Auteur Topic: Waar kopen jullie je film?  (gelezen 18994 keer)

Offline Dolf

• Regelmatige bezoeker
  • **
Re: Waar kopen jullie je film?
« Reactie #15 Gepost op: 8 augustus 2019, 20:36:47 »
Ben ik helemaal met je eens. Vandaar dat ik ze bij foto Rembrandt haal.
Ondanks dat ik wel even moest slikken voor een 10pak Fuji pro400. Koste bijna evenveel als 40 rolletjes Fuji c200 bij Nord foto  oO ^D

Offline toines

• Analoog liefhebber
    • Antoine Sijnesael Fotografie
« Reactie #16 Gepost op: 8 augustus 2019, 20:50:21 »
Helemaal mijn idee.
Tenzij de lokale middenstand dit niet wil leveren.
Dan zijn we hier op Walcheren gauw klaar met de middenstand steunen, er zijn hier namelijk geen fotowinkels meer behalve Verschoore in Vlissingen en die verkoopt dus niet veel films. Helaas ben ik daar zelf mede schuldig aan, in 2005 openden we de Media Markt in Middelburg waar ik de afdelingsleider van de fotoafdeling was en onze opdracht was, cru gezegd, de lokale fotowinkels zo snel mogelijk om zeep helpen met prijzen voor fotoapparatuur, fotowerk en films zo ongeveer 10% onder de inkoopprijs te verkopen in het eerste jaar, overigens met goedkeuring van en medewerking van de grote importeurs en Cewe color  :(
Een paar Nikon, Minolta en Olympus analoge camera's en een paar Nikon digi reflexen en een Kiev 60 met leuke objectieven.

Offline ewout

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #17 Gepost op: 8 augustus 2019, 20:59:14 »
Een beetje steun aan de middenstand kan inderdaad geen kwaad. Ik kom nog wel eens bij foto Sipkes in Groningen voor film.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #18 Gepost op: 8 augustus 2019, 21:10:19 »
Dan zijn we hier op Walcheren gauw klaar met de middenstand steunen, er zijn hier namelijk geen fotowinkels meer behalve Verschoore in Vlissingen en die verkoopt dus niet veel films. Helaas ben ik daar zelf mede schuldig aan, in 2005 openden we de Media Markt in Middelburg waar ik de afdelingsleider van de fotoafdeling was en onze opdracht was, cru gezegd, de lokale fotowinkels zo snel mogelijk om zeep helpen met prijzen voor fotoapparatuur, fotowerk en films zo ongeveer 10% onder de inkoopprijs te verkopen in het eerste jaar, overigens met goedkeuring van en medewerking van de grote importeurs en Cewe color  :(

Je staat er nog raar van te kijken hoeveel mensen toch nog voor een duurdere vak zaak kiezen i.p.v. een dozenschuiver.
Ik heb bijna 10 jaar in een speciaalzaak voor las en snij techniek gewerkt en wij waren al gauw 30 tot 40% duurder dan de dozenschuivers maar toch verloren wij geen klanten want onze deskundigheid trok meer klanten dan de prijzen afschrikten, onze service stopte ook niet bij de winkelduur maar wij gingen bij de klanten langs om te helpen installeren of het personeel te instrueren.
Zorki, Zorki 6 Zenit B en Rolleiflex-Automat.
Leningrad-8, Weston Master II, Sunny 16 regel.

Offline toines

• Analoog liefhebber
« Reactie #19 Gepost op: 8 augustus 2019, 21:22:10 »
Je staat er nog raar van te kijken hoeveel mensen toch nog voor een duurdere vak zaak kiezen i.p.v. een dozenschuiver.
Ik heb bijna 10 jaar in een speciaalzaak voor las en snij techniek gewerkt en wij waren al gauw 30 tot 40% duurder dan de dozenschuivers maar toch verloren wij geen klanten want onze deskundigheid trok meer klanten dan de prijzen afschrikten, onze service stopte ook niet bij de winkelduur maar wij gingen bij de klanten langs om te helpen installeren of het personeel te instrueren.
Aan de service lag het niet bij de Media Markt, nu is dat heel anders maar toen wij openden stonden we met 8 medewerkers, allen afkomstig uit de fotovakhandel op deze afdeling en wisten heel goed wat service is. Vandaar dat we heel snel grote klanten kregen zoals de politie, Rijkswaterstaat, gemeentes en grote bedrijven die groot inkochten bij ons, puur op prijs natuurlijk. Ook vakfotografen wisten ons te vinden i.v.m. de aanwezige vakkennis in combinatie met de lage prijzen en we konden alles leveren op zeer korte termijn, dus ook de lenzen van rond de € 10.000,- voor de vogelaars, het uitgebreide assortiment was ook belangrijk, zeker met de opkomst van de digitale camera's.
Een paar Nikon, Minolta en Olympus analoge camera's en een paar Nikon digi reflexen en een Kiev 60 met leuke objectieven.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #20 Gepost op: 8 augustus 2019, 21:33:01 »
In de las en snijtechniek hebben wij juist een grote speler overleeft, die dacht ook de markt te winnen met zeer lage prijzen maar uiteindelijk zijn die er aan onderdoor gegaan en de zaak waar ik werkte bestaat nog steeds.

