Auteur Topic: Vergroter voor 6x9  (gelezen 1627 keer)

Offline Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU camera's.
Re: Vergroter voor 6x9
« Reactie #15 Gepost op: 9 augustus 2019, 21:18:08 »
Echte contact afdrukken maak je natuurlijk op zilverchloride papier, Adox heeft het oude Agfa Lupex weer in productie.
In 1972 ben ik begonnen met een 6 x 9 en 6 x 6 afdrukraampje (helaas nooit bewaard) en later met een Paterson afdrukkastje dat tevens het gele dokalicht gaf.
Agfa was in 1969 gestopt met de productie van Lupex dus liep ik alle fotozaken van Amsterdam af voor restanten Lupex, helaas was dit vaak Hard of zacht, normaal was bijna nergens meer te vinden.
« Laatst bewerkt op: 9 augustus 2019, 21:54:42 door Fred »
Zorki, Zorki 6 Zenit B en Yashica A, Yashica-mat.

Wish List: Weston Master III.

Offline Huub

• Vaste bezoeker
  • Enthausiast fotograaf, zolang het maar zwartwit is
« Reactie #16 Gepost op: 10 augustus 2019, 12:24:22 »
Het is een beetje afhankelijk van hoeveel ruimte je hebt, maar ik zou een 4x5 vergroter serieus in overweging nemen. Daar kun je alle formaten t/m 4x5 mee doen en je hebt de mogelijk om in de toekomst naar nog groter uit te breiden. Op ebay.de staat op het moment een erg mooie en complete Laborator 1200 te koop voor de prijs van nog geen twee dozen 20x25 papier. Verder vind je ze ook op marktplaats regelmatig. Beseler, Omega, Durst, DeVere en nog enkele merken zijn allemaal uitstekende, professionele vergroters waar je vermoedelijk de rest van je leven mee toekunt.

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #17 Gepost op: 10 augustus 2019, 12:43:17 »
complete Laborator 1200 te koop voor de prijs van nog geen twee dozen 20x25 papier.

Het bieden nog niet voorbij en het is ook nog 180 euro versturen (ding weegt ook richting de 50 kg) of zelf ophalen in München.

Voor kleinere formaten zou ik er graag een andere diffusor box bij willen hebben - die zie ik hier zo niet.

Jon

Offline sterremuur

• Analoog liefhebber
    • Flickr
« Reactie #18 Gepost op: 10 augustus 2019, 19:23:05 »
Ik heb hier een Agfa Varioscop staan. Automatische scherpstelling, 2 lenzen erbij en de meeste maskers.
Heeft wat liefde nodig.
Mag gratis afgehaald worden.
Jammer, maar ik vind hem te groot en heb al twee andere vergroters.
Dus, als je wilt?

Offline Mono

• Vaste bezoeker
« Reactie #19 Gepost op: 10 augustus 2019, 20:01:17 »
 :)
Nee, ik ben niet nieuw. Geregistreerd sinds 5-6-2015. Het aantal berichten klopt ook niet.

Offline Juul2017

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #20 Gepost op: 18 augustus 2019, 17:25:03 »
Nu is het zo - als ik het goed begrijp - dat in de tijd dat de Nettar verkocht werd, het even normaal was om contactafdrukken van de foto's te maken, als om ze uit te vergroten.  Er waren ook 9x12 camera's in omloop (ansichtkaartformaat), maar 6x9 is al iets groter dan een Instax-foto.

Soms werden camera's ook voor dat doel ontworpen - scherp genoeg voor een contactafdruk, maar niet veel meer.   Maar als de lens op je Nettar even scherp is als de mijne kan-ie best wat vergroting hebben.

Contactafdrukken kun je (met behulp van een glasplaatje) onder bijna élke vergroter maken, ongeacht het formaat.

Beetje late reactie... maar klinkt erg ingewikkeld nog voor me. Ik moet echt weer helemaal van vooraf aan beginnen en niet alleen wat materiaal betreft..... of de lens van mijn Nettar scherp is, hoe zie ik dat? En contactafdrukken? Is het ingewikkeld?

