Auteur Topic: Seagull sluiter  (gelezen 1548 keer)

Offline Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU camera's.
Seagull sluiter
« Gepost op: 14 juli 2019, 17:31:30 »
Je leest er veel over maar je hoopt altijd dat het jou niet zal gebeuren en toch gebeurt het.

Mijn Seagull 4b-1 kreeg een vast zittende sluiter, voor de prijs van een reparatie koop je drie van deze camera's dus toch maar eens kijken of ik met centraalsluiters net zo handig ben als met gordijnsluiters.

Het diafragma had ik na het reinigen van de bladen al weer in elkaar gezet, dacht er te laat aan om hier ook een foto van te maken.

De sluiterbladen en de rest van het mechaniek grondig gereinigd.

Mooie schone sluiter.

Sluiter verder in elkaar gezet.

In de camera geplaatst.

Lensdelen en het frontje weer op z'n plek.

De bekleding wacht ik nog maar even mee want de sluiter loopt wel weer maar met name de tijden van 1/30 t/m 1/125 zijn behoorlijk traag, 1 t/m 1/15 en 1/300 zijn wel in orde en ik kom er niet echt uit waar het in zit want ieder palletje valt tijdens het verstellen in de juiste positie (hier valt verder ook niets aan te verstellen).

Ik heb trouwens nergens olie gebruikt, alles is kurkdroog.

Wat mij opvalt dat sommige bewegende heveltjes wel van een hele zachte kwaliteit staal zijn gemaakt.

Ik kon nergens wat zinvolle informatie vinden van de Seagull sluiters of van een vergelijkbare sluiter (ik neem aan dat het een kopie is van een Copal, Prontor of Compur sluiter.
« Laatst bewerkt op: 15 juli 2019, 22:16:26 door Fred »
Zorki, Zorki 6 Zenit B en Rolleiflex-Automat. Yashica A, Yashica-mat.

Wish List: Weston Master III.

Offline Erwin TF

• Analoog liefhebber
  • Zal ik het ooit eens leren.... Vast niet.
    • Flickr
Re: Seagull sluiter
« Reactie #1 Gepost op: 14 juli 2019, 17:37:07 »
Wat ik zo op Youtube filmpjes zie is dat de asjes vaak wel gesmeerd worden.
A technically perfect photograph can be the world's most boring picture -Andreas Feininger-

Elke dag dronken is ook een geregeld leven.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 14 juli 2019, 17:48:30 »
Wat ik zo op Youtube filmpjes zie is dat de asjes vaak wel gesmeerd worden.

Ik heb ook alweer ergens de oplossing WD40 voorbij zijn komen en dan haak ik al weer af  :'(.
De asjes smeer je om slijtage tegen te gaan en om de bediening soepel te laten lopen maar sommige delen van het mechanisme moeten juist droog blijven omdat olie/vet eerder een dempende werking hebben.

Offline Guusje

• Vaste bezoeker
« Reactie #3 Gepost op: 14 juli 2019, 17:53:34 »
Fred,

Ik zit me elke keer weer te verbazen als ik al die foto's van jou voorbij zie komen : hoe krijg je het steeds voor elkaar? TOP.

Groet, Guusje.
Beware Of Darkness.

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #4 Gepost op: 14 juli 2019, 18:03:05 »
Voor iemand die geen ervaring had met centraalsluiters ben je aardig ver gekomen  :D

Wbt die te trage tijden - kijk eens goed of er niet iets toch een beetje verbogen is. Ik heb wel eens gehad bij Compur sluiters dat de centrale spanring (die ik hier trouwens niet zie - misschien werkt het hier anders) net niet helemaal vlak was waardoor deze ergens tegenaan schuurde. Als het gebruikte staal zacht is dan is die kans bij deze sluiters zelfs groter.

Smeren doe ik heel weinig en is meestal niet nodig.

Jon

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #5 Gepost op: 14 juli 2019, 18:15:44 »
Voor iemand die geen ervaring had met centraalsluiters ben je aardig ver gekomen  :D

Je de Seagull is DE camera om ervaring op te doen  :D.

Ik weet ook niet op welke sluiter de Seagull sluiter is gebaseerd want dan had ik daar een manual van kunnen zoeken.

Met de juiste viscositeit olie kan alles wel iets soepeler lopen maar droog moet het ook werken ik ben niet zo van overal maar olie in gieten, ik heb al zoveel camera's gezien waar de olie uitdroop omdat men dacht dat alles weer ging lopen, met olie wacht ik dus tot ik weet wat eventueel gesmeerd moet worden en met welke viscositeit.

Het kan natuurlijk ook nog zijn dat zeker door het gebrekkige staal kwaliteit er teveel slijtage is opgetreden.

Offline Mschekkerman

• Analoog liefhebber
« Reactie #6 Gepost op: 15 juli 2019, 21:55:10 »
Onvermijdelijk heeft iedere camera vroeg of laat een grote beurt nodig.
De Seagull sluiter heb ik een keer eerder open gehad om hem schoon te maken. Sluitertijden testen deed ik toen nog niet  0:)  ::)

Als de stalen tandwielen in messing lopen hebben ze eigenlijk bijna geen smering nodig. Je kan de kruipolie met MOS2 gebruiken van Griffon of Kroon, deze verdampt na een tijdje en laat een mooi laagje molybdeensulfide achter.

