Auteur Topic: Middenformaat advies gevraagd  (gelezen 463 keer)

Offline FotovBueren

• Vaste bezoeker
    • Paul van Bueren
Re: Middenformaat advies gevraagd
« Reactie #15 Gepost op: 7 juli 2019, 09:01:57 »
Als je graag op 6x6 wilt werken zijn er nog meerdere opties mogelijk.

Kijk eens naar de volgende camera's:

Pentacon 6
Mamiya 6 + 7mk II (hogere prijsklasse)
Kiev 6 eventueel een omgebouwde via: http://araxfoto.com/cameras/

Er zijn ook filmbacks 6x6 formaat te koop voor de professionele Mamiya RB en RZ 67 camera's.
Dat is wellicht ook een interessante optie.

Offline vancranendonck

• Nieuw
  • *
« Reactie #16 Gepost op: 7 juli 2019, 22:29:38 »
Mijn favoriet is de Zeiss Ikoflex Favorit 887/16. De laatste 6x6 TLR van Zeiss. Heeft een Tessar lens. Er zijn betere en er zijn duurdere camera's. Maar niet zo heel veel zwaardere.
Zal de mensheid aan vlijt ten onder gaan?

Offline cmug

• Vaste bezoeker
« Reactie #17 Gepost op: 7 juli 2019, 22:45:26 »
Mamiya 2 oog heeft als voordeel de verwisselbare lenzen. Nadeel is dat deze erg groot en zwaar is t.o.v. een Rolleiflex.
Rolleicord heeft spartaanse (priegel) bediening aan de front lens. De duurdere Rolleiflex werkt veel makkelijker.
Je moet je vooral afvragen: ga ik er veel mee aan de wandel ? Dan is gewicht en afmetingen belangrijk. Werk je in en om het huis, vanuit de loopafstand van je kofferbak dan kun je gerust zoiets als een Bronica GS1 kopen.
Zijn andere lenzen voor je belangrijk, of prefereer je de eenvoud van 1 lens. Voor eenvoud zijn 2-oog reflex modellen fijn en 6x4,5 meetzoekers (Fujica GS645). 
Van de Rollei zijn veel klonen, vaak in de wat lagere prijsklasse. Bijv. deze Beauty
« Laatst bewerkt op: 7 juli 2019, 23:00:31 door cmug »

Online Guusje

• Vaste bezoeker
« Reactie #18 Gepost op: 7 juli 2019, 22:51:53 »
En wat te denken van een Mamiya 645 ? Weliswaar, zoals de aanduiding al zegt, 4,5 x 6 cm. Echter zeeeer betaalbaar. En vergeet niet (vooral de oudere modellen) onverslijtbaar en onderdelen nog volop verkrijgbaar.

Groet,

Guusje
Beware Of Darkness.

Offline Dolf

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #19 Gepost op: 8 juli 2019, 08:53:30 »
Beste Adiaan,

Ik heb bijna alle camera’s die genoemd worden gehad of heb ik nog steeds.

Als je wilt gaan voor een 6x6 systeemcamera zou ik persoonlijk voor een Bronica SQ serie gaan.
Kun je nog genoeg voor vinden voor een redelijk prijs. Ik vind persoonlijk de versie met een pd prisma en speedgrip erg fijn. Alle andere 6x6 systemen zijn ofwel duurder of wat onhandiger in gebruik.
De SQ is niet te duur , betrouwbaar, makkelijk in gebruik, electronisch gestuurde sluitertijden in verband met dia’s .
De camera is wel volledig batterij afhankelijk, maar zo moeilijk is het niet om een reserve 6 volt batterij mee te nemen ;)

De Pentacon six is natuurlijk ook leuk en niet duur, maar dan moet je geluk hebben om een goed werkend exemplaat te vinden. Het zijn goede camera’s als je ze netjes en niet te ruw behandeld.
Maar het pd prisma is niet geweldig. En voor de Kiev 60 geld hetzelfde verhaal, maar daar heb je wel een redelijk goed pd prisma bij.

Als je alleen een standaard 80mm nodig hebt zou ik voor een Rolleiflex gaan. Heb er drie verschillenden en vind het een genot om mee te werken.

Groetjes
Dolf

Offline 6x17

• Nieuw
  • *
« Reactie #20 Gepost op: 8 juli 2019, 12:08:23 »
Hoi Adriaan,

Ik ben zelf erg te spreken over Hasselblad, ik denk als je een beetje zoekt je een nette Hasselblad 500 c/m met een 80mm c of een 50mm c kan vinden voor 400 euro (dat is mij zelf temiste ook een paar keer gelukt), natuurlijk heb je dan geen hele nieuwe maar wel goed functionerend. Het voordeel is dat het een heel uitgebreid systeem is, dus ook veel upgrade mogelijk heden, O.a beter lenzen. Het voordeel is ook dat er veel onderdelen zijn dus onderhoud is geen probleem.

Als ik er een heb die weg mag voor ongeveer 400-500 dan laat ik het je weten.

Mvg 6x17

Offline 6x17

• Nieuw
  • *
« Reactie #21 Gepost op: 8 juli 2019, 12:15:27 »
Hoi Adriaan,

De kiev 88 is ook een goede 6x6 middelformaat camera, en compact. Er staat marktplaats staat nu een mooie te koop voor 230 euro (https://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en-foto/fotografie-camera-s-analoog/m1425404162-kiev-88-80mm-2-8.html?c=9b26ed2a557deff636f4f8b9c5b7a618&utm_campaign=socialbuttons&utm_medium=social&utm_source=ios_social&utm_content=app_ios).

Je hebt dan een f2,8 lens, dus fijn in donkere situaties (vooral omdat diafilm vaak een lage iso heeft) en voor portretten een mooie scherpte diepte. Ook het kiev systeem heeft redelijk wat upgrade mogelijk heden.

Mvg 6x17

Offline Dolf

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #22 Gepost op: 9 juli 2019, 21:19:22 »
Kiev 88 zijn niet de beste camera's vind ik persoonlijk. Je moet erg goed oppassen hoe je ze gebruikt en ze niet te ruw behandelen is mijn ervaring. Als je een keer vergeet dat je eerst je film moet doordraaien alvorens je sluitertijden te verzetten loopt hij helemaal vast en kan je camera uit elkaar. Vind de prisma's dan wel weer goed werken.

Als je er al ene koopt zou ik persoonlijk voor de CM variant gaan waar je P6 lenzen op kunt zetten.

Als je een goede hebt , niet uitlenen !
Heb twee keer een goed werkende defect terug gekregen  :'(

Zou dan persoonlijk voor een Kiev 60 gaan, of ene van Arax of eentje die daadwerkelijk gebruikt is en waarvan de eigenaar kan garanderen dat die goed werkt.

Deze camera's zijn het alleen al waard vanwege de 30mm  :D

Groetjes
Dolf
Dolf

topsecret-dna