Auteur Topic: Admiraliteitsdagen Dokkum 5 t/m 8 september  (gelezen 717 keer)

Offline Mono

• Vaste bezoeker
Admiraliteitsdagen Dokkum 5 t/m 8 september
« Gepost op: 5 augustus 2019, 12:20:25 »
Het betreft hier een jaarlijks maritiem festival. De nadruk ligt op het maritieme, dus zijn er historische schepen te bezichtigen etc. Maar er zijn ook allerlei nevenactiviteiten. Als je in alle rust gevels wilt fotograferen (zonder kraampjes ervoor) moet je net niet op die dagen gaan. Maar voor andere zaken kan het juist weer leuk zijn.

https://www.admiraliteitsdagen.nl/

Dokkum is sowieso een mooi stadje, compleet met grachten, oude gevels, pakhuizen, twee molens en een een verdedigingsbolwerk. En ja, ook daar is een waag, met restaurant.  :)
Het heeft stadsrechten en is derhalve een van de Friese elf steden. Daar is het bekende keerpunt.
Dokkum had ooit een open verbinding naar zee, maar dichtslibben van de vaarroutes en de uiteindelijke aanleg van de zijlen (sluizen) maakten daar een eind aan. Anders was Dokkum een grotere stad geworden. Nu moet je aan Leiden, Delft of Alkmaar denken, maar dan in het klein.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Dokkum

De Waddenzee is dichtbij en ook daar kun je prachtig fotograferen. En rond Dokkum zijn gehuchten waar het lijkt of de tijd heeft stilgestaan. Eergisteren nog fietste ik door zo'n gehucht waar nooit iemand komt. Althans, dat dacht ik. Loopt er zomaar opeens een Rotterdammer met een Fuji 6 x 9 camera. Meteen even een praatje gemaakt natuurlijk.

Nou ja, mochten er forumleden naar Dokkum gaan, wanneer dan ook, laat het mij maar even weten (als je dat wilt).
Dokkum ligt wel in een uithoek van Nederland. Maar sinds aanleg van de Centrale As (nog maar "net" klaar) kom je er merkbaar sneller. En dat heeft nog niet iedereen ontdekt.

Henk
« Laatst bewerkt op: 7 augustus 2019, 17:18:37 door Mono »
Nee, ik ben niet nieuw. Geregistreerd sinds 5-6-2015. Het aantal berichten klopt ook niet.

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
Re: Admiraliteitsdagen Dokkum 5 t/m 8 september
« Reactie #1 Gepost op: 5 augustus 2019, 16:45:24 »
Klinkt interessant. Weet nog niet of ik tijd heb en het is inderdaad een eind weg.

de Centrale As

Die heb ik inderdaad ook ontdekt - is een enorme verbetering tov vroeger door al die dorpen rijden.

Jon

Offline Mono

• Vaste bezoeker
« Reactie #2 Gepost op: 6 augustus 2019, 12:35:14 »
De Sintrale As. Zo noemen ze hem hier en zo staat het ook op de officiële borden.
Maar ze spreken hier ook Nederlands hoor.
En je kunt gewoon in euro's betalen.  ^D

Ja, een verbetering is die weg wel, maar niet in alle opzichten. Met name het noordelijke stuk is aangelegd dwars door uniek coulissenlandschap. Daar was wel weerstand tegen, zelfs onder de Friezen, en die zeuren niet zo gauw. Waar boven Dokkum 'Het Waddengebied' begint, met verre horizonten, heb je onder Dokkum 'De Wâlden'. Daarbij moet je niet denken aan aaneengesloten bos, maar relatief kleine weilanden met slootjes en elzensingels eromheen. Coulissenlandschap dus. (Ook weer zeer fotogeniek.) Enkele van de mooiste plekjes die ik kende op deze aardkloot zijn voorgoed verwoest.
En het is niet zo dat de nood nou zo hoog was. Vóór de weg er lag waren er ook nooit files. Maar men hoopt op deze manier de regio Dokkum economisch een boost te geven. Omgekeerd denken dus. Dat deed men ook toen men het hoofdkantoor van de PTT naar Groningen bracht ... En daar werden tenminste nog daadwerkelijk banen gecreëerd. Niet alleen een weg.
« Laatst bewerkt op: 6 augustus 2019, 12:57:31 door Mono »
Nee, ik ben niet nieuw. Geregistreerd sinds 5-6-2015. Het aantal berichten klopt ook niet.

Offline Mono

• Vaste bezoeker
« Reactie #3 Gepost op: 1 september 2019, 21:40:36 »
Nog even een herinnering. Donderdag gaat het los.  :)

Offline grianghrafadóir

• Vaste bezoeker
« Reactie #4 Gepost op: 2 september 2019, 02:05:07 »
Giet it oan?
“When you photograph people in colour, you photograph their clothes. But when you photograph people in black and white, you photograph their souls!” – Ted Grant

Offline Mono

• Vaste bezoeker
« Reactie #5 Gepost op: 2 september 2019, 07:33:09 »
It giet oan!  :'D

Offline Mono

• Vaste bezoeker
« Reactie #6 Gepost op: 7 september 2019, 09:47:13 »
Het weer zat tot nu toe niet echt heel erg mee.

Maar ja, een evenement dat zich voor een flink deel buiten afspeelt, in Nederland, in september ….

Vandaag lijkt het al beter en morgen is het overwegend droog.

Wel fotogenieke luchten trouwens hier bij het wad.

Ellek nadeel heb z'n voordeel.

Offline Guusje

• Vaste bezoeker
« Reactie #7 Gepost op: 7 september 2019, 10:11:36 »
Veel plezier vanuit het verre zuiden.

Groet,

Guusje.
Beware Of Darkness.

Offline Mono

• Vaste bezoeker
« Reactie #8 Gepost op: 7 september 2019, 10:24:19 »
Bedankt!  :)

Tja, in het verre zuiden is het altijd mooi weer, zeggen ze.

Offline Mono

• Vaste bezoeker
« Reactie #9 Gepost op: 7 september 2019, 14:35:39 »
Mijn woorden waren nog niet koud of de zon ging schijnen.

Kwam het toch nog goed.  ^^

topsecret-dna