Auteur Topic: Matglas uit plexiglas  (gelezen 4269 keer)

Offline henk47

• Analoog liefhebber
Re: Matglas uit plexiglas
« Reactie #30 Gepost op: 23 november 2021, 00:59:40 »
Video bekeken, en ik verwonder me om het poeder 600 dat die man gebruikt. Ik heb dat ook gedaan en het resultaat is echt een heel grof matglas, erg helder maar voor de details in het beeld (waar je toch op wilt focussen) veel te grof.
Zojuist een nieuw matglas gemaakt (gelukkig ook iets beter passend op het raamwerk van de achterwand) en ik heb vanaf het begin van slijpen een veel fijner poeder gebruikt, ik vermoed 1000 of nog fijner. Het kostte me dan ook veel meer tijd om de gehele oppervlakte van het 18x24cm glas mat te krijgen (lamme arm....) maar het resultaat is bijzonder fijn. Benieuwd hoe dit gaat werken...
Overigens was het (gebroken) matglas dat in de gekochte platencamera zat, ook erg grof...
Ergens in een draadje over dit onderwerp vroeg iemand hoe dik het matglas moet zijn. Daar kwam geen goed antwoord op, en inderdaad, het is ook niet van belang. De matte kant van het matglas bevindt zich namelijk tegen de sponning van de achterwand (dus naar voren, kant van het objectief) en de afstand tot de lens is dus altijd gelijk, hoe dik het matglas ook is.
Wat bij die dikte wél telt is de manier waarop je scherpstelt. Doe je dit op het oog, dan is er geen probleem. Maar als je een loupe gebruikt, dan wél! Die loupe druk je namelijk tegen de gladde kant van het matglas, en dan maakt de dikte wel verschil. De eerste keer dat ik de loupe afstelde, deed ik dit op een krant. Ik vroeg me af hoe het kon dat mijn platen niet scherp waren... tot ik ontdekte dat ik tussen krant en loupe eenzelfde stuk glas moest plaatsen om dezelfde afstand van loupe tot matglasbeeld te krijgen. Nou, dát scheelde, zoals ze bij ons zeggen, een slok op een borrel.... ;-)

Offline Kwibus

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #31 Gepost op: 23 november 2021, 11:06:28 »
Dag henk47,

Je kan ook een instelbare loupe gebruiken, en deze afstellen zodat de korrels van de matte laag of de meestal daarop aangebrachte aanduidingen scherp zijn. Dan zal de scherpstelling bij gebruik ook kloppen.

Offline cmug

• Analoog liefhebber
« Reactie #32 Gepost op: 23 november 2021, 20:22:13 »
In een oud verslag van mijzelf stond:

De camera kwam aan met een gebroken glasplaat. Dus moest er een nieuw glas op. Een nieuwe was snel gevonden op eBay. Maar ik vond de verzendkosten van $28,00 te duur. Dus besloot ik om er zelf een te maken, dat zou meer voldoening geven. Dus dat deed ik. Ik kocht een fotolijst 28x35 cm, haalde het glas eruit en plakte het met zelfklevende tape (aan 2 kanten kleverig) op mijn aanrecht. Daarna een tweede fotolijst glas 24x30 cm aan de bovenkant. Tussen deze glazen het schuurmiddel. Ik kon het aanbevolen siliciumoxide 600 slijpmiddel niet snel genoeg vinden, dus heb ik kleppenslijpmassa van de autowinkel gebruikt (Dura 4; 0,0445mm). Was verbaasd over de goede kwaliteit. Maar het duurde een uur voordat het hele glas overal egaal mat was. Een elektrische schuurmachine en een variac hebben mij geholpen. De variac maakte het mogelijk om de schuurmachine op plus minus 20% van het lichtnet te laten werken.