Auteur Topic: Advies: Hasselblad en wilde dieren?  (gelezen 3621 keer)

Offline Mono

• Analoog liefhebber
Re: Advies: Hasselblad en wilde dieren?
« Reactie #45 Gepost op: 10 september 2019, 20:35:06 »
Hierbij een hasselblad 250mm c lens in gebuikte staat maar wel gewoon netjes, mechaniek is goed en lens heeft heel klein beetje stof/haze. Aldus de verkoper:

https://rover.ebay.com/rover/0/0/0?mpre=https%3A%2F%2Fwww.ebay.nl%2Fulk%2Fitm%2F233337722794

Best goede deal, op marktplaats kan je met een beetje geluk een nog iest betere vinden maar deze kan je nu direct kopen.

Mvg

Dat is snel!  :)

Het is de draad van Ruub, dus die mag eerst een poging wagen.

« Laatst bewerkt op: 10 september 2019, 22:51:19 door Mono »
Nee, ik ben niet nieuw. Geregistreerd sinds 5-6-2015. Het aantal berichten klopt ook niet.

Offline defotobakker

• Analoog liefhebber
    • www.arnoudbakker.com
« Reactie #46 Gepost op: 10 september 2019, 20:44:15 »
komt nog wel het een en ander bij.. wordt er niet goedkoper op..
https://www.ebay.nl/itm/Carl-Zeiss-Sonnar-5-6-250mm-2550810-fur-Hasselblad/273933729117?hash=item3fc7b8fd5d:g:3-cAAOSwxgZdMDz2

dit alleen om aangegeven dat er in Duitsland vergelijkbare lenzen zijn voor minder.. ik hoef zelf geen passie lenzen, en ben voorzien tot 800mm  en heb een 2xconverter die het geheel tot 1600mm kan verlengen.. kijk, uiteindelijk zijn het gewoon gebundelde lichtstraaltjes die op een lichtgevoelige oppervlakte vallen..
« Laatst bewerkt op: 11 september 2019, 11:44:47 door defotobakker »

Offline ruub

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #47 Gepost op: 11 september 2019, 08:16:55 »
Bedankt voor de tips!

Voel je vrij om ze te kopen hoor, ik ben nog druk aan het nadenken.

Voor 'de wilde dieren' zou die 250mm f/5.6 een goede kandidaat zijn.

Maar ik twijfel nog over of een 150mm f/4 of toch de 180mm f/4 als compromis?
Misschien dat die lenzen toch wat breder inzetbaar zijn dan de 250mm.

De 250mm en 180mm zijn wat zwaarder en langer dan de 150mm en meestal werk ik zonder statief dus dan is dat ook wel het overwegen waard.
Groeten, Ruben

Flickr | Website

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • huh wat?
« Reactie #48 Gepost op: 11 september 2019, 08:55:25 »
overweeg een monopod. anders moet het wel heeel mooi weer zijn, wil je je filmsnelheid halen zonder statief.

een 250mm 5.6 betekend dat je minimaal met een 1/250 moet schieten voor enigszins scherpe beelden zonder bewegingsonscherpte. dan houd je niet veel spelingsruimte over. hoogstens twee stops op 200 iso bij strak blauwe lucht.
--
kan het uit elkaar? Mooi!

Offline 6x17

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #49 Gepost op: 11 september 2019, 09:55:40 »
Hallo Ruud,

Als u toch twijfeld, de 180mm lens is de way to go. Een van de beste lenzen die Zeiss heeft gemaakt kwa scherpte en vertekening. En het is een f4, dus stel dat je een 2x tele converter overweegt heb je een F8 360mm. Deze lens is wel een stuk moeilijker te vinden, voor een net exemplaar betaal je zo 3keer zoveel als een 250mm c lens dus zo’n 600 euro, voordeel is dat ze nog redelijk nieuw zijn.

Geloof me je zult er geen spijt van hebben, soms vind ik de lens zelfs te scherp!

Mvg

Offline michiel

• Analoog liefhebber
« Reactie #50 Gepost op: 11 september 2019, 18:28:17 »
een 250mm 5.6 betekend dat je minimaal met een 1/250 moet schieten voor enigszins scherpe beelden zonder bewegingsonscherpte. dan houd je niet veel spelingsruimte over. hoogstens twee stops op 200 iso bij strak blauwe lucht.