Mijn vaste fotohandelaar waar mijn al kwam toen die man nog jongste bediende was in een fotozaak en waar ik kwam toen hij een eigen zaak had is helaas 8 jaar geleden met pensioen gegaan en de zaak is niet voortgezet, de eigenaar leeft nog steeds en is nu mijn overbuurman.

Hier in de omgeving is alleen Foto Franssen nog over de rest is gestopt en een enkeling doet alleen nog digitaal.

Ik ben bang dat er over niet al te lange tijd alleen nog analoog materiaal via internet te bestellen is, ik vond het altijd wel leuk om een winkel in te lopen en nog even te kletsen met de eigenaar of klanten.

Offline toines

• Analoog liefhebber
« Reactie #21 Gepost op: 8 augustus 2019, 21:45:49 »
In de las en snijtechniek hebben wij juist een grote speler overleeft, die dacht ook de markt te winnen met zeer lage prijzen maar uiteindelijk zijn die er aan onderdoor gegaan en de zaak waar ik werkte bestaat nog steeds.

Mijn vaste fotohandelaar waar mijn al kwam toen die man nog jongste bediende was in een fotozaak en waar ik kwam toen hij een eigen zaak had is helaas 8 jaar geleden met pensioen gegaan en de zaak is niet voortgezet, de eigenaar leeft nog steeds en is nu mijn overbuurman.

Hier in de omgeving is alleen Foto Franssen nog over de rest is gestopt en een enkeling doet alleen nog digitaal.

Ik ben bang dat er over niet al te lange tijd alleen nog analoog materiaal via internet te bestellen is, ik vond het altijd wel leuk om een winkel in te lopen en nog even te kletsen met de eigenaar of klanten.
Dat gaat inderdaad verleden tijd worden vrees ik, hier in Middelburg kan ik alleen bij Sprintfoto foto films kopen maar wel aan de prijs en bij het Kruitvat de Agfa Vista en Kodak Ultramax films.
Overigens gaat het bij de Media Markt in Middelburg ook niet geweldig, al het vaste personeel is uitgekocht en vervangen door jonge, dus goedkope flexwerkers, geheel niet gehinderd door enige kennis van de te verkopen producten.

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #22 Gepost op: 8 augustus 2019, 21:55:03 »
Tja, waar is de tijd gebleven dat ik met mijn gezicht naar de klanten en mijn rug naar een hele wand met fotofilm stond?

Ik hoefde me alleen maar even om te draaien ...
Mijn code blijft analoog.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #23 Gepost op: 8 augustus 2019, 21:57:54 »
Tegenwoordig is het makkelijk, als je je oog op een product hebt laten vallen dan zoek je alle informatie op het internet en dan hoeft de verkoper het alleen nog maar voor je te pakken en af te rekenen.  :'D

Guusje

• Gast
« Reactie #24 Gepost op: 8 augustus 2019, 22:00:35 »
Zelf bestel ik het meeste bij RoVo, hier vlak in de buurt. Echter, zaterdag sprak ik de eigenaar van een mooie fotozaak hier vlak in de buurt (Schijndel). Hij vertelde onder andere heel veel analoge spullen te verkopen voor vrijwel dezelfde "website" - prijzen. Ik heb een testje gedaan en verdomd, HP5 rolfilm voor de "normale-internet-prijs". Wel zelf ophalen natuurlijk.
Ik vroeg hem daarna hoe dat kwam. Ik kreeg een antwoord waar ik vanachterover viel : "Nou meneer : ik koop nogal veel analoge films etc. in. Ik krijg het bij vooral jeugdigen niet aangesleept". Ik wist niet wat ik hoorde. Waarop hij zei " t'is een beetje te vergelijken met het vinyl-verhaal. Mensen willen weer met goeie spullen werken". Snapt iemand het nog??????
Of is dit een lokaal verschijnsel???