Offline Juul2017

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #21 Gepost op: 18 augustus 2019, 17:28:13 »
Echte contact afdrukken maak je natuurlijk op zilverchloride papier, Adox heeft het oude Agfa Lupex weer in productie.
In 1972 ben ik begonnen met een 6 x 9 en 6 x 6 afdrukraampje (helaas nooit bewaard) en later met een Paterson afdrukkastje dat tevens het gele dokalicht gaf.
Agfa was in 1969 gestopt met de productie van Lupex dus liep ik alle fotozaken van Amsterdam af voor restanten Lupex, helaas was dit vaak Hard of zacht, normaal was bijna nergens meer te vinden.

Wat ik Michiel ook al schreef...... dit klinkt allemaal heel ingewikkeld en zeer professioneel. Ik ben echt gewoon een soort van beginner hoor  ;)  ^D  maar sowieso waar kan ik het beste mijn papier halen en aan welk papier kan ik het beste denken? Ik ben blij dat de eerste afdrukken (Hema) gelukt zijn en dat mijn camera dus werkt. Nu kan ik mijn kunsten verbeteren ...

Offline Juul2017

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #22 Gepost op: 18 augustus 2019, 17:29:23 »
Het is een beetje afhankelijk van hoeveel ruimte je hebt, maar ik zou een 4x5 vergroter serieus in overweging nemen. Daar kun je alle formaten t/m 4x5 mee doen en je hebt de mogelijk om in de toekomst naar nog groter uit te breiden. Op ebay.de staat op het moment een erg mooie en complete Laborator 1200 te koop voor de prijs van nog geen twee dozen 20x25 papier. Verder vind je ze ook op marktplaats regelmatig. Beseler, Omega, Durst, DeVere en nog enkele merken zijn allemaal uitstekende, professionele vergroters waar je vermoedelijk de rest van je leven mee toekunt.

Het klinkt wel logisch. Ik heb nu geboden op een Durst M 800 dus ik ben benieuwd. Daar ga ik vast veel plezier mee hebben.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #23 Gepost op: 18 augustus 2019, 17:30:10 »
Een contact afdruk is makkelijk, je legt de film op het papier een schone glas plaat er op, belichten en ontwikkelen.

In het verleden had je daar van die mooie afdrukraampjes of afdrukkastjes voor.

Kijk hier maar eens om een indruk te krijgen, je hebt die hulpmiddelen niet echt nodig en er is alleen maar tweedehands aan te komen.

http://www.cameramuseum.nl/doka-contactramen.htm

Offline Juul2017

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #24 Gepost op: 18 augustus 2019, 17:32:51 »
Ik heb hier een Agfa Varioscop staan. Automatische scherpstelling, 2 lenzen erbij en de meeste maskers.
Heeft wat liefde nodig.
Mag gratis afgehaald worden.
Jammer, maar ik vind hem te groot en heb al twee andere vergroters.
Dus, als je wilt?

Beetje late reactie maar heel erg bedankt voor je aanbod. Ik heb momenteel een bieding staan op een Durst M800. Als ik deze kan kopen ben ik voorzien. Maar als het niet lukt... houdt ik me toch aanbevolen. En ik kan zeker wat liefde geven aan apparatuur. Altijd heel zuinig en secuur. En soms zelfs een beetje technisch  :D

Maar lief, nogmaals dank!
« Laatst bewerkt op: 18 augustus 2019, 17:37:59 door Juul2017 »

Offline Juul2017

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #25 Gepost op: 18 augustus 2019, 17:34:41 »
Een contact afdruk is makkelijk, je legt de film op het papier een schone glas plaat er op, belichten en ontwikkelen.

In het verleden had je daar van die mooie afdrukraampjes of afdrukkastjes voor.

