Auteur Topic: oude negatieven  (gelezen 5813 keer)

Offline Cobra_gerard

• Vaste bezoeker
  • Weer besmet met het analoog virus !!!
    • Fotookes
Re: oude negatieven
« Reactie #15 Gepost op: 14 augustus 2019, 19:36:15 »
Waar ligt deze brug Toni?
Sta nu weer wekelijks in de doka, wat een geweldige momenten zijn dat toch!!!

Offline michiel

• Analoog liefhebber
« Reactie #16 Gepost op: 14 augustus 2019, 21:07:04 »
JPEG format bestaat al sind 1992 - dat is 27 jaar inmiddels, en bijvoorbeeld voor teksten wordt PDF veel gebruikt en dat bestaat ook al sinds 1993. Beide formaten zullen nog heel lang gebruikt gaan worden.

Ja, met beeldinformatie hebben we geluk gehad.  Het is niet iedere programmeur gegeven een systeem voor beeldopslag te schrijven, dus JPEG is ontwikkeld door de R&D afdelingen van een groep van bedrijven die dit ook gelijk als internationale standaard gepubliceerd hebben.  Ook al kan beeldopslag nu bijna een factor twee beter (zie bijv deze site), JPEG is 'goed genoeg' voor de meeste toepassingen, en dit zal nog wel een tijdje zo blijven.

PDF is een veel moeilijker formaat.  Lang niet alle PDFs zijn hetzelfde, en lang niet alle lezers ondersteunen alle PDF formaten. 

Maar er zijn talloze bestandsformaten die echt in de vergetelheid zijn geraakt.

Negatieven, dagboeken, kleitabletten - ze hebben als voordeel dat je ze in een doos op zolder kunt stoppen, honderd jaar kunt kunt vergeten, en dan terugvinden en zonder al te veel moeite begrijpen.  In vergelijking daarmee winnen ze het toch echt van de opslagformaten die we nu gebruiken.
Olympus 35SP · Olympus OM2n · Olympus OM4 · Agfa Billy Record

Offline Kodachrome25

• Vaste bezoeker
« Reactie #17 Gepost op: 14 augustus 2019, 23:14:52 »
Af en toe lees ik wat oude 90's CDroms met compilaties aan BBS materiaal. Foto's, video, programma's, muziek & geluidseffecten.

Soms echt in hele obscure formaten waar ik nog nooit van heb gehoord. Gelukkig zitten de programma's om die bestanden te openen meestal bij de CD-Rom

Wie kent nog het FLI formaat?

We hebben geluk gehad dat de bestanden op mijn Pioneer banden ruwe beelddata was in Z/W en we de resolutie wisten. Gewoon elke x-aantal bits een pixel aanwijzen met de goede helderheid waarde.

Bestanden zoals JPG en GIF, MP3 zijn zo kapot veel gebruikt dat die altijd wel leesbaar blijven denk ik.
« Laatst bewerkt op: 14 augustus 2019, 23:23:23 door Kodachrome25 »

Offline michiel

• Analoog liefhebber
« Reactie #18 Gepost op: 14 augustus 2019, 23:23:09 »
Wie kent nog het FLI formaat?

FLI en FLC.  Volgens mij waren dat allebei reeksen ongecomprimeerde bitmaps, eigenlijk niet heel veel anders van aard dan je Pioneer-banden.

Offline Kodachrome25

• Vaste bezoeker
« Reactie #19 Gepost op: 14 augustus 2019, 23:28:22 »
FLI en FLC.  Volgens mij waren dat allebei reeksen ongecomprimeerde bitmaps, eigenlijk niet heel veel anders van aard dan je Pioneer-banden.

Ik ken die bestanden van animaties, soort proto-GIF?

Zo zijn er nog wel meer animatie/video bestanden uit de BBS tijd die bij de opkomst van het huidige internet in de vergetelheid zijn geraakt.

Er zijn nu betere alternatieven voor GIF, toch wordt de laatste nog gebruikt omdat vrijwel elke browser en software die begrijpt.

Nadeel van JPG is dat die door compressie complexer is...

Offline Kodachrome25

• Vaste bezoeker
« Reactie #20 Gepost op: 14 augustus 2019, 23:41:54 »
Moderne formaten leggen ook het loodje (vaak stil)

Wie heeft ooit JP2 gezien/gebruikt?!

Offline Genster

• Analoog liefhebber
    • genster.nl
« Reactie #21 Gepost op: 15 augustus 2019, 07:58:59 »
Inderdaad, ik zie dingen waar de ARBO een hartverzakking van krijgt tegenwoordig  ^D

^D

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • huh wat?
« Reactie #22 Gepost op: 15 augustus 2019, 18:11:31 »
ach, ik ga het nog meemaken dat kolomboormachines alleen aan mogen als alle personen de ruimte verlaten. ditto met ander draaiend gereedschap. de arbo kan en mag alleen maar meer restricties opleggen, en dat doen ze dan ook. heel jammer en uiteindelijk gaat nederland daar waarschijnlijk aan ten onder. </sombermodus>
--
kan het uit elkaar? Mooi!

Offline Kodachrome25

• Vaste bezoeker
« Reactie #23 Gepost op: 15 augustus 2019, 19:56:45 »
Zal ik op de bouw dan iedereen moeten wegsturen als ik iets moet wegslijpen/boren?

Laat mijn baas dat maar niet horen  :|

Soms zie ik wel dingen die echt eng zijn hoor... uit de losse hand een benzine-aangedreven cirkelzaag gebruiken om even een betonplaat door de midden zaken. Alle machtig wat maken die dingen een herrie!

Wil er niet aan denken als die er uit schiet  oO
« Laatst bewerkt op: 15 augustus 2019, 20:00:18 door Kodachrome25 »

Offline michiel

• Analoog liefhebber
« Reactie #24 Gepost op: 15 augustus 2019, 21:32:52 »
Ik ken die bestanden van animaties, soort proto-GIF?

Ja, hoewel we dat toen filmpjes vonden, geen animaties.  MPG bestond misschien al wel, maar was niet af te spelen op de gemiddelde PC.  Volgens mij maakte FLI/FLC geen gebruik van de intra-frame redundantie om te comprimeren.  GIF doet dat al aanzienlijk beter.

Offline Kodachrome25

• Vaste bezoeker
« Reactie #25 Gepost op: 15 augustus 2019, 22:33:43 »
Ahhh MPG, daar had je vroeger een speciale decoderings kaart voor nodig. Die  heb ik nog ergens liggen, leuk als ik een Pentium 1 systeem ga maken.

Ik heb ook nog een bootleg film van Harry Potter over 4 CD-ROMs, MPG-1 met moelijk lage resolutie. Helaas zij ze allemaal krom dus spelen niet goed meer af.

Ik heb ook nog twee Creative VideoBlaster kaarten, denk video opname, bewerken en afspelen op Windows 3.11. volgens mij zit daar ook een mpg encoding/decoding chip op, weet niet zeker.

http://www.vgamuseum.info/index.php/news/item/596-creative-labs-video-blaster-ct6000
« Laatst bewerkt op: 15 augustus 2019, 22:40:37 door Kodachrome25 »

topsecret-dna