Auteur Topic: Hulplijn gezocht voor Metz Flitser  (gelezen 1083 keer)

Offline eMWee

• Analoog liefhebber
Hulplijn gezocht voor Metz Flitser
« Gepost op: 21 juli 2019, 15:01:08 »
De oplaadbare  batterijen ( batterijpack ) van mijn  Metz  45 CT 1 zijn  kapot.
Nu weet ik  waar ik deze  oplaadbare batterijen kan kopen , maar ik weet niet hoe ik  de batterijpack moet openen, heeft er iemand ervaring met     dit  herstelwerkje?
Graag een antwoord  aub

Groetjes
Maurits W

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • huh wat?
Re: Hulplijn gezocht voor Metz Flitser
« Reactie #1 Gepost op: 17 augustus 2019, 23:15:24 »
Hoi, ik lees het nu pas, (17-8-2019)

er zijn twee types batterij packs: de herlaadbare en die voor penlights.

die met gewone alkaline penlights is makkelijk. de smalle twee stukjes indrukken in plaats van die aan de dikke kant.

die met gelaste ni-cd accus is anders. aan de kant vqan de contactjes zie je rond de rand kleine rechthoekige gaatjes zitten. daarin zie je op de boden een plastic vlak. dat vla is onderdeel van de body van de accu, het vierkante gat onderdeel van het dekseltje waar je nu tegenaan kijkt. er zit een ieniemienie ruimte tussen de bodem van dat gat en de zijwand aan de naar buiten wijzende zijde. door daar een hele kleine platte schroevendraaier in de wringen kun je de rand van het deksel iets naar buiten duwen waardoor de weerhaak daaronder (niet zichtbaar) los komt en je het deksel op die plek iets naar boven kunt wippen. begin aan de hoek bij de twee draadjes die aan de zijkant zichtbaar zijn. het helpt om hem in je linker hand te nemen en met je duim druk uit te oefenen op het deksel in de richting dat ie er af gaat. zo wip je in een zucht en een steun het deksel eraf.

daar onder zitten de twee contactjes en een schroef.  draai die los  en soldeer de twee draadjes los (nadat je een foto hebt gemaakt hoe ze horen te zitten) en je accu kun je nu uit elkaar trekken.

let op. meestal zit er groene of witte smurrie aan de uiteinden van de losse accu cellen. dat is niet erg gezond. draag handschoenen of was je handen na het werkje. nieuwe accus kun je beter niet solderen, de hitte van de bout maakt je cellen en de vloeistof afdichting stuk. je kunt niet zomaar alkaline cellen op de plek van de accu's stoppen, want die spanning is te hoog. de accupack met alkaline cellen gebruikt een ander contact daarvoor naar de flitser.
--
kan het uit elkaar? Mooi!