Auteur Topic: Fujinon 1s 2s  (gelezen 776 keer)

Online SmithDW

• Regelmatige bezoeker
  • **
Fujinon 1s 2s
« Gepost op: 16 september 2019, 13:27:32 »
Hi allen,

Ik heb een Fujinon lens op mijn 4X5 zitten, maar bij sluitersnelheden van 1sec en 2sec blijft die hangen.
Je hoort dat hij wel een poging doet om weer te sluiten, wat uiteindelijk gebeurd, maar veel langer dan de sluitersnelheid natuurlijk.

Online Mono

• Analoog liefhebber
Re: Fujinon 1s 2s
« Reactie #1 Gepost op: 16 september 2019, 14:11:10 »
De narigheid begint vrijwel altijd bij de lange tijden.

Dan volgt de afweging tussen reparatie en 'hoe hard heb ik die lange tijden eigenlijk nodig?'
Nee, ik ben niet nieuw. Geregistreerd sinds 5-6-2015. Het aantal berichten klopt ook niet.

Offline eMWee

• Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 16 september 2019, 14:55:20 »
De narigheid begint vrijwel altijd bij de lange tijden.

Dan volgt de afweging tussen reparatie en 'hoe hard heb ik die lange tijden eigenlijk nodig?'

Vind ik ook;  dat is een correcte inschatting   van Mono !

Offline Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU camera's.
« Reactie #3 Gepost op: 16 september 2019, 15:36:25 »
De lange tijden zullen waarschijnlijk niet vaak gebruikt worden maar bij de lange tijden merk je wel sneller dat er vertraging is.
Als de lange tijden al traag zijn hoe zit het dan met de andere tijden?
Bij veel sluiters is het niet mogelijk om tijden onafhankelijk van elkaar af te stellen en dan mag je er vanuit gaan dat als 1 seconde in werkelijkheid 2 seconden is dat dit ook voor de hogere tijden geld 1/500 is 1/250.

Om een lang verhaal kort te maken er is dus gewoon sprake van een onbetrouwbare sluiter.
Zorki, Zorki 6 Zenit B en Rolleiflex-Automat. Yashica A, Yashica-mat.

Wish List: Weston Master III.

Offline L.Cavalier

• Vaste bezoeker
« Reactie #4 Gepost op: 16 september 2019, 15:36:48 »
Mee eens wat hier al gezegd is.
Gaat ook meestal fout na lang ongebruikt . wat ik doe is om de 2 maanden alle Compur (Copal ) sluiters op alle tijden te laten afgaan.
Soms lukt het ook eens met een 10 tal keer de sluiter op te spannen en te ontspannen..... maar eens is dat ook  gedaan, en is er enkel nog reparatie dat soelaas brengt.
Er staan hier genoeg adressen waar je best eerst een prijsofferte vraagt.

Offline Cor

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 16 september 2019, 16:29:09 »

Meer wel dan niet in mijn geval: bv landschap op FP4+ en een geel filter, en f32 dan kom je al snel langzamer uit, en dan fotografeer ik ook nog met IR film, Asa 1.5,  maar dan kom ik al snel op tijden langzamer dan 1 sec uit.

Maar het is wat Fred boven zegt, de hele reeks is dan langzamer. soms gaat een sluiter "beter" lopen als je het maar goed oefent (10-20 keer spannen en ontspannen over de hele reeks0.

Zelf heb ik Copal sluiters (en ook Compur, zijn lastiger) wel weer aan de praat gekregen (trichloorethyleen in de zuurkast! en minimale smering) Maar dit risco neem ik met mijn eigen spullen, niet voor anderen..

