Auteur Topic: oude negatieven  (gelezen 3199 keer)

Offline Toni Vega

• Vaste bezoeker
oude negatieven
« Gepost op: 13 augustus 2019, 00:55:08 »
Tijdens het scannen van oude negatieven van mijn schoonvader kom je leuke dingen tegen, foto's rond 1965 geschoten vermoedt ik......

img030 by Toni Vega, on Flickr

img033 by Toni Vega, on Flickr

img038 by Toni Vega, on Flickr

img039 by Toni Vega, on Flickr

img157 by Toni Vega, on Flickr

img156 by Toni Vega, on Flickr

img160 by Toni Vega, on Flickr
Als analoge fotografie makkelijk was geweest, dan had het wel voetbal geheten.

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
  • Het zonesysteem van ratio naar emotie :-o)
Re: oude negatieven
« Reactie #1 Gepost op: 13 augustus 2019, 09:17:14 »
Da’s een spektakel geweest!
Leuk om te zien.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • huh wat?
« Reactie #2 Gepost op: 13 augustus 2019, 09:30:26 »
Jammer. zo dichtbij mag je nergens meer komen helaas.  :'(
--
kan het uit elkaar? Mooi!

Offline Mr_Flibble

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
  • In Tabulas Argenteas Refero
    • Flibweb.nl
« Reactie #3 Gepost op: 13 augustus 2019, 09:36:54 »
Inderdaad, ik zie dingen waar de ARBO een hartverzakking van krijgt tegenwoordig  ^D

Bedankt voor het delen, Toni.
Rick - Mijn AFF Moderator stem is ROOD
Geladen met film: 20 Kaiser cassettes
Laatste speeltjes: 2x Bell&Howell Eyemo 71-Q, 7" Graflex Reflector

Offline Mono

• Vaste bezoeker
« Reactie #4 Gepost op: 13 augustus 2019, 09:39:18 »
Boven op het nieuws.

En geen helmpje te zien.

Niet dat dat veel uitgemaakt zou hebben in dit geval ...
Nee, ik ben niet nieuw. Geregistreerd sinds 5-6-2015. Het aantal berichten klopt ook niet.

Offline Toni Vega

• Vaste bezoeker
« Reactie #5 Gepost op: 13 augustus 2019, 15:55:42 »
Waar mij het omgaat in dit gegeven, is dat ik benieuwd ben of dat je dit met digitale bestanden ook zo lang en goed kan bewaren, persoonlijk denk ik van niet, tenzij je tig hardeschijven hebt en dan nog en  wat doet een digitaal bestand als je het zo vaak kopieert?
En dan te bedenken dat ik deze negatieven los in een la hebt gevonden niet eens in een envelop ofzo.......

Wat denken jullie?
Als analoge fotografie makkelijk was geweest, dan had het wel voetbal geheten.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU camera's.
« Reactie #6 Gepost op: 13 augustus 2019, 16:09:53 »
Opslagmedia zijn ook onderhevig aan slijtage daar mag je rekening mee houden maar in tegenstelling van fotokopieën waar je bij iedere kopie van een kopie van een kopie kwaliteitsverlies hebt tot er uiteindelijk alleen nog maar een onduidelijke vlek overblijft heb je dat niet met digitale kopieën.
Een digitaal bestand bestaat uit enen en nullen bij een normale kopie blijft een één een één en een nul een nul, een één zal nooit een half worden, een corrupt digitaal bestand kan vaak nog hersteld worden.

Maar dat een foto of film meer dan honderdvijftig jaar bewaard kan worden heeft de tijd inmiddels wel bewezen.
Zorki, Zorki 6 Zenit B en Yashica A, Yashica-mat.

Wish List: Weston Master III.

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #7 Gepost op: 13 augustus 2019, 16:39:35 »
Hier op het forum is iemand actief die digitale data afleest van obscure schijfen en banden van bijna 50 jaar oud. Wat we nu gebruiken is waarschijnlijk beter dus ik zou me daar niet druk over maken.

En wat je op het internet plaatst gaat natuurlijk nooit meer verloren ook al zou je het willen.