Groet, Guusje.

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #25 Gepost op: 8 augustus 2019, 22:05:07 »
Het klinkt in ieder geval als muziek in mijn oren.
Mijn code blijft analoog.

Offline Dolf

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #26 Gepost op: 8 augustus 2019, 22:07:47 »
Ik heb jarenlang voor de lol  tweedehands camera's verkocht op de rommelmarkt in Maastricht. En over het algemeen aan jeugd. De specialere duurdere dingen aan verzamelaars maar het overgrote deel aan jeugd. Dus voor mij is het niets nieuws.

Was altijd erg leuk :D

Offline Ed Post

• Analoog liefhebber
« Reactie #27 Gepost op: 8 augustus 2019, 22:09:46 »
Nee hoor. Er is inderdaad een revival gaande. Kijk maar op MP naar de prijzen van het oude spul.
Een paar jaar geleden kon je bijvoorbeeld veel oud Nikon spul kopen voor "tientjes". Moet je nu lijken. Een Nikkormat FTn kocht je voor minder dan €40. Dat wordt nu vaak een stuk meer. En zo zijn er nog wel meer voorbeelden.
Ik zou ook zeggen, de jeugd ontdekt analoog.

Offline michiel

• Analoog liefhebber
« Reactie #28 Gepost op: 8 augustus 2019, 22:14:34 »
Ik vroeg hem daarna hoe dat kwam. Ik kreeg een antwoord waar ik vanachterover viel : "Nou meneer : ik koop nogal veel analoge films etc. in. Ik krijg het bij vooral jeugdigen niet aangesleept". Ik wist niet wat ik hoorde. Waarop hij zei " t'is een beetje te vergelijken met het vinyl-verhaal. Mensen willen weer met goeie spullen werken".

Anecdotisch zie ik hetzelfde als ik langsloop bij de fotozaak in Eindhoven; genoeg klanten die komen voor fotorolletjes.

Voor de nog bestaande fotografiewinkels denk ik dat analoog misschien ook wel lekkerder verkoopt dan digitaal.   Een digitale camera verkoop je misschien eens per dag, waarbij je verkoper dan een uur de klant (meestal iemand op leeftijd, want die kopen nog camera's) mag uitleggen welk model het beste is, en waarom.   Vervolgens koopt die klant hem natuurlijk op internet voor 200E minder.

Fotorolletjes?  Da's dan 5,95.  geen discussie, geen verkooppraatje, gelijk afrekenen.  Misschien kun je het online voor een euro minder krijgen, maar dan moet je er drie dagen op wachten.
Olympus 35SP · Olympus OM2n · Olympus OM4 · Agfa Billy Record

Guusje

• Gast
« Reactie #29 Gepost op: 8 augustus 2019, 22:17:56 »
Maar verdomd, ik heb het vergeleken met de zaak in Nijmegen (https://www.nijmegenpasfotofilm.nl/). Voor een rolletje HP5 betaal ik in Schijndel een duppie meer. Eerst vroeg ik aan de winkelier in Schijndel : kun je het leveren. Antw. Ja hoor, hoeveel wil je er morgen hebben?. Toen vroeg ik naar de prijs : bleek 1,25 per rol duurder te zijn. Toen zei ik : als ik nou een omverpakking van 10 stuks bestel, terwijl ik hem ook confronteerde met de prijzen in Nijmegen. Antw. : vrijwel dezelfde prijs als in Nijmegen, maar je moet ze zelf ophalen. Einde discussie.
Mijn vraag (ik ben inkoper van beroep) : hoe doe jij dat, jij hebt aanmerkelijk veel meerkosten als een webwinkel. Antw. : Ach, ik hou traffic in mijn winkel, ik hou vrijwel geen voorraad aan, maar kan wel morgen leveren, ik pak weliswaar veel minder marge, maar krijg wel steeds meer klanten.........Nou voor een rolletje, morgen voor wat anders.....

Groet, Guusje.