Auteur Topic: Vergroter uitlijnen: apparatuur te leen in de buurt van Utrecht  (gelezen 284 keer)

Offline martingewis

• Analoog liefhebber
Vergroter uitlijnen: apparatuur te leen in de buurt van Utrecht
« Gepost op: 29 augustus 2019, 22:27:29 »
Mijn Durst 138S is bijna helemaal klaar, maar ik moet hem wel uitlijnen. Een vorige eigenaar had een lel tegen een van de pennen gegeven die het baseboard vast zetten. Die stond dus helemaal scheef. Die pen staat nu wel recht, maar de uitlijning is uiteraard in de war.

Ik heb gelezen over allerlei handig manieren om een vergroter uit te lijnen, met spiegels enz. Mijn simpele vraag is, heeft iemand op het forum die in de buurt van Utrecht woont, spullen liggen die ik zou kunnen lenen? Ik kan wel zelf iets gaan maken, maar waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?

Verstuurd vanaf mijn Nexus 9 met Tapatalk

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
Re: Vergroter uitlijnen: apparatuur te leen in de buurt van Utrecht
« Reactie #1 Gepost op: 29 augustus 2019, 23:16:02 »
Is het niet gewoon een kwestie van waterpas zetten? Ik kijk bij mijn vergroters altijd of de kop waterpas staat tov de grondplank en dat is tot nu toe altijd voldoende geweest. Meer dan een flinke waterpas heb ik hiervoor dus niet nodig.

Maar misschien zijn mijn vergrotingen te klein om de afwijkingen te zien  :D

Jon

Offline martingewis

• Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 30 augustus 2019, 08:11:43 »
Is het niet gewoon een kwestie van waterpas zetten? Ik kijk bij mijn vergroters altijd of de kop waterpas staat tov de grondplank en dat is tot nu toe altijd voldoende geweest. Meer dan een flinke waterpas heb ik hiervoor dus niet nodig.

Maar misschien zijn mijn vergrotingen te klein om de afwijkingen te zien  :D

Jon
Elders op dit forum wordt aangegeven dat een waterpas niet voldoende is. Ik heb al met een waterpas gewerkt. Maar ik zou niet precies weten hoe ik de kop waterpas zou moeten krijgen. De vloer is waterpas, maar de kop hangt iets voorover. Hoe dat komt, weet ik niet. De buizen van de constructie zitten zo onbeweeglijk in elkaar dat het daar nauwelijks in kan zitten... Uiteraard kan ik de poten stellen zodat het geheel alsnog waterpas wordt, maar ik zie niet in waarom dat nodig zou zijn als ik de baseboard gewoon evenwijdig breng aan de kop.

Offline loek schenk

• Vaste bezoeker
« Reactie #3 Gepost op: 30 augustus 2019, 10:40:10 »
Je kunt je vergroter uitlijnen met behulp van twee spiegels waarvan een met een gat in het midden, die met het gat plaats je op de plek van de negatiefhouder de andere op het baseboard, je haalt de condensors en de spiegel uit het apparaat en kijkt dan door het gat in de spiegel als hij goed is dan zie je een aantal concentrische ringen.
Door middel van de drie stelpunten aan de onderzijde van het baseboard kun je het heel precies afstellen, als het niet lukt kom je maar een keer langs dan laat ik je het zien.

Online Mono

• Vaste bezoeker
« Reactie #4 Gepost op: 30 augustus 2019, 11:06:57 »
Je kunt je vergroter uitlijnen met behulp van twee spiegels waarvan een met een gat in het midden, die met het gat plaats je op de plek van de negatiefhouder de andere op het baseboard, je haalt de condensors en de spiegel uit het apparaat en kijkt dan door het gat in de spiegel als hij goed is dan zie je een aantal concentrische ringen.
Door middel van de drie stelpunten aan de onderzijde van het baseboard kun je het heel precies afstellen, als het niet lukt kom je maar een keer langs dan laat ik je het zien.

Die gaat in het archief.
Nee, ik ben niet nieuw. Geregistreerd sinds 5-6-2015. Het aantal berichten klopt ook niet.

Offline martingewis

• Analoog liefhebber
« Reactie #5 Gepost op: 30 augustus 2019, 11:12:07 »
Dank! Ik wist al dat het zo moet, maar ik vroeg me af of iemand in mijn buurt een set van die spiegels heeft liggen...

