Auteur Topic: Selfie op korte afstand  (gelezen 200 keer)

Offline henk47

• Vaste bezoeker
Selfie op korte afstand
« Gepost op: 10 september 2019, 12:56:12 »
Met de laserline-focussing kun je op eenvoudige/makkelijke manier een goed scherpgestelde selfie maken ook als je alleen in de studio bent. Vooral op korte afstand heb je een heel geringe scherptediepte, maar deze methode is trefzeker!

bedankt voor het kijken, uitleg van deze methode 'op aanvraag'... ;-)
Henk

Online Mono

• Vaste bezoeker
Re: Selfie op korte afstand
« Reactie #1 Gepost op: 10 september 2019, 13:15:50 »
Met zo weinig scherptediepte luister het heel nauw. Maar het komt op deze manier wel goed!
Alleen de ogen weliswaar en deels de mond. Maar dat zijn precies de belangrijkste onderdelen in een gezicht.
Nee, ik ben niet nieuw. Geregistreerd sinds 5-6-2015. Het aantal berichten klopt ook niet.

Offline henk47

• Vaste bezoeker
« Reactie #2 Gepost op: 10 september 2019, 13:21:53 »
Met zo weinig scherptediepte luister het heel nauw. Maar het komt op deze manier wel goed!
Alleen de ogen weliswaar en deels de mond. Maar dat zijn precies de belangrijkste onderdelen in een gezicht.

Ja zijn ook de kenmerkende onderdelen van een wetplate, want door de geringe gevoeligheid van een collodion plaat (0.75 iso…!) moeten alle opnamen met grootste diafragma (en in de studio met minimaal 2000 wattseconde op korte afstand...) gemaakt worden, en dat betekent dat bij een portret de neuzen meestal in de onscherpte terecht komen...

Offline defotobakker

• Analoog liefhebber
    • www.arnoudbakker.com
« Reactie #3 Gepost op: 10 september 2019, 20:37:53 »
echt indrukwekkend! ik heb wellicht grapjes gemaakt over je lazer gebruik, maar je toont hier toch echt dat het feilloos werkt! hulde! pretje, A!

Online Mono

• Vaste bezoeker
« Reactie #4 Gepost op: 10 september 2019, 20:49:50 »
Ja, dit is heel bijzonder. Mijn hoed gaat ook af.

Mag ik nog één suggestie doen c.q. vraag stellen?

Sommige puristen vinden dat je niet twee lampen in de ogen gereflecteerd mag zien. Ik heb daar minder moeite mee. Maar dit portret is zo enorm indringend (letterlijk) en die ogen nemen zo'n prominente plaats in dat ook die lampen behoorlijk op je af komen. Zou daar nog iets aan te doen zijn of krijg je dan niet de verlichting die je noodzakelijk acht?

Ik denk wel dat symmetrie hier belangrijker is dan in veel andere gevallen.
« Laatst bewerkt op: 11 september 2019, 08:58:15 door Mono »
Nee, ik ben niet nieuw. Geregistreerd sinds 5-6-2015. Het aantal berichten klopt ook niet.

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
  • Het zonesysteem van ratio naar emotie :-o)
« Reactie #5 Gepost op: 10 september 2019, 21:29:38 »
Ben je ruzie aan het zoeken of zo???
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.

Offline Erwin TF

• Analoog liefhebber
  • Zal ik het ooit eens leren.... Vast niet.
    • Flickr
« Reactie #6 Gepost op: 10 september 2019, 21:38:56 »
Doet mij een beetje denken aan Jack Nicholson in The Shining. ^^
A technically perfect photograph can be the world's most boring picture -Andreas Feininger-

Elke dag dronken is ook een geregeld leven.

Online Mono

• Vaste bezoeker
« Reactie #7 Gepost op: 10 september 2019, 22:22:20 »
 ^D

Offline FotovBueren

• Vaste bezoeker
    • Paul van Bueren
« Reactie #8 Gepost op: 11 september 2019, 08:02:19 »
Gave techniek Henk en een fraai resultaat!

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • huh wat?
« Reactie #9 Gepost op: 11 september 2019, 09:01:55 »
Ja, dit is heel bijzonder. Mijn hoed gaat ook af.

Mag ik nog één suggestie doen c.q. vraag stellen?

Sommige puristen vinden dat je niet twee lampen in de ogen gereflecteerd mag zien. Ik heb daar minder moeite mee. Maar dit portret is zo enorm indringend (letterlijk) en die ogen nemen zo'n prominente plaats in dat ook die lampen behoorlijk op je af komen. Zou daar nog iets aan te doen zijn of krijg je dan niet de verlichting die je noodzakelijk acht?

Met collodium heb je niet echt veel over qua flits en moet je strak naast de camera staan om voldoende te genereren met 2x richtgetal 600 om uberhaubt iets op de plaat te krijgen.

maar je zet me wel aan het denken. in de ogen zie je altijd precies wat voor een licht gebruikt is voor de foto/film. ik heb wel eens met ringlights gewerkt,  maar dan worden de ogen heel onrustig vanwege de ringvormige reflectie. als ik nou eens een een gat maak in een plaat piep en indirect flits...

let wel, ik doe geen collodium zoals henk, dus dat scheelt heel veel.  :D
--
kan het uit elkaar? Mooi!