Auteur Topic: Lab-Box binnen, en eerste ervaring.  (gelezen 6699 keer)

Offline M Stormink

• Vaste bezoeker
Re: Lab-Box binnen, en eerste ervaring.
« Reactie #15 Gepost op: 31 augustus 2019, 18:29:57 »
Vandaag eindelijk tijd gevonden voor een eerste rolletje 120 in de LabBox, maar met beperkt succes helaas.

Rolletje TMX100 ging al mis bij het verwijderen van het schutblad: de film was niet helemaal in de daarvoor bestemde ruimte gelopen, maar naar boven gekruld. Natuurlijk pas zichtbaar als je de deksel verwijderd. Dan is het spul gelijk ruim belicht zullen we maar zeggen.

Uiteindelijk nog twee foto's kunnen redden.
Overigens best tevreden over het ontwikkelproces van het bakje. Ik ben nu wel wat voorzichtig om weer een 120 rolletje in te spoelen. De goede ervaringen hier zijn dan weer bemoedigend. Iemand anders soortgelijke ervaring met LabBox?
Ik had dat probleem ook bij mijn eerste 120 rol ,ik merkt dat als ik het schutblad er langzamer(rustiger) eruit trok het wel goed ging.
Let ook op dat je geen PET film er in gebruik geeft het zelfde probleem.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Offline ropel

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #16 Gepost op: 31 augustus 2019, 19:06:15 »
Dank voor je reactie. Goed te horen dat ik niet de enige ben! Er was wel een punt waar het stroef ging inderdaad. Volgende keer wat langzamer proberen.

De tip over PET base is zeker belangrijk. Ze hebben netjes een lijstje op de website staan:

JCH 400
Rollei Infrared
Rollei 80s
Rollei Superpan 200
Rollei 400s
Fomapan 100
Fomapan 200
Fomapan 400
Bergger 400 120
CatLABS X FILM ISO 80 120
Arista film

Offline Paul Verrips

• Analoog liefhebber
« Reactie #17 Gepost op: 31 augustus 2019, 21:43:25 »
Ik heb nu 5 tot 6 kleinbeeld films ontwikkeld met de Lab-box.

Geweldig apparaat tot nu toe. Chemie inschenken en uitschenken gaat goed en vlot (ik gebruik flessen met een wijde hals), het slingeren (voorheen kiepen) gaat eenvoudig.

2 punten van aandacht:
1.) de box heeft geen anti-slip bodem, dus als je 'm op het aanrecht zet zoals ik, dan doe ik er een theedoek onder en bij het slingeren hou ik de box vast, door met de muis van de hand op de deksel te drukken. Misschien overbodig, maar voelt wat veiliger voor mij.
2.) je moet de knijper die je aan je film bevestigd wel even met beleid vastmaken en niet nonchelant zijn (schuin) OF te snel aan de slinger draaien OF als de slinger weerstand geeft (dan is de film volledig op de spoel gedraaid) nog even geforceerd doordraaien.

Al met al erg tevreden!

Offline ropel

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #18 Gepost op: 1 september 2019, 20:58:18 »
Vandaag een 35mm rolletje ingespoeld een dat ging heel soepel! Prettiger dan in een wisselzak. Ik heb inderdaad goed opgelet met plaatsen van het klemmetje.

Al met al nu positief. Wel nog een keer 120 in de herkansing. 

Dank voor jullie tips.

topsecret-dna