Auteur Topic: Even voorstellen  (gelezen 1793 keer)

Offline Juul2017

• Regelmatige bezoeker
  • **
Re: Even voorstellen
« Reactie #15 Gepost op: 7 juli 2019, 21:58:58 »
welkom op het forum!
ZW moet je eigenlijk zelf ontwikkelen, de Hema kan dat wel maar gooit alles in een standaard badje.

Ja dat dacht ik al...maar hoe ik dat precies moet doen vergt echt een cursusje of tien.... dat is echt te lang geleden dat ik dat ooit gehad/geleerd heb.

Online Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU camera's.
« Reactie #16 Gepost op: 7 juli 2019, 22:11:03 »
Bestaat er ook specifieke literatuur voor dit soort cameras en dan vooral voor de sluitertijden, diafragma en andere zaken. Ik heb veel te lang digitaal gefotografeerd... ben dus erg verwend.

Er zit geen verschil in de belichtingsdriehoek tussen digitaal en analoog dan ga ik er vanuit dat je de camera niet op Auto had staan.
Zwart wit films worden voor het beste resultaat vaak iets overbelicht en dan wat korter ontwikkeld (kwestie van experimenteren).

Afstanden inschatten is buiten soms lastig maar binnen heb je meestal wat ijkpunten en zeker in je eigen woning, buiten dus in het begin een zo klein mogelijk diafragma gebruiken dan wordt de scherpte diepte wat groter al is dat bij 6 x 9 opnames niet zo heel veel.

Ja dat dacht ik al...maar hoe ik dat precies moet doen vergt echt een cursusje of tien.... dat is echt te lang geleden dat ik dat ooit gehad/geleerd heb.

Een cursusje of 10 is niet nodig, wel ervaring en dat is een kwestie van veel doen.
Zorki, Zorki 6 Zenit B en Rolleiflex-Automat. Yashica A, Yashica-mat.

Wish List: Weston Master III.

Offline Peter v G

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #17 Gepost op: 7 juli 2019, 22:16:57 »
leuk ook een Nettar gebruiker. :D

Ik heb enige tijd terug de Nettar 6x6 van mijn vader teruggevonden en heb er veel plezier mee.
Het is allemaal wat ambachtelijker dan veel 35mm camera’s zijn.
Een rolletje inleggen heeft wat meer tijd en handigheid nodig bijvoorbeeld, geen spiegelreflex om scherp mee te stellen. Vaste brandpuntsafstand en ik hoef geen extra lenzen mee te nemen.
Dichtgeklapt past het in de achterzak, en toch een middenformaat.

Veel plezier ermee. :)

Offline Erwin TF

• Analoog liefhebber
  • Zal ik het ooit eens leren.... Vast niet.
    • Flickr
« Reactie #18 Gepost op: 7 juli 2019, 22:38:57 »
En ik heb dezelfde. ^^

Zeiss Ikon Nettar 515-2 by Erwin de Groot, on Flickr
A technically perfect photograph can be the world's most boring picture -Andreas Feininger-

Elke dag dronken is ook een geregeld leven.

Offline Juul2017

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #19 Gepost op: 8 juli 2019, 19:59:14 »
En ik heb dezelfde. ^^

Zeiss Ikon Nettar 515-2 by Erwin de Groot, on Flickr

Of zo? Ik ben echt goed in dit soort dingen....  :'(

Gaaf, ze zijn gewoon al een juweel om naar te kijken! Nu nog fotograferen  :D

Offline Juul2017

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #20 Gepost op: 8 juli 2019, 20:01:43 »
leuk ook een Nettar gebruiker. :D

Ik heb enige tijd terug de Nettar 6x6 van mijn vader teruggevonden en heb er veel plezier mee.
Het is allemaal wat ambachtelijker dan veel 35mm camera’s zijn.
Een rolletje inleggen heeft wat meer tijd en handigheid nodig bijvoorbeeld, geen spiegelreflex om scherp mee te stellen. Vaste brandpuntsafstand en ik hoef geen extra lenzen mee te nemen.
Dichtgeklapt past het in de achterzak, en toch een middenformaat.

Veel plezier ermee. :)

Zo klinkt het nog veel leuker! En heb je goede resultaten? Ontwikkel je ook zelf?

Offline Juul2017

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #21 Gepost op: 8 juli 2019, 20:10:08 »
Er zit geen verschil in de belichtingsdriehoek tussen digitaal en analoog dan ga ik er vanuit dat je de camera niet op Auto had staan.
Zwart wit films worden voor het beste resultaat vaak iets overbelicht en dan wat korter ontwikkeld (kwestie van experimenteren).

Afstanden inschatten is buiten soms lastig maar binnen heb je meestal wat ijkpunten en zeker in je eigen woning, buiten dus in het begin een zo klein mogelijk diafragma gebruiken dan wordt de scherpte diepte wat groter al is dat bij 6 x 9 opnames niet zo heel veel.

