Auteur Topic: Waar kopen jullie je film?  (gelezen 18995 keer)

Offline 6x17

• Regelmatige bezoeker
  • **
Re: Waar kopen jullie je film?
« Reactie #30 Gepost op: 8 augustus 2019, 22:36:04 »
ik laat ook uit belgie films komen.
Bij Retro camera.
Vooral in vergelijking met verzendkosten tov de duitse leveranciers zijn zij vaker toch gunstiger.

Prijs drukken? Tja, selectief en kritisch zijn voordat je de ontspanknop indrukt. Kan veel geld schelen ;)

Haha dat is inderdaad de beste tip. Dat doe ik al, en je hierdoor ga je ook beter of compositie en licht nadenken

Offline 6x17

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #31 Gepost op: 8 augustus 2019, 22:42:13 »
Hallo allemaal,

Alvast bedankt voor alle reacties en informatie, ik zal zeker even alle winkels bekijken, en vergelijken. Ik fotografeer liever met e6 (slide film) omdat de kleuren mooier zijn dan op kleurnegatief, vooral als je gaat scannen. Kleur negatief scannen is echt een crime.

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #32 Gepost op: 9 augustus 2019, 01:58:01 »
Kleur negatief scannen is echt een crime.

Ik heb zowel dia als kleurnegatief veel ingescand en kleurnegatief is niet moeilijker. Hoe scan jij je negatieven?

Jon

Offline Jelmer

• Analoog liefhebber
    • Jelmer Gremmen
« Reactie #33 Gepost op: 9 augustus 2019, 04:27:43 »
Kleur negatief scannen is echt een crime.

Verse film en chemie en dan gaat het al snel gewoon goed. ( al heb ik persoonlijk nog wel eens last van teveel magenta )
~ Grain is life ~

Offline Peerke

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #34 Gepost op: 9 augustus 2019, 09:25:40 »
..Daarom de vraag waar kopen jullie je film rolletjes?
Prijs ligt misschien iets hoger dan via internet, maar rolfilm koop ik bij CityFoto in Eindhoven. Kan ik meteen even in de etalage met occasions kijken.. af en toe ligt daar best iets aardigs tussen, zoals een tijdje terug een OM-1 met een 28mm objectiefje..

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #35 Gepost op: 9 augustus 2019, 09:31:48 »
Als dat 28mm objectiefje de 3.5 was (best kans van, want de 2.8 kwam wat later) dan is dat een puik lensje. Niet de lichtsterkste maar wel een van Olympus' lekkerste.
Mijn code blijft analoog.

Offline Peerke

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #36 Gepost op: 9 augustus 2019, 09:51:24 »
Als dat 28mm objectiefje de 3.5 was (best kans van, want de 2.8 kwam wat later) dan is dat een puik lensje. Niet de lichtsterkste maar wel een van Olympus' lekkerste.
Inderdaad, het is de 28/3.5 Zuiko. Op de OM-1 blijft dat heerlijk compact.

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #37 Gepost op: 9 augustus 2019, 09:57:38 »
Toppertje. Zeven elementen - niet echt nodig, maar wel zo fijn -, scherp, contrastrijk (zeker voor Zuiko's van die tijd).

En ja, je stopt hem zo in je holle kies.

Offline Ernst-Jan

• Analoog liefhebber
« Reactie #38 Gepost op: 9 augustus 2019, 10:06:43 »
Maar verdomd, ik heb het vergeleken met de zaak in Nijmegen (https://www.nijmegenpasfotofilm.nl/). Voor een rolletje HP5 betaal ik in Schijndel een duppie meer. Eerst vroeg ik aan de winkelier in Schijndel : kun je het leveren. Antw. Ja hoor, hoeveel wil je er morgen hebben?. Toen vroeg ik naar de prijs : bleek 1,25 per rol duurder te zijn.

Ik snap het niet. Eerst een duppie duurder, vervolgens €1,25?

Zag laatst in Emmen bij een fotograaf doosjes van Ilford liggen. Ook rolfilm. Aangezien ik nog nooit FP4+ had geschoten maar twee meegenomen. Voor €7,50/stuk.