Verstuurd vanaf mijn G8441 met Tapatalk

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #6 Gepost op: 30 augustus 2019, 11:21:06 »
Door middel van de drie stelpunten aan de onderzijde van het baseboard kun je het heel precies afstellen,

Ik neem aan dat dit specifiek is voor een 138s? Mijn L1000 heeft niet zoveel "stelpunten". Bij een L1200 heb ik ze ook nog niet ontdekt maar misschien moet ik daar beter zoeken.

Jon

Offline loek schenk

• Vaste bezoeker
« Reactie #7 Gepost op: 30 augustus 2019, 11:37:36 »
Een 1200 heeft geen stelpunten het enige wat je kunt doen , als het nodig is, met behulp van shims het proberen op te lossen.
Ik heb die van mij hiervoor weggedaan.

Offline martingewis

• Analoog liefhebber
« Reactie #8 Gepost op: 30 augustus 2019, 12:20:47 »
Een 1200 heeft geen stelpunten het enige wat je kunt doen , als het nodig is, met behulp van shims het proberen op te lossen.
Ik heb die van mij hiervoor weggedaan.
Maar een 138 heeft die stelpunten toch alleen omdat hij een tafel heeft die naar alle kanten kan kantelen?

Offline martingewis

• Analoog liefhebber
« Reactie #9 Gepost op: 30 augustus 2019, 12:34:45 »
Om eerlijk te zijn vond ik het eigenlijk wel makkelijk dat ik bij mijn M800 geen gedoe had met uitlijnen... Maar ja, grootformaat is de heilige graal dus heb ik nu een 138.

Offline martingewis

• Analoog liefhebber
« Reactie #10 Gepost op: 30 augustus 2019, 12:39:45 »
En vergeet niet dat uitlijnen in de handleiding van de 138, zelfs in het servicemanual, niet eens voorkomt. Er wordt alleen gezegd dat de stelpennen af fabriek zorgvuldig zijn vastgezet. Kortom: hoef je niks mee. Als het zo'n belangrijk thema was dat je daar zelf voortdurend aandacht aan moet geven, had het toch wel in de handleiding gestaan?

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #11 Gepost op: 30 augustus 2019, 13:28:28 »
De L1000 en L1200 zijn ook grootformaat (4x5 dan wel) en die kan je dus niet uitlijnen. De constructie van (vaste) grondplank en de verder stijfheid van zuil en kop bepalen de uitlijning. Op zich zijn die vrij solide dus voor normaal werken zal het voldoende zijn.

Maar de 13x18 en ook 18x24 vergroters hebben vaak een zuil tot op de grond en een aparte grondplank die ook nog op en neer kan - daar zal uitlijnen belangrijker zijn.

Alls ik al problemen met uitlijnen dan is mijn enige optie het aanpassen van mijn vergrotings masker - wat shims onder de voetjes  :D

Jon

Offline loek schenk

• Vaste bezoeker
« Reactie #12 Gepost op: 30 augustus 2019, 14:30:29 »
Maak een 50x60 cm vergroting met de 138 weet direct wat er aan de hand is, en hoeveel keer is een 138 heen en weer gezeuld in de loop der tijden dan is uitlijnen misschien wel op z'n plaats.
En als je gaat onthoeken dan moet je de tafel verstellen en terugzetten met de paspennen ,als maat, gaat niet altijd goed (uit ervaring).

Offline martingewis

• Analoog liefhebber
« Reactie #13 Gepost op: 30 augustus 2019, 15:02:05 »
Maak een 50x60 cm vergroting met de 138 weet direct wat er aan de hand is, en hoeveel keer is een 138 heen en weer gezeuld in de loop der tijden dan is uitlijnen misschien wel op z'n plaats.
En als je gaat onthoeken dan moet je de tafel verstellen en terugzetten met de paspennen ,als maat, gaat niet altijd goed (uit ervaring).
Is ook zo. Daarom ga ik het ook wel doen! Ik bedoelde maar aan te geven dat een 1000 of 1200 nu ook weer niet slecht is omdat het daarbij niet kan.

Offline willemse

• Analoog liefhebber
  • de beste foto,s maak je zelf
« Reactie #14 Gepost op: 31 augustus 2019, 14:04:54 »
maak eens wat krassen over het hele negatief, het beste een hele zwarte film, als je na het scherp stellen alle krassen scherp zijn, is het klusje geklaard.
Opemus had ook zoiets in de negatief houder,het was daarbij de bedoeling twee lijntjes over elkaar draaien.
Wim

topsecret-dna