Auteur Topic: Exclusieve kijk op Apollo 14 NASA foto's  (gelezen 3494 keer)

Offline Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU en TLR
Re: Exclusieve kijk op Apollo 14 NASA foto's
« Reactie #15 Gepost op: 30 mei 2019, 12:50:16 »
Maar als leek vraag ik me af: Zijn er ooit foto's van de maan gemaakt met de Hubble telescoop.
Als je daar de Lunar modules op kan zien zijn we meteen van de "Fake maanfoto theorieen" af.

Dat zijn de mensen die beweren dat de aarde plat is en de ruimte niet bestaat, dus zullen zij de Hubble ook wel ontkennen.
Zorki, Zorki 6 Zenit B en Rolleiflex-Automat.
Leningrad-8, Weston Master II, Sunny 16 regel.

Offline Hasku

• Vaste bezoeker
« Reactie #16 Gepost op: 30 mei 2019, 16:35:40 »
 :'D :'D :'D
Waarom ik analoog fotografeer ?
Ach, andere mensen rijden een oldtimer, ik fotografeer er mee :)

Nee, ik heb niet te veel camera's....ik heb te weinig ruimte !!

Offline Jelmer

• Analoog liefhebber
    • Jelmer Gremmen
« Reactie #17 Gepost op: 30 mei 2019, 17:02:12 »
Dat zijn de mensen die beweren dat de aarde plat is en de ruimte niet bestaat, dus zullen zij de Hubble ook wel ontkennen.

Koekoek!

https://youtu.be/Ml8Yc2t5ruA
~ Grain is life ~

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #18 Gepost op: 30 mei 2019, 17:15:34 »
Koekoek!

https://youtu.be/Ml8Yc2t5ruA

Zoals het ons al 500 jaar wordt voorgeschoteld?

OK tot in de middeleeuwen waren er lieden die er van uitgingen dat de aarde plat was maar meer dan 2500 jaar geleden wisten de Egyptenaren al de omtrek van de aardBOL te berekenen en zelfs Griekse filosofen waren er al van overtuigd dat de aarde een bol was.

Doet mij denken aan een boeiend gesprek wat ik zo rond mijn 7e had met een buurjongen wij vroegen ons af hoe de zon en de maan zo in de lucht bleven hangen, onze conclusie was dat die dingen met een punaise aan de hemel vastgepind zaten en wij waren hier tevreden mee en konden rustig slapen.

21 juli vieren we dat de eerste mens 50 jaar geleden voet op de Maan zette, hopelijk krijgt dit veel aandacht in de media want ik kan niet genoeg van dat soort projecten krijgen en met een beetje geluk gaan met het Orion project in 2023 ook weer mensen naar de Maan al zullen de foto's dan wel digitaal worden gemaakt.

« Laatst bewerkt op: 30 mei 2019, 17:20:27 door Fred »

Offline Kodachrome25

• Vaste bezoeker
« Reactie #19 Gepost op: 15 juni 2019, 17:11:30 »
Tussen 27-29 op 9-2019 is er een platte-aarde conferentie in Amsterdam.
https://feconvention.com/amsterdam/

Maar goed, ik praat wel eens met dit soort mensen via text en voice groups, 1 begreep niet hoe de Apollo astronauten de film in de ruimte en op het maanoppervlakte ontwikkelden. Ook begrijpen deze mensen niet dat de Hasselblad camera's van 'film' (Magazijn) konden verwisselen, en de astronauten dus niet mat afzonderlijke rolletjes hoeften te rommelen.

Op de eerste ben ik niet ingegaan, maar de foto's werden natuurlijk op aarde ontwikkeld, kort na terugkomst. Niet tijdens de missie...

Ik heb met een persoon gesproken die hier aan heeft mee gewerkt. De film cassettes werden per helicopter zo snel mogelijk naar NASA gebracht om vervolgens te worden ontwikkeld. Dit is ook (een van) de reden waarom Ektachrome was gebruikt en niet Kodachrome: Ektachrome was binnen NASA te ontwikkelen. Kodachrome alleen binnens huis bij Kodak...

Hij maakten de eerste afdrukken van de orginele dia's voor NASA om te analyseren.
Deze man werkte bij Kodak als technicus en film/emuslie-ontwikkelaar.