Jon

Offline michiel

• Vaste bezoeker
« Reactie #8 Gepost op: 13 augustus 2019, 18:07:07 »
Hier op het forum is iemand actief die digitale data afleest van obscure schijfen en banden van bijna 50 jaar oud. Wat we nu gebruiken is waarschijnlijk beter dus ik zou me daar niet druk over maken.

Helaas, het werkt omgekeerd.  Moderne opslagtechnieken werken met hogere dichtheden.  Waar we vroeger een grote tape voor nodig hadden, past nu in een speldeknop.  De keerzijde daarvan is dat ze veel gevoeliger worden voor temperatuurwisselingen en kosmische straling.   Harde schijven zijn zeer complexe mechanische apparaten, en als ze kapot gaan (en dat doen ze allemaal uiteindelijk, zeker als ze niet in bedrijf zijn gehouden) moeten de schijven worden verwijderd, en in een clean room in een identiek model worden teruggeplaatst.  Een uiterst kostbare operatie, en dan moet je er vanuit gaan dat je een werkende donorschijf uit hetzelfde tijdperk kunt vinden.

De tweede reden is redundantie.   Digitale compressietechnieken verwijderen alle dubbele informatie uit een beeld.  En uit video nog meer.  Het voordeel daarvan is dat je Netflix-serie snel start.  Het nadeel is dat een kleine beschadiging aan de informatie het bestand gedeeltelijk of geheel onleesbaar kan maken.

De banden van Kodachrome25 stammen uit de tijd van de maanlandingen, toen computers nog met de hand aan elkaar werden gesoldeerd, en dit soort compressietechnieken nog niet waren bedacht. 

De derde reden is dat softwareplatformen voortdurend veranderen.  Voor beeldinformatie valt het gelukkig wel mee, maar tekstverwerkers zijn er berucht om dat bestanden van oude versies al een paar jaar later niet meer (goed) te lezen zijn.  De digitale archivisten van 2050 gaan hier nog een hele kluif aan hebben.

En wat je op het internet plaatst gaat natuurlijk nooit meer verloren ook al zou je het willen.

Op het moment stijgen de winstmarges van internetbedrijven sneller dan onze honger naar opslagruimte.  Dat hoeft niet zo te blijven; we hebben met bedrijven als geocities, flickr en 500px gezien dat ze er niet voor terugdeinzen om data gewoon in de prullenbak te gooien op het moment dat het ze dat uitkomt.
Olympus 35SP · Olympus OM2n · Olympus OM4 · Agfa Billy Record

Offline Polderjongen

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #9 Gepost op: 13 augustus 2019, 20:00:02 »
Boeiende historische beelden.
Als ik zo zie lijkt het erop dat een oude spoorbrug word ontmanteld voor de sloop.
Maar welke brug dit is, ik heb geen idee.

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #10 Gepost op: 14 augustus 2019, 02:21:54 »
Helaas, het werkt omgekeerd.  Moderne opslagtechnieken werken met hogere dichtheden.  Waar we vroeger een grote tape voor nodig hadden, past nu in een speldeknop.  De keerzijde daarvan is dat ze veel gevoeliger worden voor temperatuurwisselingen en kosmische straling.   Harde schijven zijn zeer complexe mechanische apparaten, en als ze kapot gaan (en dat doen ze allemaal uiteindelijk, zeker als ze niet in bedrijf zijn gehouden) moeten de schijven worden verwijderd, en in een clean room in een identiek model worden teruggeplaatst.  Een uiterst kostbare operatie, en dan moet je er vanuit gaan dat je een werkende donorschijf uit hetzelfde tijdperk kunt vinden.

De tweede reden is redundantie.   Digitale compressietechnieken verwijderen alle dubbele informatie uit een beeld.  En uit video nog meer.  Het voordeel daarvan is dat je Netflix-serie snel start.  Het nadeel is dat een kleine beschadiging aan de informatie het bestand gedeeltelijk of geheel onleesbaar kan maken.

De banden van Kodachrome25 stammen uit de tijd van de maanlandingen, toen computers nog met de hand aan elkaar werden gesoldeerd, en dit soort compressietechnieken nog niet waren bedacht. 

