Auteur Topic: Seagull sluiter  (gelezen 1335 keer)

Offline Mono

• Vaste bezoeker
Re: Seagull sluiter
« Reactie #30 Gepost op: 28 augustus 2019, 11:37:17 »
Hoi Fred,
Voor de langzame tijden zou ik je aanraden om een beetje vet aan de lange tanden van het laatste rad van het vertraginsmechaniek te doen. Een klein beetje maar, het mag niet gaan lopen.
Dit zeg ik uit mijn ervaring als horlogemaker en de enkele keren dat ik zelf aan sluiters heb gewerkt. De wrijving is anders te groot naar mijn mening.

Mvg
Dolf

Ik ben geen instrumentmaker maar ga wel lang genoeg mee om te weten dat dit een heikel punt is. Mechanische onderdelen kunnen enige mate van smering nodig hebben. Maar als er gesmeerd wordt om onderdelen die door slijtage of onnauwkeurige fabricage niet goed passen of lopen aan de praat te houden of te krijgen, dan loop je kans dat je van de regen in de "drup" komt.

Maar als het nodig is dan is het nodig. En dan rijzen de vragen: vet of olie, welke soort en vooral hoe veel (lees: hoe weinig).
« Laatst bewerkt op: 28 augustus 2019, 11:42:15 door Mono »
Nee, ik ben niet nieuw. Geregistreerd sinds 5-6-2015. Het aantal berichten klopt ook niet.

Offline Dolf

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #31 Gepost op: 28 augustus 2019, 11:42:58 »
Beste Mono,
Ook bij een goedlopende sluiter zou ik dit doen.
Dit is niet om slijtage of fabricage fouten op te lossen, maar puur om dit een erg belangrijk smeerpunt is naar mening.
Maar daarom is het een mening, die kunnen verschillen  ;)

Offline Mono

• Vaste bezoeker
« Reactie #32 Gepost op: 28 augustus 2019, 12:16:12 »
Nee hoor, zoals ik al zei, als het nodig is dan is het nodig. En dat kan een goede (camera-)instrumentmaker beter beoordelen dan ik. 
Of de fabrikant/ontwerper.
Maar niet als lapmiddel dus.  :)

« Laatst bewerkt op: 28 augustus 2019, 12:19:45 door Mono »
Nee, ik ben niet nieuw. Geregistreerd sinds 5-6-2015. Het aantal berichten klopt ook niet.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU camera's.
« Reactie #33 Gepost op: 28 augustus 2019, 12:54:30 »
Bij centraalsluiters gebruik je eigenlijk geen oliën of vetten dit kan eerder vertragend werken.

Milo gaf de tip op sommige punten een heel klein beetje Kroon kruipolie, de olie verdampt maar het molybdeen blijft achter.

Maar in het geval van de Seagull sluiter is smering niet aan de orde, hier is sprake van defect door ver gevorderde slijtage.
Zorki, Zorki 6 Zenit B en Rolleiflex-Automat. Yashica A, Yashica-mat.

Wish List: Weston Master III.

Offline Marcel

• Regelmatige bezoeker
  • **
  • Hoe bedoel je lelijk
« Reactie #34 Gepost op: 28 augustus 2019, 13:57:27 »
Nou weet ik er eigenlijk niet veel van maar ten tijden van mijn werk als instrumentmaker in de camera industrie (reparatie) werd er in de manuals altijd oliën en vetten voorgeschreven.
Dit waren altijd heel specifieke oliën en  vetten maar voor de diverse remwerkjes gebruikten wij vaak beenderolie, dit word/werd ook gebruikt bij reparatie van horloges en klokken. Natuurlijk wel aanbrengen met het daarvoor bedoelde gereedschap en dan zit er echt maar heel weinig op.
Voorschriften stonden in de manuals van Olympus, Contax/Yashica, Pentax enz.
Die Yashica Mat en consorten heb ik er heel wat van onder handen gehad.

Offline Mono

• Vaste bezoeker
« Reactie #35 Gepost op: 28 augustus 2019, 15:06:16 »
Die Yashica Mat en consorten heb ik er heel wat van onder handen gehad.

Wij zijn een en al oor.  :P

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #36 Gepost op: 28 augustus 2019, 15:37:51 »
Camera's en klokken zijn twee totaal verschillende instrumenten, een klok heeft een doorlopende beweging en camera's komen vanuit 0 kort in beweging en stoppen direct.

We hebben het hier over centraalsluiters en die hebben echt specifieke smeermiddelen nodig en dan uitsluitend op de juiste plaatsen sommige delen moeten echt kurkdroog blijven omdat olie of vet de boel juist kan vertragen.
De draaipunten van diafragma en sluiterbladen worden soms gesmeerd met een flinterdunne laag grafiet wat zodanig wordt aangebracht dat het niet los komt en op de lensdelen kan raken, nooit vloeibare olie want door de capillaire werking van deze bladen waar zij elkaar raken vloeit het over het hele blad.

Smeermiddelen moet op hun plek blijven en door dat een camerasluiter steeds een plotselinge beweging maakt bestaat hier een groter risico dat de smeer middelen gelanceerd worden dan bij een continu lopende klok.