Watch antique footage at: YouTube
Experience the past: Flickr
Support me on Patreon

Offline Kodachrome25

• Vaste bezoeker
« Reactie #20 Gepost op: 15 juni 2019, 17:22:58 »
Geweldig hoeveel werk en kennis er door jou aan besteed is :)
Maar als leek vraag ik me af: Zijn er ooit foto's van de maan gemaakt met de Hubble telescoop.
Als je daar de Lunar modules op kan zien zijn we meteen van de "Fake maanfoto theorieen" af.

De magnificatie van de Hubbel is vergelijkbaar met een grote aardse-telescoop.
Het voordeel van de Hubbel komt niet zo zeer door bizar sterke magnificatie, maar door de hoge licht-opvang en geen vertroebeling door aardse atmosfeer.

Maanfoto's gemaakt door de Hubbel ziin goed, maar niet goed genoeg om de achtergelaten spullen (Rover, maanlander landingsgestel, experimenten pakketten, vlag, sporen) te zien: https://www.nasa.gov/vision/universe/solarsystem/hubble_moon.html

Daarvoor moet je kijken naar maansondes. De Amerikaanse LRO is de beste, maar niet de enige sonde, die Apollo sporen, achtergelaten spullen en foto's vaststellen.

Hier een Apollo 11 mozaiek vergeleken met een LRO foto:

Het spreekt voor zich dat alle foto's gemaakt door ruimtesondes, be it door Japan, China, India of Amerika, nep zijn.

En als er ooit een aardse telescoop is met een spiegel groot genoeg om spullen te zien (+100m in diameter) zal dat ook nep zijn, omdat zo'n telescoop wordt gebruikt door astronomen. En alle astronomen liegen.
Support me on Patreon

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #21 Gepost op: 15 juni 2019, 18:00:46 »
In een documentaire over de maanlandingen vertelde een oud NASA medewerker "We hadden de techniek om naar de maan te gaan maar niet de techniek om het te faken".

Ik ga niet in discussie met gelovende  in een platte aarde, zij willen niet overtuigt worden van de werkelijkheid maar willen hun waanzin koesteren.

Offline sterremuur

• Analoog liefhebber
    • Flickr
« Reactie #22 Gepost op: 15 juni 2019, 20:04:33 »
Ik zag toch laatst heel duidelijk, met het blote oog, een mannetje in de maan... :o 0:)

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #23 Gepost op: 15 juni 2019, 20:18:23 »
Ik zag toch laatst heel duidelijk, met het blote oog, een mannetje in de maan... :o 0:)

Dat kan dus niet meer dat soort seksistische opmerkingen, het is een persoontje in de maan tegenwoordig.

Offline sterremuur

• Analoog liefhebber
    • Flickr
« Reactie #24 Gepost op: 15 juni 2019, 20:46:43 »
Nee, het vrouwtje woont aan de achterkant.

Verstuurd vanaf mijn S1 met Tapatalk

Offline Kodachrome25

• Vaste bezoeker
« Reactie #25 Gepost op: 23 augustus 2019, 19:34:06 »
De foto's staan nu of Flickr: https://www.flickr.com/photos/steamarchive/albums/72157709700081717

Het moet wel gezegt worden dat de scans verbleken in vergelijking met de echte afdruk, er gaat niets boven ze in het echt zien!

Ik heb afdruk AS14-80-10441 gedoneerd aan volkssterrenwacht Tivoli: https://www.facebook.com/SterrenwachtTivoli/

Ze gaan deze mooi ingelijst ophagen in hun bibliotheek met een verhaal erbij, wat foto's van closeups en een vergelijkling met de LRO.
Er komt een vergrootglas bij te hangen om echt goed te zien hoe scherp de details zijn.

De Theophilus krater heeft een diameter van 100km. De Apollo 14 foto heeft een oppervlakte van 6 bij 6km. De Apollo foto rechts in het midden!

« Laatst bewerkt op: 23 augustus 2019, 19:43:30 door Kodachrome25 »
Support me on Patreon

Offline Kodachrome25

• Vaste bezoeker
« Reactie #26 Gepost op: 16 september 2019, 22:28:53 »
Ik heb een van de afdrukken geschonken aan het Tivoli Observatorium, een klein Nederlands observatorium dat het publiek uitleg geeft over astronomie.

De afdruk is aan een muur gehangen. Bezoekers kunnen een vergrootglas gebruiken om details van het oppervlak, de rotsen en de krater te zien. Ed's foto is rechtsonder te zien, Paul en mijn scanwerk is te zien in het rechter middelste kader.

Support me on Patreon