Een cursusje of 10 is niet nodig, wel ervaring en dat is een kwestie van veel doen.

Dank je Fred!

Maar..... ja..... ik heb de camera meestal op auto staan.... heb lang niet het geduld meer gehad om zelf te experimenteren...maar ik heb de theorie nog in mijn achterhoofd dus het moet gaan lukken! En dat van de afstand is een goede tip. Ik fotografeer om te beginnen in de achtertuin, daar kan ik ook redelijk de afstanden inschatten en zal ook met een zo klein mogelijk diafragma beginnen. En er gewoon de tijd voor nemen en vaker doen. Krijg het met werk en studie iets rustiger dus ga er voor.

Zelf ontwikkelen gaat nog niet...ik heb er de ruimte en de materialen nog niet voor. En heb dan toch een cursus nodig... misschien geen tien..maar toch. Ik moet wel weten wat ik doe of moet doen.  :D

Online Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #22 Gepost op: 8 juli 2019, 20:21:00 »
Waar veel fotografen mee zijn begonnen in de jaren 60 t/m 2000 is "Het fotoboek van Dick Boer" dat is tweedehands nog steeds volop leverbaar, niet alleen voor camera techniek maar ook doka technieken worden er in beschreven.

https://www.bol.com/nl/p/het-fotoboek/1001004005186393/

Offline Guusje

• Vaste bezoeker
« Reactie #23 Gepost op: 8 juli 2019, 21:41:55 »
Klopt Fred,

Ik heb het boek ook, en ook die van zijn vader. Geweldige bron van informatie.

Groet,

Guusje.
Beware Of Darkness.

Online Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #24 Gepost op: 8 juli 2019, 22:18:27 »
Ik had het geluk dat mijn vader (en zijn broers Leo en Ton ter Heege) beroepsfotografen waren maar voor zover ik weet hadden ook zij het Fotoboek van Dick Boer in de boekenkast, bij mij staat het ook in de kast, ik heb van 1978 t/m 1996 bij Elsevier gewerkt en dat was de uitgever van dit en vele andere fotografie boeken en daar staat een paar meter van in mijn boekenkast.
Het boek van Adriaan Boer heb ik er helaas niet tussen zitten.

Offline Juul2017

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #25 Gepost op: 10 juli 2019, 20:59:26 »
Waar veel fotografen mee zijn begonnen in de jaren 60 t/m 2000 is "Het fotoboek van Dick Boer" dat is tweedehands nog steeds volop leverbaar, niet alleen voor camera techniek maar ook doka technieken worden er in beschreven.

https://www.bol.com/nl/p/het-fotoboek/1001004005186393/

Dank je wel!
Het boek is onderweg!

Offline Peter v G

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #26 Gepost op: 15 juli 2019, 22:37:20 »
Zo klinkt het nog veel leuker! En heb je goede resultaten? Ontwikkel je ook zelf?

Ontwikkelen is erg leuk om te doen, ik spoel de pattersontank in in een inloopkast. De rest doe ik in de keuken. Vervolgens scan ik de negatieven. De resultaten vallen onder de noemer “kiekjes”.  ;)

Offline Juul2017

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #27 Gepost op: 17 juli 2019, 22:12:03 »
Ontwikkelen is erg leuk om te doen, ik spoel de pattersontank in in een inloopkast. De rest doe ik in de keuken. Vervolgens scan ik de negatieven. De resultaten vallen onder de noemer “kiekjes”.  ;)

Oh goed idee! Ik heb wel een inloopkast ter beschikking. Anders maak ik er wel een  ;) ik ga toch eens op zoek naar materialen.

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
  • Het zonesysteem van ratio naar emotie :-o)
« Reactie #28 Gepost op: 17 juli 2019, 22:53:46 »
Je bent al lekker onderweg maar toch nog maar even een hartelijk welkom op het AFF  :)
Zelf ontwikkelen is echt leuk en helemaal niet moeilijk. Wel even oefenen uiteraard maar dat is met alles zo.
Ik spoel mijn films in een douchecel zonder ramen. Daar hang ik mijn films ook te drogen omdat het daar de minst stoffige ruimte in het huis is  :D
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.

Offline Roos

• Nieuw
  • *
« Reactie #29 Gepost op: 18 juli 2019, 21:36:51 »

Bestaat er ook specifieke literatuur voor dit soort cameras en dan vooral voor de sluitertijden, diafragma en andere zaken. Ik heb veel te lang digitaal gefotografeerd... ben dus erg verwend.

Hey!

Ik was eerst ook wat onzeker daarover, maar wat je (naast veel lezen) kunt doen, is je digitale camera meenemen, die op auto zetten en kijken wat die voor instellingen aangeeft. Dan kun je daarmee gaan spelen op je analoge apparaat :) Bij mij vielen toen de stukjes die ik had gelezen op z'n plek.

Sowieso kun je ook eerst gaan oefenen op je digitale camera, in de M stand kun je de sluitertijd en diafragma aanpassen en dan kun je direct zien wat het verschil is.