Die regel heeft natuurlijk met de beeldhoek te maken.  Met 6x6 zou je misschien naar 1/125 kunnen - tenzij je voor middenformaat de lat voor bewegingsonscherpte hoger legt dan bij kleinbeeld.
Olympus 35SP · Olympus OM2n · Olympus OM4 · Agfa Billy Record

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • huh wat?
« Reactie #51 Gepost op: 11 september 2019, 18:37:58 »
dat laatste is zeker een reden om sowieso op een groter formaat dan kleinbeeld te schieten. je kunt het groter opblazen naderhand
--
kan het uit elkaar? Mooi!

Offline michiel

• Analoog liefhebber
« Reactie #52 Gepost op: 11 september 2019, 19:23:49 »
dat laatste is zeker een reden om sowieso op een groter formaat dan kleinbeeld te schieten. je kunt het groter opblazen naderhand

Dan is wildfotografie ineens heel simpel.  Neem een technische 8x10 camera mee met 500mm lens.  Maak een landschapsfoto, en kijk of je niet toevallig een wild dier hebt vastgelegd ;)
Olympus 35SP · Olympus OM2n · Olympus OM4 · Agfa Billy Record

Offline Peerke

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #53 Gepost op: 12 september 2019, 07:26:12 »
Die regel heeft natuurlijk met de beeldhoek te maken.  Met 6x6 zou je misschien naar 1/125 kunnen - tenzij je voor middenformaat de lat voor bewegingsonscherpte hoger legt dan bij kleinbeeld.
Mijn ervaring is dat de spiegel die opklapt van een 6x6 SLR een flinke camera trilling geeft, en dat 1/brandpunt echt wel het minimum is.
Geladen met film: Olympus Mju-I, Olympus OM-1 + 28/3.5, Bronica SQ-b + 80/2.8

Online HoodedOne

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
« Reactie #54 Gepost op: 12 september 2019, 09:48:38 »
Mijn ervaring is dat de spiegel die opklapt van een 6x6 SLR een flinke camera trilling geeft, en dat 1/brandpunt echt wel het minimum is.

Bij de meeste camera's kan je daarom ook de spiegel opklappen.
Hans

“If you cannot please everyone with your deeds and your art, please a few” [Schiller]

Wahrheit ist Feuer, und Wahrheit reden heisst leuchten und brennen. [L. Schefer]

Offline Peerke

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #55 Gepost op: 12 september 2019, 10:00:46 »
Bij de meeste camera's kan je daarom ook de spiegel opklappen.
Klopt, maar voor wilde dieren fotografie is dat wel een dingetje  ;)
Geladen met film: Olympus Mju-I, Olympus OM-1 + 28/3.5, Bronica SQ-b + 80/2.8

Offline dasca

• Vaste bezoeker
« Reactie #56 Gepost op: 12 september 2019, 13:00:04 »
Nadeel van dierenfotografie met opgeklapte spiegel is wel, dat het vooraf opklappen van de spiegel meer lawaai veroorzaakt dan het ontspannen van de centraal sluiter zelf.  Het vervelende gevolg is dat het dier door het lawaai mogelijk opschrikt en beweegt, maar door de reeds opgeklapte spiegel heb je geen matglascontrole meer om bij te stellen. Hasselblad is een fijne camera, maar een discreet sluitergeluid heeft hij beslist niet.
...geaccepteerde onscherpte is nog geen scherpte...

Offline Huub

• Vaste bezoeker
  • Enthausiast fotograaf, zolang het maar zwartwit is
« Reactie #57 Gepost op: 16 september 2019, 17:33:29 »
Citaat
Dan is wildfotografie ineens heel simpel.  Neem een technische 8x10 camera mee met 500mm lens.  Maak een landschapsfoto, en kijk of je niet toevallig een wild dier hebt vastgeleg

Met mijn 4x5 heb ik er regelmatig een vogeltje op staan, maar meestal als een soort vlekje in de lucht. Met de langere sluitertijden die dat formaat met zich meebrengt zijn ze zelden scherp als ze voorbij vliegen. Ik heb wel eens geoefend op een koe, maar zelfs dat is al een uitdaging.  :)

Overigens: voor 8x10 is er nog een f18 1200mm beschikbaar. Lijkt me de perfecte set-up voor grootwild.
« Laatst bewerkt op: 16 september 2019, 17:40:00 door Huub »