Het ging me meer om het voorbeeld. De techniek om iets uit te lezen gaat ook vooruit, en onze huidige opslagmethodes zijn echt niet slechter dan die van 50 jaar geleden. Ik heb zelf al digitale scans van bijna 20 jaar oud en dat zijn gewoon jpegs die zonder problemen te lezen zijn. Dat soort principes gaat echt niet veranderen de komende 30 jaar. Je moet er wel aandacht aan besteden - af en toe overzetten op een nieuwe schijf kan geen kwaad (SSD tegenwoordig). Ik gok trouwens dat mijn 2gb Quantum Bigfoot uit 1997 het nog gewoon doet  :D

De derde reden is dat softwareplatformen voortdurend veranderen.  Voor beeldinformatie valt het gelukkig wel mee, maar tekstverwerkers zijn er berucht om dat bestanden van oude versies al een paar jaar later niet meer (goed) te lezen zijn.  De digitale archivisten van 2050 gaan hier nog een hele kluif aan hebben.

JPEG format bestaat al sind 1992 - dat is 27 jaar inmiddels, en bijvoorbeeld voor teksten wordt PDF veel gebruikt en dat bestaat ook al sinds 1993. Beide formaten zullen nog heel lang gebruikt gaan worden.

Het zou me trouwens niks verbazen als een moderne tekstverwerker een oud Wordperfect document uit de jaren '90 gewoon kan openen. Ik gebruik voor mijn werk Word vrij veel en documenten van jaren oud zijn geen enkel probleem.

En als je kijkt naar RAW files - de meeste fotobewerkings programma's kunnen deze gewoon allemaal openen, ook de oudere. De raw files van mijn Sony 828 uit 2004 worden door Lightroom gewoon correct ingelezen.

Ik geloof niet zo in het digitale doemdenken. Ik geloof dat de meeste informatie verloren gaat door "user error", onverschilligheid en desinteresse. Dat is met analoge foto's trouwens niet anders.

Maar dat is voorlopig met de foto's van deze brug niet gebeurd - deze zijn nog even aan de vergetelheid ontrukt en hebben nu zelfs een digitaal bestaan erbij gekregen. Ik ben benieuwd welke versie nu uiteindelijk het langst zal overleven :D

Jon

Offline Hasku

• Vaste bezoeker
« Reactie #11 Gepost op: 14 augustus 2019, 10:48:49 »
Ik heb net een WordPerfect document uit 1996 geopend in Word, geen probleem. ^^
Waarom ik analoog fotografeer ?
Ach, andere mensen rijden een oldtimer, ik fotografeer er mee :)

Nee, ik heb niet te veel camera's....ik heb te weinig ruimte !!

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • huh wat?
« Reactie #12 Gepost op: 14 augustus 2019, 13:50:24 »
stond de tekst op een 5.25 floppy die zo je computer in gaat? zip schijf? syquest 80, MO 230 misschien? ponsband? 9-track (of 7-track)
Eenmaal digitaal op een moderner formaat is het wel te doen, maar juist die oudere formaten
enne:  tekst is zo ongeveer het meest makkelijke namelijk. het gaat meestal mis met de opmaak en fonts bij tekst. er is meestal wel wat leesbaars uit te halen.

« Laatst bewerkt op: 14 augustus 2019, 13:53:58 door MacSimski »
--
kan het uit elkaar? Mooi!

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #13 Gepost op: 14 augustus 2019, 14:24:56 »
stond de tekst op een 5.25 floppy die zo je computer in gaat? zip schijf? syquest 80, MO 230 misschien? ponsband? 9-track (of 7-track)

Ja je moet er wel iets voor doen om je kostbare data te bewaren. Helemaal zonder inspanning is het puur geluk - net zoals bij analoge foto's want ook daar verdwijnen ieder jaar een heleboel gewoon in de afvalbak.

Jon

Offline Kodachrome25

• Vaste bezoeker
« Reactie #14 Gepost op: 14 augustus 2019, 16:11:20 »
Ponskaarten zijn niet zo moelijk, ik heb een python programma die met foto's de data er uit kan lezen. Soms staat de string ook afgedrukt aan de bovenkant van de ponskaart.

Magneetbanden zijn gevoelig voor rondhangende wisselstroom magneetvelden.