Auteur Topic: Kijkje bij de productie van Ilford film  (gelezen 204 keer)

Offline Erwin TF

• Analoog liefhebber
  • Zal ik het ooit eens leren.... Vast niet.
    • Flickr
Kijkje bij de productie van Ilford film
« Gepost op: 12 juli 2019, 00:59:51 »
Ilford heeft net een film van 18 minuten online gezet waarbij ons een blik wordt gegund in de filmproductie.
Best interessant om te zien.
https://www.youtube.com/watch?v=JXpoALotxf0
A technically perfect photograph can be the world's most boring picture -Andreas Feininger-

Elke dag dronken is ook een geregeld leven.

Online Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU camera's.
Re: Kijkje bij de productie van Ilford film
« Reactie #1 Gepost op: 12 juli 2019, 01:21:45 »
Leuke film, toch nog een aardige productie ik had het idee dat het allemaal wat kleinschaliger was geworden.
De einddatum op de film was 2022, dus is dit is geen productie van 20 jaar geleden maar vrij recent.
Zorki, Zorki 6 Zenit B en Yashica A.

Wish List:  Yashica D of Rolleiflex TLR, Weston Master III.

Offline Erwin TF

• Analoog liefhebber
    • Flickr
« Reactie #2 Gepost op: 13 juli 2019, 20:06:29 »
Ze exporteren wereldwijd, dan moet je een redelijke productie hebben.
In het analoge tijdperk zal Ilford ongetwijfeld een veel grotere productie hebben gehad, ik las ergens dat bij de herstart na het faillissement  het personeelsbestand met een paar honderd mensen is ingekrompen.
A technically perfect photograph can be the world's most boring picture -Andreas Feininger-

Offline cmug

• Vaste bezoeker
« Reactie #3 Gepost op: 14 juli 2019, 10:14:21 »
Heel boeiend. Blij te zien dat de mensen in de fabriek zo betrokken zijn bij een goed product.

Offline michiel

• Vaste bezoeker
« Reactie #4 Gepost op: 14 juli 2019, 12:51:57 »
Ik moest wel denken aan een eerdere opmerking van Mirko Boddecker.    De meeste medewerkers in de video lijken de pensioendatum te naderen.  Wie gaat dit van hen overnemen?
Olympus 35SP · Olympus OM2n · Olympus OM4 · Agfa Billy Record

Offline Erwin TF

• Analoog liefhebber
    • Flickr
« Reactie #5 Gepost op: 14 juli 2019, 14:36:46 »
Ik neem aan dat ze zelf ook wel weten dat er opvolging moet zijn.

Offline Ernst-Jan

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #6 Gepost op: 14 juli 2019, 18:42:40 »
Leuke film, toch nog een aardige productie ik had het idee dat het allemaal wat kleinschaliger was geworden.
De einddatum op de film was 2022, dus is dit is geen productie van 20 jaar geleden maar vrij recent.

Film die ik vorige week binnen kreeg van Impex was tot 2022, paar maand geleden kreeg ik film die tot (november?)
2021 goed was. Ga er vanuit dat Impex redelijk vers spul heeft, dus dan moeten de opnames echt recent zijn.

De enorme pakhuizen verassen mij ook.

Heeft Ilford, of andere merken, een aparte lijn voor elke soort film? Of wordt afgewisseld?

Want je hoort bijvoorbeeld dat mensen Fuji Reala missen. Dan denk ik "goh kunnen ze niet af en toe een weekje Reala maken, weekje 160NS, weekje 800Z en dan weer een poos 400H"

Offline Ernst-Jan

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #7 Gepost op: 14 juli 2019, 18:43:11 »
Ik neem aan dat ze zelf ook wel weten dat er opvolging moet zijn.

Moet er wel goed personeel zijn natuurlijk ;)

Offline Erwin TF

• Analoog liefhebber
    • Flickr
« Reactie #8 Gepost op: 14 juli 2019, 19:12:11 »
Moet er wel goed personeel zijn natuurlijk ;)
Dat staat of valt waarschijnlijk met interne training.

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #9 Gepost op: Vandaag om 01:12:48 »
Heeft Ilford, of andere merken, een aparte lijn voor elke soort film? Of wordt afgewisseld?

Uit de film kon ik dat even niet ontdekken maar ze hebben vast voor de veel verkochte film een aparte lijn en dan voor de kleine hoeveelheden een lijn die je steeds afwisseld. Maar ze moeten bijvoorbeeld ook vlakfilm maken en dat gaat weer op een andere drager + ze maken ook wel film onder andere namen (voor zover ik weer bijv. Rollei RPX en Kentmere) dus daar kan ook nog wel iets aparts voor zijn.

Want je hoort bijvoorbeeld dat mensen Fuji Reala missen. Dan denk ik "goh kunnen ze niet af en toe een weekje Reala maken, weekje 160NS, weekje 800Z en dan weer een poos 400H"

Je moet Ilford niet met Fuji vergelijken. Die rekenenen met hele andere getallen en eventjes wat Reala voor een kleine markt maken is voor hun een veel grotere logistieke operatie en dan moet je wel zeker zijn van je afzet. Het "overleven" van dit soort fabrikanten in de analoge wereld hangt ervan af of ze hun fabricage willen en kunnen omzetten naar kleinere hoeveelheden. Daar is volgens mij in ieder geval Fuji nog niet op afgestemd.

Jon

Offline michiel

• Vaste bezoeker
« Reactie #10 Gepost op: Vandaag om 06:55:06 »
Ik heb een interview gezien met een verkoper van Ilford, en die legde uit dat Ilford best wat films heeft die slecht verkocht worden, maar dat ze die toch blijven produceren om onrust onder hun klanten te voorkomen.

Dat is een keuze die je alleen kunt bljiven rechtvaardigen als je je afzetmerkt (oerconservatieve zwartwitfotografen) goed kent.  In elk ander bedrijf wordt een verliesgevend product gewoon geschrapt.
Olympus 35SP · Olympus OM2n · Olympus OM4 · Agfa Billy Record

topsecret-dna