelde en daar betere resultaten uithaalde.

« Laatst bewerkt op: 27 september 2019, 09:58:42 door Mr_Flibble »
Rick - Mijn AFF Moderator stem is ROOD
Geladen met film: Leica IIIc & Graphic 23 roll film holder
Laatste speeltjes: Folmer & Schwing Auto Graflex Junior