Ik wil best de lokale middenstand stimuleren, maar niet voor die prijs. Heb er ook voor €20 een draadontspanner gekocht, nadat die van eBay niet leken te werken. Die van Hama lijkt nagenoeg dezelfde en werkt eigenlijk ook niet lekker.
Kleur rolfilm konden ze ook wel leveren, maar aangezien je niet per vijf besteld hadden ze die niet liggen.

De films waren wel vers, maar blijkbaar zit er bij hun verder weinig handel in

Offline Ernst-Jan

• Analoog liefhebber
« Reactie #39 Gepost op: 9 augustus 2019, 10:10:09 »
Tegenwoordig is het makkelijk, als je je oog op een product hebt laten vallen dan zoek je alle informatie op het internet en dan hoeft de verkoper het alleen nog maar voor je te pakken en af te rekenen.  :'D

Ik lees je sarcasme ;)

Laatst een verrekijker aan iemand cadeau gedaan. Ik was erg blij dat ik bij foto Konijnenberg langs ben gegaan.

Ik heb de twee kijkers die ik zelf heb uitgezocht vastgehouden. Uiteindelijk met een derde - goedkopere- de zaak verlaten.

Guusje

• Gast
« Reactie #40 Gepost op: 9 augustus 2019, 10:22:23 »
Hey Ernst-Jan,

Ik begrijp de verwarring. Het zal alsvolgt : Op mijn eerste vraag wat een rolletje kostte gaf hij een prijs af die 1,25 hoger was dan dat ik eerst betaalde in Nijmegen. Toen ik even "doorzette", iets meer afnam dan 1 rol en hem confronteerde met de prijs in Nijmegen, zakte de prijs (per 10 stuks). Ik betaal nu een duppie meer per rol dan in Nijmegen. Ik hoop dat ik nu duidelijker ben geweest.

Groet,

Guusje.

Offline cmug

• Analoog liefhebber
« Reactie #41 Gepost op: 9 augustus 2019, 10:45:24 »
Als het even kan koop ik bij de plaatselijke middenstand. Vaak een euro duurder lijkt het dan online aanbieders. Maar als je verzendkosten mee gaat rekenenen is plaatselijk kopen vaak dezelfde prijs en je hoeft niet heel veel in 1x te kopen om de verzendkosten te spreiden. Voordeel II : je hebt verse film. 

Guusje

• Gast
« Reactie #42 Gepost op: 9 augustus 2019, 12:29:19 »
cmug.

Eigenlijk helemaal mee eens.

Groet,

Guusje.

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #43 Gepost op: 9 augustus 2019, 12:31:27 »
Ja, de plaatselijke middenstand als het enigszins kan. Enerzijds omdat ik zelf aan die kant heb gestaan, anderzijds omdat ik geloof in plaatselijk, kleinschalig en persoonlijk contact.

Het moet natuurlijk wel binnen de perken blijven. Als het verschil redelijk is zeg ik niets en betaal gewoon de prijs. Maar als het verschil aanzienlijk is dan zeg ik dat gewoon. Ongeveer als volgt: "Ik wil graag dat jullie blijven bestaan en daar wil ik ook best wat meer voor betalen. Maar dit verschil is m.i. gewoon te groot. Ik hoef het echt niet voor de internetprijs, maar doe iets." En dan komen we er vrijwel altijd uit.

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #44 Gepost op: 9 augustus 2019, 13:00:29 »
Tegenwoordig is het makkelijk, als je je oog op een product hebt laten vallen dan zoek je alle informatie op het internet en dan hoeft de verkoper het alleen nog maar voor je te pakken en af te rekenen.  :'D

Nou ja, da's in ieder geval beter dan andersom.  ;)

In mijn tijd had je nog geen internet, maar wel zoiets als de Makro ...

En sommige mensen hadden daar dan een pasje voor …

Niet zelden kwam het voor dat ik zeer uitgebreid een toestel aan iemand demonstreerde die vervolgens zeer enthousiast raakte (of dat al bij voorbaat was). Dan kwam de bekende one-liner: "Ik denk er nog even over na."
Later kwam je er dan achter dat die persoon het toestel voor een paar centen minder bij de Makro had aangeschaft. De meeste van deze "klanten" liepen er niet mee te koop, maar sommigen waren zelfs trots op deze gewiekstheid! Dat kan ook nog. En sommigen hadden weliswaar enige gêne, maar kwamen dan toch vragen of ik het rolletje er even voor ze in wilde doen, want dat lukte niet best.