De onderdelen van de Chinese (en ook Russische) centraalsluiters zijn allemaal van zacht metaal gemaakt. (dat scheelt in de kosten bij het stansen, harden buigen en verspanen)
~ vergeet nooit je camera mee te nemen ~

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #7 Gepost op: 15 juli 2019, 22:28:26 »
De Seagull had vanaf het eerste moment (ik had hem wel voor weinig tweedehands gekocht) een probleem, sommige snelle tijden waren hetzelfde als 1/15 en een paar keer spannen en afdrukken en het liep weer een poosje maar op een gegeven moment na een maand of wat stil te hebben gestaan deed de sluiterspanner niets meer.

Ik heb die tijden ook pas getest na de schoonmaakbeurt.

Maar dat er zeer zwak en kwetsbaar materiaal is gebruikt is mij inmiddels ook duidelijk, de hendel die je gebruikt om de sluiter te spannen kan snel verbuigen en ook de spanner zelf is eigenlijk niet berekend op de kracht die er op komt te staan die buigt tijdens gebruik langzaam naar boven en op een gegeven moment gaat het aanlopen.

Ik meen ergens gelezen te hebben dat de oudere Seagull's kwalitatief iets beter waren.

De Kroon MOS2 kruipolie gebruik ik ook soms, in een naaldflesje makkelijk te doseren of op de punt van een horloge schroevendraaier wat aanbrengen dan kun je nooit meer olie toevoegen dan op het puntje zit.

Ik laat het voor dit moment even rusten maar uiteindelijk wel ik puur als uitdaging deze Seagull weer aan de gang krijgen.

Ik vraag mij alleen af of het zin heeft om veel tijd en aandacht te geven aan dit soort camera's als je van te voren al kan raden waar het door kwalitatief slechte materialen de volgende keer misgaat.  ::)
« Laatst bewerkt op: 16 juli 2019, 00:22:05 door Fred »

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #8 Gepost op: 18 juli 2019, 13:24:51 »
Wbt die te trage tijden - kijk eens goed of er niet iets toch een beetje verbogen is. Ik heb wel eens gehad bij Compur sluiters dat de centrale spanring (die ik hier trouwens niet zie - misschien werkt het hier anders) net niet helemaal vlak was waardoor deze ergens tegenaan schuurde. Als het gebruikte staal zacht is dan is die kans bij deze sluiters zelfs groter.
Jon

Ik heb de sluiter nog eens goed bekeken, de tijden worden ingesteld met een ring die een getrapte sleuf heeft maar daar is een behoorlijke slijtage opgetreden waardoor een pennetje van de vertraging niet goed meer naar boven wordt gedrukt.
Die ring is ook van zacht materiaal en niet meer te herstellen.

De tijden van 1 t/m 1/15 lopen goed maar de andere tijden zien er zo uit:

1/30   =  1/17
1/60   =  1/53 (is acceptabel)
1/125 =  1/47
1/300 =  1/238 (is acceptabel)

Maar het was wel een leerzaam iets om mij eens in centraalsluiters te verdiepen. ^^

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #9 Gepost op: 18 juli 2019, 15:20:02 »
Het is duidelijk - de lage prijs komt ergens vandaan.

Probeer anders eens een oude Rolleicord. Daar valt meer eer aan te behalen en is niet moeilijker dan een Seagull.

Jon

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #10 Gepost op: 18 juli 2019, 16:08:48 »
Het is duidelijk - de lage prijs komt ergens vandaan.

De Zorki's en Zenits waren ook laaggeprijsd maar daar heb ik veel meer mogelijkheden om te reviseren.

Maar de Seagull is in ieder geval een zeer nuttig oefen project voor mij geweest.

Wat middenformaat betreft ben ik op zoek naar een Yashica-D helaas zijn die op dit moment behoorlijk aan de prijs, in de handel zijn deze soms duurder dan een simpele Rolleiflex of Rolleicord.

Maar we komen er nog wel eens een tegen voor een beschaafde prijs.  :D

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #11 Gepost op: 19 juli 2019, 10:45:25 »
Fred, ik ga er niet over, maar volgens mij bezit jij de juiste eigenschappen om een goede instrumentmaker te worden.

En daar komt (of is al) gebrek aan.
Datum van registratie: 5 juni 2015

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #12 Gepost op: 19 juli 2019, 12:22:13 »
Ik ben ook heel goed in priegelwerk, maar dat er vraag is naar instrumentmakers en vergelijkbaar valt tegen, ondanks mijn aantoonbare ervaring. (en niet alleen wat camera's betreft).

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #13 Gepost op: 19 juli 2019, 12:56:39 »
Ik ben ook heel goed in priegelwerk, maar dat er vraag is naar instrumentmakers en vergelijkbaar valt tegen, ondanks mijn aantoonbare ervaring. (en niet alleen wat camera's betreft).

Je hebt dus ook met/in/aan andere fijne, mechanische instrumenten gewerkt?
« Laatst bewerkt op: 19 juli 2019, 13:04:10 door Mono »
Datum van registratie: 5 juni 2015

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #14 Gepost op: 19 juli 2019, 13:02:18 »
Ja dat was bijna altijd hobbymatig al werd ik door mijn voormalige werkgever ook vaak gevraagd om even de technische dienst te helpen met minuscule soldeerklusjes en afstel klusjes.

topsecret-dna