Kijk hier maar eens om een indruk te krijgen, je hebt die hulpmiddelen niet echt nodig en er is alleen maar tweedehands aan te komen.

http://www.cameramuseum.nl/doka-contactramen.htm

Ah op die manier! Ja klinkt wel makkelijk. Dank je voor je uitleg!

Offline Juul2017

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #26 Gepost op: 18 augustus 2019, 17:36:43 »
Wel leuk die oude contactramen! Alleen al om te hebben en er naar te kijken. Ik ben gek op antiek zowel in fotografie als in.... eigenlijk alles  ^D

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #27 Gepost op: 18 augustus 2019, 17:48:46 »
Wel leuk die oude contactramen! Alleen al om te hebben en er naar te kijken. Ik ben gek op antiek zowel in fotografie als in.... eigenlijk alles  ^D

Het Paterson afdrukkastje wat daar omschreven staat als 6 x 8 heb ik in mijn jeugd nog gehad, in werkelijkheid is het een 6 x 9 kastje en ik heb ook nog de houten 6 x 6 en 6 x 9 raampjes gehad, die werden in 1972 al niet meer verkocht, sommige fotozaken hadden ze nog in de rest voorraad maar die van mij kocht ik voor een paar centen op het Waterlooplein helaas is alles zoekgeraakt.
Die houten raampjes zijn nauwelijks nog te vinden.

Offline Juul2017

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #28 Gepost op: 18 augustus 2019, 18:01:24 »
Het Paterson afdrukkastje wat daar omschreven staat als 6 x 8 heb ik in mijn jeugd nog gehad, in werkelijkheid is het een 6 x 9 kastje en ik heb ook nog de houten 6 x 6 en 6 x 9 raampjes gehad, die werden in 1972 al niet meer verkocht, sommige fotozaken hadden ze nog in de rest voorraad maar die van mij kocht ik voor een paar centen op het Waterlooplein helaas is alles zoekgeraakt.
Die houten raampjes zijn nauwelijks nog te vinden.

Jammer he... wie weet kom je ze ooit ergens tegen!

Offline michiel

• Vaste bezoeker
« Reactie #29 Gepost op: 18 augustus 2019, 21:22:55 »
Wat ik Michiel ook al schreef...... dit klinkt allemaal heel ingewikkeld en zeer professioneel. Ik ben echt gewoon een soort van beginner hoor  ;)  ^D  maar sowieso waar kan ik het beste mijn papier halen en aan welk papier kan ik het beste denken?

Als je in een grotere stad woont kun je de lokale fotozaak proberen.  Anders online op de websites van fotohuis, macodirect, fotoimpex, retrocamera ... nou ja, er zijn er nog een hoop meer.   Fotopapier is best prijzig.  Het wordt verkocht in rollen, of pakken van 100, 50, 25 of 10 stuks.  Met een pakje van 25 kun je best een tijdje vooruit.

Fotopapier van het merk Foma is meestal het goedkoopst.   Welk merk je ook koopt, het is het makkelijkst om te beginnen met papier dat zowel multigrade (dus meerdere contrasten aankan) en RC (resin coated, dit is het papier dat je kent van de HEMA).  De meeste papiersoorten zijn Multigrade en RC.

Verder heb je nog keuzes als glans/mat, papierkleur, formaat.  Da's helemaal je persoonlijke keuze.  Papierformaten worden vaak aangegven in Inches.

Je kunt overigens met bijna elk papier contactafdrukken maken, als je een Doka hebt.  Adox (Agfa) Lupex is een speciaal papier met heel fijne korrel.  Daar krijg je (volgens de maker) superscherpe contactafdrukken van, maar als je met een vergroter werkt moet je het heel lang belichten.

Er is een simpele manier om te testen of je lens scherp genoeg is.  Kun je foto's afdrukken op het formaat dat je wil zonder dat je je stoort aan de onscherpte?  Zo ja, dan is de lens scherp genoeg.
Olympus 35SP · Olympus OM2n · Olympus OM4 · Agfa Billy Record