Offline Marcel

• Regelmatige bezoeker
  • **
  • Hoe bedoel je lelijk
« Reactie #37 Gepost op: 28 augustus 2019, 15:52:27 »
En wil Fred hiermee zeggen dat de makers en ontwerpers van de camera's het niet juist hadden?
Ook in de centraal sluiters van Yashica werden vetten en oliën gebruikt volgens voorschrift.
Men moet alleen niet overdrijven en vooral ook het juiste gereedschap gebruiken voor het aanbrengen.
En het niet zo doen als velen bij de Olympus Trip 35 en aanverwanten, dan krijg je vette sluiter en/of diafragma lamellen  ^D

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #38 Gepost op: 28 augustus 2019, 16:09:14 »
Nee ik schreef dat camera delen hun specifieke smeermiddelen nodig hebben en op de juiste plaatsen.
Dit meer als reactie op de prachtige Youtube filmpjes waar men overal maar willekeurige olie inspuit of de boel onherstelbaar beschadigd met WD40.

Offline Marcel

• Regelmatige bezoeker
  • **
  • Hoe bedoel je lelijk
« Reactie #39 Gepost op: 28 augustus 2019, 16:20:59 »
Oké, in wezen dus het zelfde als ik had geschreven. je reageerde op een ander bericht  ^^

Offline Mschekkerman

• Analoog liefhebber
« Reactie #40 Gepost op: 2 september 2019, 23:20:51 »
Citaat
Nou weet ik er eigenlijk niet veel van maar ten tijden van mijn werk als instrumentmaker in de camera industrie (reparatie) werd er in de manuals altijd oliën en vetten voorgeschreven.

Dat klopt, maar de olie bedoeld voor horloges en klokken die je als particulier kunt krijgen is vaak niet geschikt voor camera's. Hetzelfde geld voor het 'vet' wat je in de reguliere handel kunt krijgen. De beste vervangers voor de oude vetten zijn vaak lichte synthethische 'vetten' op basis van een wax. Op basis van de verbinding van de as of het bewegende onderdeel en de passing kun je vaak al een inschatting maken welk soort vet of olie je nodig hebt.

Bij sommige camera's komt dat niet zo kritisch, maar bij een Contax II of Kiev 4 ben je jaren aan het puzzelen om de juiste smeermiddelen te vinden...

~ vergeet nooit je camera mee te nemen ~

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #41 Gepost op: 3 september 2019, 00:09:57 »

Bij sommige camera's komt dat niet zo kritisch, maar bij een Contax II of Kiev 4 ben je jaren aan het puzzelen om de juiste smeermiddelen te vinden...

Als ik het weer terug vind zal ik het hier plaatsen maar in de Pentax K1000 repair manual werden geen specifieke smeermiddelen voorgeschreven alleen maar de opmerking dat je eventuele smering zeer spaarzaam moest aanbrengen, net niet droog.
Moet ik er wel even bij vermelden dat de K1000 nogal grof en robuust is gebouwd.
Soms is het even experimenteren met verschillende viscositeiten.

Maar zonder eerst een mechaniek goed te reinigen werken zelfs de beste smeermiddelen alleen maar als vervuiling. 

Offline Mono

• Vaste bezoeker
« Reactie #42 Gepost op: 3 september 2019, 10:11:59 »
Moet ik er wel even bij vermelden dat de K1000 nogal grof en robuust is gebouwd.

Goede camera's die K-serie. Maar inderdaad, meer werkpaarden dan raspaardjes. Neem het doordraaien. Dat gaat met een lange slag en het is alsof je een kruisboog opspant. Bij wijze van. Minolta SRT heeft ook een lange slag, maar die gaat als boter. En dan heb je nog de transporthendels van andere merken, die kennelijk een ander soort "overbrenging" hebben. Zoals  de Nikons en Nikkormats uit die tijd. Korte slag, met het geluid of je een rits dichttrekt. En zo soepel als wat.

Ook de diafragmaring kan vrij zwaar draaien, vooral één kant op, zodra het objectief op een K-serie Pentax bevestigd is. Nu zijn ze inmiddels behoorlijk op leeftijd en een goede CLA kan daar wel wat verlichting brengen natuurlijk.
« Laatst bewerkt op: 3 september 2019, 10:18:55 door Mono »

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #43 Gepost op: 3 september 2019, 12:22:38 »
K1000 is de eerste twee jaar door Asahi in Japan gemaakt, daarna met Pentax onderdelen geassembleerd in Hong-kong in 1990 is de totale productie naar China gegaan en is deze uit goedkopere onderdelen samen gesteld metalen bovenkap werd door plastic vervangen en ook het transport mechanisme  werd van minder metaal gemaakt.
De betere K1000 is dus de made in Japan versie.

Offline Mono

• Vaste bezoeker
« Reactie #44 Gepost op: 3 september 2019, 12:38:55 »
K1000 is de eerste twee jaar door Asahi in Japan gemaakt, daarna met Pentax onderdelen geassembleerd in Hong-kong in 1990 is de totale productie naar China gegaan en is deze uit goedkopere onderdelen samen gesteld metalen bovenkap werd door plastic vervangen en ook het transport mechanisme  werd van minder metaal gemaakt.
De betere K1000 is dus de made in Japan versie.

Dat is mij bekend, zoals je weet.  ;)
Maar bij de KM en KX merk ik hetzelfde en die zijn zonder uitzondering in Japan gemaakt.

Nou ja, we dwalen af.
Terug naar Seagull maar weer.