Groet,

Cor

Online Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #6 Gepost op: 16 september 2019, 17:17:00 »
De ene sluiter is de andere niet en je hebt spleetsluiters en centraalsluiters etc. Maar ik denk niet dat het een wet van Meden en Perzen is dat de vertraging bij lange tijden evenredig is met die bij korte. Ik heb verschillende camera's die op de lange tijden zeg maar gewoon "dood" zijn en op de korte toch nog behoorlijk functioneren.
En als er wel een evenredig verband is dan is dat nog niet per se een ramp, want dan weet je hoeveel procent langzamer de korte zijn en kun je daar dus rekening mee houden.
Dat is in zekere zin nog beter dan een onevenredig verband, met tevens vreemde korte tijden. In het laatste geval zou je proeven moeten doen om te weten waar je aan toe bent, maar het wordt dan wel een lastig verhaal natuurlijk.
En als de tijden per kéér verschillen is het helemaal geen doen meer.

Perfect is sowiesó anders uiteraard.
Nee, ik ben niet nieuw. Geregistreerd sinds 5-6-2015. Het aantal berichten klopt ook niet.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #7 Gepost op: 16 september 2019, 17:36:13 »
Het feit dat de langere tijden blijven hangen komt omdat het sluiten even in de wacht gezet wordt dus het mechanisme meer tijd heeft om steviger te verkleven, bij de snellere tijden volgt het sluiten sneller op het openen zodat er ook minder tijd is om te verkleven.
Maar ga er rustig van uit dat een sluiter die op de langzame tijden blijft hangen gewoon service nodig heeft die is op snellere tijden ook niet meer betrouwbaar.

Indien de oorzaak uitgeharde smeermiddelen is kan een paar keer de sluiter activeren tijdelijk helpen maar het is geen permanente oplossing.

Als de oorzaak roest is dan kan je er beter helemaal van afblijven want roest kan als schuurmiddel werken en dan kunnen de onderdelen door verhoogde slijtage meer speling krijgen dan goed voor ze is.

Bij gordijnsluiters is het bovenstaande ook van toepassing al is de werking natuurlijk totaal anders.

Online SmithDW

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #8 Gepost op: 18 september 2019, 18:03:23 »
Dus ik kan beter al beginnen uitkijken naar een andere lens.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #9 Gepost op: 18 september 2019, 18:10:18 »

Waarom de lens niet laten servicen ?

Offline PrinterAttic

• Vaste bezoeker
    • Printer Attic
« Reactie #10 Gepost op: 18 september 2019, 22:10:13 »
Met Seiko sluiter gok ik?

Roy

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #11 Gepost op: 18 september 2019, 23:30:50 »

Met een andere lens heb je hetzelfde risico. Een service beurt is veel beter. Fujinons zijn over het algmeen ook goede lenzen dus dat is geen reden om te vervangen.

Mechanische sluiters voor grootformaat lenzen worden niet meer gemaakt dus het is aan ons om de bestaande werkend te houden  :D

Jon

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
  • Het zonesysteem van ratio naar emotie :-o)
« Reactie #12 Gepost op: 18 september 2019, 23:36:26 »
Ik ben het met Jonnie88 eens dat er niets mis is met het laten repareren van dergelijk materiaal.
Je weet dan in't ieder geval zeker dat het weer nauwkeurig werkt en dat ook heel lang zal blijven doen.
Ik heb zelf wel eens objectieven gekocht die meteen doorgingen naar de reparateur. Daar heb ik nog steeds geen spijt van gehad terwijl het spul toch intensief gebruikt wordt.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.

Online SmithDW

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #13 Gepost op: 19 september 2019, 15:25:10 »
En kennen jullie respectabele namen die deze dingen een goede service geven?
Of verwijzing hier op het forum misschien? Of kijk ik er naast?

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #14 Gepost op: 19 september 2019, 15:37:44 »
En kennen jullie respectabele namen die deze dingen een goede service geven?
Of verwijzing hier op het forum misschien? Of kijk ik er naast?

Zet eens een foto van dat objectief hierbij, er zijn meerdere forumleden die centraalsluiters kunnen repareren.
En anders even kijken bij het topic "CLA adressen".

Ik waag mij niet aan het repareren van centraalsluiters voor derden want ik heb hier nog te weinig ervaring mee om succes te kunnen garanderen.