Auteur Topic: Durst 138S LED  (gelezen 967 keer)

Offline martingewis

• Analoog liefhebber
Durst 138S LED
« Gepost op: 13 augustus 2019, 19:23:21 »
Eerst maar gewoon de simpelste manier proberen. De giga-gloeilamp vervangen door een giga-ledlamp en kijken of dat voldoet. 20watt LED is nog altijd niet zo sterk als 300 watt gloeilamp, maar het is te proberen voor 12 euro. Op aanraden van iemand ergens op het web, heb ik 4000k genomen omdat dan je filter waarden gelijk leken te blijven.

Verstuurd vanaf mijn G8441 met Tapatalk

Offline L.Cavalier

• Vaste bezoeker
Re: Durst 138S LED
« Reactie #1 Gepost op: 13 augustus 2019, 20:55:56 »
Ik heb ook een Focomat II C en een Kindermann 4x5 ' vergroter voorzien van een Sylvania LED lamp ,   17.5 W  ( 121 w) 4000 K.

De lampen geven een zeer goede egale  uitlichting.
Tot hiertoe geen enkel nadeel ondervonden, de filterwaarden lijken gelijk te zijn met de normale gloeilampen en vooral  warmt de doka niet extra op.

Offline Peter v G

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 13 augustus 2019, 21:42:39 »
Start zo’n ledlamp direct op? Er is geen vertraging?
( Gewoon benieuwd )

Offline martingewis

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 13 augustus 2019, 22:25:51 »
( Gewoon benieuwd )
Ja geen specifieke opstarttijd gezien. Een gloeilamp heeft een serieuze opstarttijd overigens.

Verstuurd vanaf mijn G8441 met Tapatalk

Offline Peter v G

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 13 augustus 2019, 23:16:53 »
Oké! Thx.  ^^

Offline Willie W

• Vaste bezoeker
« Reactie #5 Gepost op: 14 augustus 2019, 09:11:24 »
Mooi!

Je hebt ook lampen in die je elke kleur van de regenboog kunt instellen. Misschien ook de moeite waard te proberen?
Zo heb je dan rood i.p.v. het rood filter en kun je blauw en groen apart gebruiken voor splitgrade printing.
Zal wel uitzoeken zijn op welke kleur je de lamp precies moet instellen voor het juiste groen, blauw en rood om het gewenste effect te bereiken.
Is maar een idee :)
I never could see a connection between a hammer and a nail.
Now I know they both get hurt....

Offline L.Cavalier

• Vaste bezoeker
« Reactie #6 Gepost op: 14 augustus 2019, 13:29:22 »
( Gewoon benieuwd )

Lamp is direct op volle kracht.

Offline martingewis

• Analoog liefhebber
« Reactie #7 Gepost op: 23 augustus 2019, 21:17:37 »
Ik heb ook een Focomat II C en een Kindermann 4x5 ' vergroter voorzien van een Sylvania LED lamp ,   17.5 W  ( 121 w) 4000 K.

De lampen geven een zeer goede egale  uitlichting.
Tot hiertoe geen enkel nadeel ondervonden, de filterwaarden lijken gelijk te zijn met de normale gloeilampen en vooral  warmt de doka niet extra op.
Vandaag voor het eerst afdrukken gemaakt met de lamp. Exposure was 24 seconden op F11 en een print van 30x40, dus dat leek me uitstekend. Het verschil met de Focomat lijkt me dat het licht bij de Durst twee keer de bocht om moet. Ik vroeg me af of dat niet teveel verzwakking van de lichtkracht op zou leveren. Ik heb een Led gebruikt waarbij de leds alleen in de voet zitten, niet op de plek waar bij een gloeilamp de gloeidraad zit. In heel hoge sterktes heb ik namelijk nog niet gevonden. Dus wat er door de vergroter wordt doorgegeven, is alleen gereflecteerd licht, namelijk gereflecteerd op de witte bol van de lamp. Heel gelijkmatig licht levert dat op, maar kijkt me wel minder sterk dan bij een constructie waarbij de leds uit de lamp rechtstreeks doorstralen op het vergroteroppervlak. Wat voor soort led-lamp gebruik jij?

Verstuurd vanaf mijn Nexus 9 met Tapatalk

Offline L.Cavalier

• Vaste bezoeker
« Reactie #8 Gepost op: 25 augustus 2019, 15:36:37 »
Volens mij is de lamp die je in de Laborator gebruikt iets krachtiger dan wat ik gebruik, ik heb de  Focomat II C en de Kindermann 4x5 ' vergroter voorzien van een Sylvania LED lamp ,   17.5 W  ( 121 w) 4000 K.

Zo te zien is Uw lamp door de bolvorm beter geschikt voor de Laborator dan de mijne.

De lamp in deze vergroters schijnt wel direct op de condensors,zonder omleidingen dus.
Trouwens ik vind 24 sec bij f;11 voor een 30x40 vergroting  prima , je hebt bijna altijd iets tegen te houden of door te drukken .
Je hebt een gelijkmatige uitlichting als dat met  een 13x18 cm negatief is , zal het met kleinere formaten zeker in orde zijn.de lamp zit dus dan op de juiste hoogte,ik weet wel niet meer of bij een Laborator 13x18 de lampvoet in de hoogte kon versteld worden,
het waren wel peervormige lampen,maar op Uw foto zie ik toch dat de lamp wel in hoogte kan versteld worden.

Offline martingewis

• Analoog liefhebber
« Reactie #9 Gepost op: 25 augustus 2019, 21:09:33 »
Volens mij is de lamp die je in de Laborator gebruikt iets krachtiger dan wat ik gebruik, ik heb de  Focomat II C en de Kindermann 4x5 ' vergroter voorzien van een Sylvania LED lamp ,   17.5 W  ( 121 w) 4000 K.

Zo te zien is Uw lamp door de bolvorm beter geschikt voor de Laborator dan de mijne.

De lamp in deze vergroters schijnt wel direct op de condensors,zonder omleidingen dus.
Trouwens ik vind 24 sec bij f;11 voor een 30x40 vergroting  prima , je hebt bijna altijd iets tegen te houden of door te drukken .
Je hebt een gelijkmatige uitlichting als dat met  een 13x18 cm negatief is , zal het met kleinere formaten zeker in orde zijn.de lamp zit dus dan op de juiste hoogte,ik weet wel niet meer of bij een Laborator 13x18 de lampvoet in de hoogte kon versteld worden,
het waren wel peervormige lampen,maar op Uw foto zie ik toch dat de lamp wel in hoogte kan versteld worden.
Ben ook niet ontevreden over de tijden. Heb me een rotje gezocht naar zo'n grote bol. Zijn er ook nog niet zo lang want had er al vaker naar gezocht. Tot nu toe zeer tevreden. Nu nog twee negatiefhouders fixen voor kb en mf en ik heb een ideale vergroter!

Verstuurd vanaf mijn Nexus 9 met Tapatalk

topsecret-dna