Auteur Topic: durst 138s of meopta's  (gelezen 4421 keer)

Offline Boudewijn

• Regelmatige bezoeker
  • **
durst 138s of meopta's
« Gepost op: 13 augustus 2019, 11:07:54 »
ik ben nog erg nieuw in het wereldje, maar ik kan mijn hand leggen op een 138s. Ik ken het apparaat niet, maar het moet een hele goeie zijn.

Ik heb geen vaste doka. heeft het dan nut voor mij of moet ik het bij de kleine meopta's houden

mvg

Online Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
Re: durst 138s of meopta's
« Reactie #1 Gepost op: 13 augustus 2019, 11:14:05 »
Het is een hele goede maar besef dat hij bijna  2 meter hoog is en je hem ook niet zomaar even verplaatst. Je beseft dat deze vergroter negatief formaten tot 13x18 cm aan kan?

Verder moet je ook goed opletten of alles er wel bij zit - condensors, negatiefhouders etc.

Als je nog nooit een doka hebt gehad dan is een 138s misschien niet het meest handig om mee te beginnen. Ik zou iets kleiners nemen - dan hoeft niet beslist een Meopta te zijn - er bestaan ook kleinere Durst modellen.

Wat voor camera heb je nu? Daar zou ik de vergroter op af stemmen.

Jon

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 13 augustus 2019, 11:36:08 »
Juist.

Iets meer achtergrond-info graag.  :)
Nee, ik ben niet nieuw. Geregistreerd sinds 5-6-2015. Het aantal berichten klopt ook niet.

Offline Boudewijn

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 13 augustus 2019, 15:55:14 »
ik ben een beginnend analoog fotograaf. ik heb een opemus 2a staan. maar nu kan ik via via voor een appel en een ei een 138s verkrijgen.

ik weet dat hij groot is, en dat ik een beginner ben, maarja, is het niet zo dat je dan een heel mooi start materiaal hebt?  Dat is mijn vraag.
Echter: ik heb geen vaste doka, dus de badkamer moet eraan geloven, dwz: ik zal hem iedere keer moeten opruimen.

mvg

Online Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU camera's.
« Reactie #4 Gepost op: 13 augustus 2019, 16:16:17 »
Een vergroter die voor 13 x 18 is gemaakt kan natuurlijk wel kleinere formaten aan maar dan moet je daar de geschikte objectieven voor hebben en de juiste condensor anders komt het grootste deel van het licht naast het negatief en dat is dus verlies van licht.
Andersom kun je een kleinbeeld condensor al helemaal niet gebruiken voor grotere formaten want dan wordt het midden van je negatief helder verlicht en naar de randen toe wordt het al snel te donker.
Zorki, Zorki 6 Zenit B en Rolleiflex-Automat. Yashica A, Yashica-mat.

Wish List: Weston Master III.

Online Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #5 Gepost op: 13 augustus 2019, 16:28:15 »
Echter: ik heb geen vaste doka, dus de badkamer moet eraan geloven, dwz: ik zal hem iedere keer moeten opruimen.
Een 138 ruim je niet na iedere sessie even op. Daar is hij gewoon te groot voor. En als je nu al geen ruimte hebt voor een doka dan heb je ook geen ruimte om dit ding kwijt te raken.
Meestal betekent voor een appel en een ei dat er van alles aan ontbreekt.

Je vraag was heeft dit nut - nee dus.

Jon
« Laatst bewerkt op: 13 augustus 2019, 16:33:27 door Jonnie88 »

Offline Boudewijn

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 13 augustus 2019, 17:08:41 »
hij is compleet, van een bevriende fotograaf. dus ja, alles is erbij.

Offline Willie W

• Vaste bezoeker
« Reactie #7 Gepost op: 13 augustus 2019, 17:47:15 »

mvg
Dat zal alleen al telkens een uitdaging worden.
Zonder vaste doka zou ik er niet mee beginnen ook al is hij compleet en de prijs heel gunstig.
Daarbij, ga je in de toekomst op 13x18 fotograferen? Anders is het sowieso overkill.
I never could see a connection between a hammer and a nail.
Now I know they both get hurt....

Offline PrinterAttic

• Vaste bezoeker
    • Printer Attic
« Reactie #8 Gepost op: 13 augustus 2019, 21:53:05 »
Ik heb een Laborator 1200 staan, een naaste verwant van de 138 qua formaat. Geloof me: die blijft staan waar die staat. Verplaatsen doe je niet alleen, en bij meer dan een paar meter beter in delen. Verre van geschikt voor een badkamer doka.

Maar gezien je antwoorden lijk je me al verknocht aan de 138, dus ik zal de laatste zijn om je tegen te houden. Je bent bewust van t formaat, we hebben je gewaarschuwd, dus je kunt een weloverwogen keuze maken :).

Roy

Offline loek schenk

• Vaste bezoeker
« Reactie #9 Gepost op: 15 augustus 2019, 10:58:17 »
De Durst 138 is een van de betere vergroters, hij heeft door zijn bouwwijze, precisie en nastelbaarheid bijna de status van een optische bank.
Ik werk al heel lang met een 138 heb hier zelfs mijn 1200 laborator voor weggedaan, niet nastelbaar, bijna elke vergroter verliest vroeger of later zijn evenwijdigheid tussen negatiefvlak , lensvlak en projectievlak dat is bij grote vergrotingen heel vervelend.
Een nadeel van deze vergroter is dat de lampen niet meer gemaakt worden maar dat is met de huidige technologie makkelijk op te lossen, ik zou zeggen ga er voor!

Offline Boudewijn

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #10 Gepost op: 20 augustus 2019, 23:36:19 »
Na lang wikken en wegen, (met jullie reacties in mijn achterhoofd) heb ik gekozen te blijven bij de meopta's

bedankt