Auteur Topic: Durst 138S LED  (gelezen 5645 keer)

Offline martingewis

• Analoog liefhebber
Re: Durst 138S LED
« Reactie #15 Gepost op: 28 november 2019, 17:04:24 »
wat is de naam van de super led lamp en waar koop je die? dank, Carel
LED lamp - XL G120 E27 - 20W vervangt 160W - 4000K helder wit licht

Bij ledlichtdiscounter.nl

Verstuurd vanaf mijn G8441 met Tapatalk

Offline martingewis

• Analoog liefhebber
« Reactie #16 Gepost op: 28 november 2019, 17:09:36 »
en heb je een afb. van hoe je de lamp hebt gedraaid?
Kan ik maken. De oude lamp zit in een houder die op een stukje metaal zit met een bocht van 90 graden, met twee schroefjes vast onderaan. Als je die twee schroefjes losdraait, kun je dat stuk metaal andersom bevestigen zodat de fitting naar het gat wijst waar het licht doorheen moet. Omdat de lichtbron in dit type led-lamp in de voet van de lamp zit en naar boven schijnt, kun je de lamp niet haaks op de lichtrichting zetten, zoals bij een gloeilamp wel kan.

Die haakse plaatsing is bij een gloeilamp volgens mij bedoeld om de hitte van de lamp zoveel mogelijk weg te halen bij het negatief, maar dat is bij led geen probleem.

Verstuurd vanaf mijn G8441 met Tapatalk

Offline droomplek

• Nieuw
  • *
« Reactie #17 Gepost op: 1 december 2019, 23:26:28 »
Interessant!
Ik heb direct die grote LED lamp besteld en met wat ijzerwaren zo'n 90 graden hoek gemaakt zodat de lamp horizontaal richting de spiegel en condensors is gericht.

Vervolgens ben ik gaan meten hoe dit werkt qua egale lichtspreiding. Ik gebruik hiervoor een Gossen Sixtolab. Alle metingen zijn gedaan met een inlegmasker voor 4x5", ik doe geen 13x18. Ik meet in het centrum en in alle 4 de hoeken.
Ik heb 6 verschillende configuraties vergeleken:
1. De grote 20W bol, horizontaal geplaatst
2. De grote 20W bol, verticaal geplaatst
3. De grote 20w bol, verticaal geplaatst met een wit karton erachter en boven
4. Een gewoon formaat LED, 13,5W, 4000K, horizontaal geplaatst
5. Een gewoon formaat LED, 13,5W, 4000K, verticaal geplaatst
6. Een gewoon formaat LED, 13,5W, 4000K, verticaal geplaatst met een wit karton erachter en boven

De resultaten zijn verassend:
De lichtafval van centrum naar hoeken is met de grote bol nagenoeg hetzelfde als met de gewone, veel kleinere, LED lamp.
Ik meet geen noemenswaardig verschil tussen horizontale en verticale plaatsing van de lampen.
Plaatsen van een wit kartonnen vel achter en boven de lamp maakt bij de grote bol geen verschil, bij de kleinere lamp levert dit marginaal meer licht en betere spreiding op maar het verschil is minimaal.

En.... het meest verassende: de grote 20W bol vergt 3,5x langere belichtingstijden dan de kleine 13,5W lamp!

Dus ik ben maar weer terug gegaan naar de gewone, kleine 13,5W LED lamp, verticaal geplaatst, met wit karton erachter en boven.
Het was wel een leuk experiment, ik had echt verwacht en gehoopt met die grote bol betere resultaten te krijgen! Mogelijk dat voor 13x18 die grote bol wel beter werkt maar dat heb ik dus niet getest omdat ik op maximaal 4x5" werk.

Offline droomplek

• Nieuw
  • *
« Reactie #18 Gepost op: 1 december 2019, 23:36:03 »
Nu nog twee negatiefhouders fixen voor kb en mf en ik heb een ideale vergroter!

Verstuurd vanaf mijn Nexus 9 met Tapatalk

Bedenk wel dat je voor KB een lensplankje nodig hebt dat heel diep verzonken is, zeker als je een Tripla lens turret hebt. En dan kun je niet meer bij de diafragma ring dus je hebt een of ander hulpstuk nodig om het diafragma te kunnen verstellen. Heb je zo'n diep verzonken lensplankje in een Tripla gemonteerd dan kan deze niet meer draaien dus om andere lenzen te gebruiken moet je de KB lens met plankje er uit halen.
De kortste lens die je zonder problemen in een Tripla kunt gebruiken is 100mm, dus die zou je voor MF kunnen gebruiken.
Voor KB gebruik ik daarom een andere vergroter, een Focomat 1c of 2c.
« Laatst bewerkt op: 1 december 2019, 23:47:45 door droomplek »

Offline martingewis

• Analoog liefhebber
« Reactie #19 Gepost op: 2 december 2019, 18:19:40 »
Bedenk wel dat je voor KB een lensplankje nodig hebt dat heel diep verzonken is, zeker als je een Tripla lens turret hebt. En dan kun je niet meer bij de diafragma ring dus je hebt een of ander hulpstuk nodig om het diafragma te kunnen verstellen. Heb je zo'n diep verzonken lensplankje in een Tripla gemonteerd dan kan deze niet meer draaien dus om andere lenzen te gebruiken moet je de KB lens met plankje er uit halen.
De kortste lens die je zonder problemen in een Tripla kunt gebruiken is 100mm, dus die zou je voor MF kunnen gebruiken.
Voor KB gebruik ik daarom een andere vergroter, een Focomat 1c of 2c.
Kb kun je ook doen met een 80mm lens en een plankje zonder turret. In de praktijk voldoet dat bij de meeste afdrukformaten.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 9 met Tapatalk

Offline droomplek

• Nieuw
  • *
« Reactie #20 Gepost op: 2 december 2019, 22:00:47 »
Kb kun je ook doen met een 80mm lens en een plankje zonder turret. In de praktijk voldoet dat bij de meeste afdrukformaten.

Daar heb je gelijk in. Je zult wat langere belichtingstijden nodig hebben maar verder werkt dat natuurlijk ook prima. Succes ermee, het is een sublieme vergroter!