Auteur Topic: Hoe slaan jullie papier op?  (gelezen 1624 keer)

Offline michiel

• Vaste bezoeker
Hoe slaan jullie papier op?
« Gepost op: 7 augustus 2019, 21:33:53 »
Hoi luitjes,

Op het moment bewaar ik mijn dokapapier in de verpakking (en dat balanceer ik weerr op het rekje boven de wastafel tijdens het afdrukken).  Hoe doen jullie dat eigenlijk?

Het kost nu eigenlijk best wat handelingen om een proefstrookje klaar te leggen.  Mapje pakken, mapje open, lichtdichte zak eruit halen, open vouwen, dan grabbelen naar het proefstrookje (dat altijd onderin zit), proefstrookje onder de vergroter leggen, zakje dicht, zakje terug in het mapje, mapje dicht, en mapje weer voorzichtig terug leggen.

Voor een rolsysteem heb ik denk ik niet genoeg ruimte (en ben ik niet vaak genoeg in de doka), maar zijn er geen mooie systemen met lichtdichte lades enzo?
Olympus 35SP · Olympus OM2n · Olympus OM4 · Agfa Billy Record

Offline Chromenose

• Vaste bezoeker
Re: Hoe slaan jullie papier op?
« Reactie #1 Gepost op: 7 augustus 2019, 21:39:44 »
Lichtdichte lades waren er zeker, nu zul je zelf iets moeten fabriceren. Met multigrade zou je wellicht per formaat een doosje met proefstrookjes kunnen maken?

Rob

Offline Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU camera's.
« Reactie #2 Gepost op: 7 augustus 2019, 21:40:23 »
Zo iets:

https://www.fotoimpex.com/darkroom/doran-paper-safe-30x40cm-12x16-plastic.html

Is wel aan de prijs maar misschien vind je dat geen probleem.
Zorki, Zorki 6 Zenit B en Yashica A, Yashica-mat.

Wish List: Weston Master III.

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
  • Het zonesysteem van ratio naar emotie :-o)
« Reactie #3 Gepost op: 7 augustus 2019, 22:43:13 »
Ik laat mijn papier in de plastic zak zitten en leg het naast de vergroter op de rand van de tafel. De open kant laat ik over de rand van de tafel hangen dan kan er moeilijk licht bijkomen. Als de deur open gaat of het witte licht gaat aan dan vouw ik de open rand onder het papier dan komt er zeker geen licht bij.
Bij mij werkt dat al dertig jaar goed.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.

Offline ewout

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #4 Gepost op: 8 augustus 2019, 10:02:52 »
Ik laat mijn papier in de plastic zak zitten en leg het naast de vergroter op de rand van de tafel. De open kant laat ik over de rand van de tafel hangen dan kan er moeilijk licht bijkomen. Als de deur open gaat of het witte licht gaat aan dan vouw ik de open rand onder het papier dan komt er zeker geen licht bij.

Zo doe ik het ook. Ik doe het alleen nog geen 30 jaar.

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #5 Gepost op: 8 augustus 2019, 11:49:34 »
maar zijn er geen mooie systemen met lichtdichte lades enzo?

Durst Paperspend. Heb er kort geleden eentje gevonden en het is mijn beste doka aankoop in tijden  :D

Het scheelt enorm veel tijd in je papier handelingen.

Jon

Offline L.Cavalier

• Vaste bezoeker
« Reactie #6 Gepost op: 8 augustus 2019, 18:40:05 »

Ik doe het ook zo...ook al meer dan 30 jaar ;)

Offline michiel

• Vaste bezoeker
« Reactie #7 Gepost op: 8 augustus 2019, 22:43:14 »
Durst Paperspend. Heb er kort geleden eentje gevonden en het is mijn beste doka aankoop in tijden  :D

deze?  zo iets had ik eigenlijk in gedachten.  Het lijkt me ook goed zelf te bouwen - ik heb nog een velletje zelfklevende light seals.

Offline dasca

• Vaste bezoeker
« Reactie #8 Gepost op: 8 augustus 2019, 22:57:29 »
Ik heb iets dergelijks voor 20x25 papier van het merk Restem. Werkt heel fijn.
...geaccepteerde onscherpte is nog geen scherpte...

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #9 Gepost op: 9 augustus 2019, 01:55:10 »
deze?  zo iets had ik eigenlijk in gedachten.  Het lijkt me ook goed zelf te bouwen - ik heb nog een velletje zelfklevende light seals.

Inderdaad die. Degelijk zwaar geval met een solide klik systeem voor de lade. Kunnen ook behoorlijk grote vellen en - er zitten latjes in voor aparte vakken. Tot nu deed ik de plastic zak waarin het zat los in een gewone lade van een Ikea kast maar nu werk ik zonder plastic zak en dat gaat echt een stuk fijner.

Jon

Offline michiel

• Vaste bezoeker
« Reactie #10 Gepost op: 9 augustus 2019, 21:23:53 »
Inderdaad die. Degelijk zwaar geval met een solide klik systeem voor de lade. Kunnen ook behoorlijk grote vellen en - er zitten latjes in voor aparte vakken. Tot nu deed ik de plastic zak waarin het zat los in een gewone lade van een Ikea kast maar nu werk ik zonder plastic zak en dat gaat echt een stuk fijner.

Ik bedacht me dat een oude kassalade wellicht handig zou zijn.  Vaak voorzien van klemmetjes voor de bankbiljetten, ze gaan vaak open met een veer, maar ze zijn af te sluiten zodat ze niet op ongewenste momenten open gaan.   Eens kijken of ik er een op de kop kan tikken en - belangrijker - lichtdicht kan maken.

Offline cmug

• Vaste bezoeker
« Reactie #11 Gepost op: 9 augustus 2019, 21:51:47 »
Ik bewaar mijn papier in mijn kelderkast. Dat is de ruimte in mijn huis met de meest constante koele temperatuur. Nog donker ook overigens. Mijn doka was onlangs 31 ºC ; niet de ideale plek voor bewaren van papier dus.

topsecret-dna