Auteur Topic: Ontwikkeltijd pushen zwart wit  (gelezen 934 keer)

Offline ThijsV

• Regelmatige bezoeker
  • **
    • Flickr
Ontwikkeltijd pushen zwart wit
« Gepost op: 13 augustus 2019, 23:27:21 »
Hoi AFF-leden,

Afgelopen 1,5e week heb ik voor het eerst een rolletje zwart-wit film geschoten (HP5 400), echter op advies op ISO 800. Toen ik de negatieven ging afleveren bij mijn lokale fotozaak schrok ik wel dat ik de ontwikkelde negatieven pas op kan halen over anderhalve week omdat er gepusht moest worden naar 800. Is dit gebruikelijk?

Normaal gesproken (op kleur negatieven) zijn ze ontwikkeld en op te halen binnen plusminus anderhalf uur (als er gepusht/pulled moet worden geen idee). Dit is een van de redenen waarom ik zo graag mijn negatieven hier laat ontwikkelen i.p.v. de HEMA etc.

Ik hoor graag van jullie!
Absolute beginner / Canon A-1 & Canon AE-1 Program / Omgeving Eindhoven

Offline Mono

• Vaste bezoeker
Re: Ontwikkeltijd pushen zwart wit
« Reactie #1 Gepost op: 13 augustus 2019, 23:37:20 »
Gewoon zelf gaan doen, joh. Dan ben je zelf baas over tijd en resultaat.  :)

Zo moeilijk is het niet en indien nodig helpen we je wel.
Nee, ik ben niet nieuw. Geregistreerd sinds 5-6-2015. Het aantal berichten klopt ook niet.

Offline michiel

• Vaste bezoeker
« Reactie #2 Gepost op: 13 augustus 2019, 23:37:29 »
Kleurontwikkeling doet Cityfoto in de automaat die daar staat.  Zwart-wit kan niet in de automaat.  Misschien dat ze het zelf doen in een ontwikkeltankje, of misschien dat ze het opsturen naar een lab dat het voor ze doet.  Hoe dan ook meerwerk.
Olympus 35SP · Olympus OM2n · Olympus OM4 · Agfa Billy Record

Offline Mono

• Vaste bezoeker
« Reactie #3 Gepost op: 13 augustus 2019, 23:59:48 »
ISO 400 of ISO 800 scheelt trouwens maar één stop. En labs die in het groot ontwikkelen (meerdere zwartwit-films tegelijk) doen dat graag in een nivellerende ontwikkelaar en dan nog eerder te zwaar dan te licht, is mijn ervaring (maar da's wel even geleden hoor). Dus als hij per ongeluk met de massa mee zou gaan (zonder "pushen") zou dat in dit geval best goed uit kunnen pakken.

Maar goed, dat is een beetje gokken natuurlijk.

Kom ik toch weer terug bij mijn eerdere reactie.  ;)
« Laatst bewerkt op: 14 augustus 2019, 00:38:47 door Mono »
Nee, ik ben niet nieuw. Geregistreerd sinds 5-6-2015. Het aantal berichten klopt ook niet.

Offline ThijsV

• Regelmatige bezoeker
  • **
    • Flickr
« Reactie #4 Gepost op: 14 augustus 2019, 09:36:54 »
Bedankt voor de vele antwoorden!
Kleurontwikkeling doet Cityfoto in de automaat die daar staat.  Zwart-wit kan niet in de automaat.
Dit verklaart een hoop waarom de ophaaltijden zo drastisch verschillen! Niet dat het een probleem is, maar wel even 'schrikken'.
Gewoon zelf gaan doen, joh. Dan ben je zelf baas over tijd en resultaat.  :)
Dit is sowieso mijn plan om te doen, al helemaal wanneer de z/w foto's goed uitpakken. Helaas is het qua geld wat krapjes om 'grote' investeringen te doen...
Dus als hij per ongeluk met de massa mee zou gaan (zonder "pushen") zou dat in dit geval best goed uit kunnen pakken.
Mmmmh dit zal ik in de gaten houden voor de volgende keer, binnenkort even navragen wat dan de ontwikkeltijden/ophaaltijden zijn!
Absolute beginner / Canon A-1 & Canon AE-1 Program / Omgeving Eindhoven

Offline willemse

• Analoog liefhebber
  • de beste foto,s maak je zelf
« Reactie #5 Gepost op: 14 augustus 2019, 09:41:44 »
Het aanbod aan films, en andere producten die naar het grootlab moeten is zeer laag, dat is de reden dat het lang duurt omdat er maar 1 keer per week een koerier komt om de spullen te halen en te brengen.
De kosten van de koerier op jaarbasis is zo hoog dat de verdienste van het fotowerk nihil zijn.
Wim

Offline Mono

• Vaste bezoeker
« Reactie #6 Gepost op: 14 augustus 2019, 10:51:41 »
Dit is sowieso mijn plan om te doen, al helemaal wanneer de z/w foto's goed uitpakken. Helaas is het qua geld wat krapjes om 'grote' investeringen te doen...

