Auteur Topic: Polarisatie filter wel of niet gebruiken bij....  (gelezen 1409 keer)

Offline L.Cavalier

• Analoog liefhebber
Polarisatie filter wel of niet gebruiken bij....
« Gepost op: 12 juli 2019, 18:41:00 »
Er is mij door een vriend gevraagd een 30 tal schilderijen te fotograferen wel   (dig.....!..) vroeger tijdens mijn loopbaan als fotograaf veel schilderijen op 4x5 'Ektachrome opgenomen en steeds zonder polarisatie filter,wel steeds met studio flitslicht.

Mijn vriend heeft een soort veranda met uitstekend daglicht, dus ga ik het nu proberen enkel met daglicht ,mogelijk zijn er een paar schilderijen bij met  een dikke vernis laag en die mogelijk reflecties zouden kunnen veroorzaken, daarom dacht ik eens te kijken of een pola filter soelaas zou bieden.
Gezien een Pola filter het contrast zal verhogen heb ik toch mijn twijfels om het te gebruiken..
Mijn vraag uiteindelijk heeft iemand ervaring met het gebruik van een Pola  filter bij het fotograferen van schilderijen,.?

Offline Rien120

• Vaste bezoeker
Re: Polarisatie filter wel of niet gebruiken bij....
« Reactie #1 Gepost op: 12 juli 2019, 19:36:49 »
Hallo,
Leuke uitdaging! Ik zou het gebruik van extra glas vermijden. Probeer het licht te controleren met bijvoorbeeld diffusors (witte lakens) en zwarte reflectie schermen die licht absorberen, gebruik je ogen en kijk heel goed. Werk niet als de zon schijnt of schaduwen geeft.
Succes!
Rien

Offline Petrusk

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #2 Gepost op: 4 januari 2020, 21:55:56 »
Hoi,

Reflectie, veel of weinig is je vijand.
Neem inderdaad zwarte en witte doeken mee,  soms werkt tempex ook mooi als een soort witte reflectorplaat om eea gelijkmatiger te belichten.
Neem ook een spiegel mee.  Als je deze voor de glimmende plek houdt op het schilderij, kan je door de zoeker in de spiegel zien waar de lichtbron zit en kan je deze afdekken met een zwart doek oid.

Grt
Pieter

Verstuurd vanaf mijn SM-G973F met Tapatalk

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
  • Het zonesysteem van ratio naar emotie :-o)
« Reactie #3 Gepost op: 4 januari 2020, 22:07:44 »
De beste manier om schilderijen te fotograferen is als reprofotografie. Twee dezelfde lampen op gelijke afstand in dezelfde hoek van ongeveer vijf en veertig graden op het platte vlak richten.
Als het mogelijk is zijn meer lampen of fliters mogelijk als je ze maar symmetrisch opstelt.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.

Offline defotobakker

• Analoog liefhebber
    • www.arnoudbakker.com
« Reactie #4 Gepost op: 5 januari 2020, 11:51:22 »
het zijn er maar liefst 30, dat zijn er best veel, als deze ook nog van formaat verschillen, dan heb je daar een aardige kluif aan.. probeer de lichtsituatie zo gelijk mogelijk te houden voor een consequent resultaat.. schik ze voor gebruik op formaat..

verder vraag ik me af of het 'verzadigd karakter' van een polaroid filter komt door het gemis aan reflectie (vaak wittig of neutraal licht) of worden de kleuren werkelijk verzadigder getoond? (ik heb het idee dat het het eerste is, en daarmee doe je geen afbreuk aan de werken. verder rest me je succes te wensen!

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • huh wat?
« Reactie #5 Gepost op: 5 januari 2020, 12:23:27 »
let op. een polarisatiefilter moet echt heel schoon zijn wil ie werken. ik test het altijd door twee polarisatiefilters even voor elkaar te draaien. eerst de ene voor, daarna met de andere. kun je meteen zoen of de ander wel schoon is. een vette vinger op de voorkant is al dodelijk.
--
kan het uit elkaar? Mooi!

Offline L.Cavalier

• Analoog liefhebber
« Reactie #6 Gepost op: 5 januari 2020, 13:59:28 »
Bedankt allemaal voor de zeer nuttige tips  :)

Offline Hasku

• Vaste bezoeker
« Reactie #7 Gepost op: 6 januari 2020, 11:10:41 »
Fotograferen bij verstrooit daglicht, of in de schaduw.
Geen reflecties op deze manier, wel een grijskaart mee fotograferen voor de kleurtemperatuur.
Waarom ik analoog fotografeer ?
Ach, andere mensen rijden een oldtimer, ik fotografeer er mee :)

Nee, ik heb niet te veel camera's....ik heb te weinig ruimte !!