Een Paterson ontwikkeltankje (en andere dokaspulletjes) zie ik regelmatig bij de kringloop praktisch voor de geef staan. En ontwikkelaar en fixeer zijn niet zo heel duur. Dat heb je er al heel snel uit door de films niet naar een shop te brengen.

Citaat
Mmmmh dit zal ik in de gaten houden voor de volgende keer, binnenkort even navragen wat dan de ontwikkeltijden/ophaaltijden zijn!

Zolang je de films nog wegbrengt zou ik sowieso gewoon op ISO 400 belichten.

Offline eMWee

• Analoog liefhebber
« Reactie #7 Gepost op: 14 augustus 2019, 11:08:00 »
Hulplijn  voor  wie graag zelf film ontwikkelt:
Digitaltruth Photo
Massive Dev  Chart Film Development

Offline Mono

• Vaste bezoeker
« Reactie #8 Gepost op: 14 augustus 2019, 11:46:49 »
Hulplijn  voor  wie graag zelf film ontwikkelt:
Digitaltruth Photo
Massive Dev  Chart Film Development

Hé, die kende ik nog niet.
Man, wat loop ik achter!

Bedankt MW.

https://www.digitaltruth.com/devchart.php

Offline dasca

• Vaste bezoeker
« Reactie #9 Gepost op: 14 augustus 2019, 19:36:16 »
Zo lang je nog niet zelf ontwikkelt en een hekel hebt aan lange wachttijd bij het ontwikkelen, kun je toch een zwartwitfilm gebruiken die in het C41 proces ontwikkeld kan worden. van Ilford heet die meen ik XP2. Die gaat gewoon mee met de kleurennegatieffilms met bijbehorende korte wachttijd. Of zijn deze films al van de markt?
...geaccepteerde onscherpte is nog geen scherpte...

Offline Mono

• Vaste bezoeker
« Reactie #10 Gepost op: 14 augustus 2019, 19:50:26 »
Nee hoor, die bestaat volgens mij nog.

Mooie film.

Maar een fraai, klassiek korreltje kun je wel vergeten natuurlijk.

Offline Jelmer

• Analoog liefhebber
    • Jelmer Gremmen
« Reactie #11 Gepost op: 14 augustus 2019, 20:20:33 »
Zondag is er een leuke fotografica beurs in Doesburg. I

In de ‘rommelbakken’ vind je vast voor weinig de benodigde tank en een spoel om zelf te ontwikkelen.
Altijd labiel is ook stabiel.

Offline michiel

• Vaste bezoeker
« Reactie #12 Gepost op: 14 augustus 2019, 20:56:53 »
En als Doesburg niet lukt heb ik een Rondinax die je tijdelijk wel in bruikleen kunt krijgen.   Da's een beetje de LAB-box uit de steentijd.  Ik ben nu toch aan het klussen en verhuizen, dus mijn fotografie beperkt zich tot futloos ouwehoeren op het forum.
Olympus 35SP · Olympus OM2n · Olympus OM4 · Agfa Billy Record

Offline Mono

• Vaste bezoeker
« Reactie #13 Gepost op: 14 augustus 2019, 22:21:32 »
Citaat
mijn fotografie beperkt zich tot futloos ouwehoeren op het forum.

Ook mooi …

^^

Offline Mono

• Vaste bezoeker
« Reactie #14 Gepost op: 15 augustus 2019, 21:29:12 »
Zo lang je nog niet zelf ontwikkelt en een hekel hebt aan lange wachttijd bij het ontwikkelen, kun je toch een zwartwitfilm gebruiken die in het C41 proces ontwikkeld kan worden. van Ilford heet die meen ik XP2. Die gaat gewoon mee met de kleurennegatieffilms met bijbehorende korte wachttijd. Of zijn deze films al van de markt?

Nog een keer over nagedacht en ik vind het eigenlijk een heel goed idee van dasca.

Ter overbrugging van.

Ik heb die film vroeger ook gebruikt als ik niet aan ontwikkelen toekwam.

Niet het meest klassieke zwartwit (als het om die beleving moet gaan) maar altijd goede resultaten.

En met veel rek erin.
« Laatst bewerkt op: 15 augustus 2019, 21:32:16 door Mono »