Auteur Topic: Kodak Vision 3  (gelezen 735 keer)

Offline Toni Vega

• Vaste bezoeker
Kodak Vision 3
« Gepost op: 23 juni 2019, 12:32:16 »
Hoi Allen,
Ik zag dit voorbij komen, lijkt mij erg interresant, maar is niet goedkoop.
Ik ga het zeker een keer proberen, het ontwikkelen gaat zia het ECN2 proces wat dus anders is dan het C41 proces, het preciese verschil weet ik niet, ik weet alleen dat als je deze film naar een C41 lab stuurt dat je daarna daar nooit meer welkom bent, omdat ze alle chemicalïen moeten vernieuwen omdat er een ramjet laag op deze film zit......lol
Ik dacht van ik deel het even met jullie....

https://silbersalz35.com/
Als analoge fotografie makkelijk was geweest, dan had het wel voetbal geheten.

Online HoodedOne

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
Re: Kodak Vision 3
« Reactie #1 Gepost op: 23 juni 2019, 12:47:08 »
Interessant, om een keer uit te proberen.
Thnx voor de link.
Hans

“If you cannot please everyone with your deeds and your art, please a few” [Schiller]

Wahrheit ist Feuer, und Wahrheit reden heisst leuchten und brennen. [L. Schefer]

Offline loek schenk

• Vaste bezoeker
« Reactie #2 Gepost op: 23 juni 2019, 13:56:23 »
Probeer het maar je zult versteld staan, een geweldige latitude en afhankelijk van de film , daglicht of kunstlicht, zul je zien dat de film prachtig omspringt met een licht mix.

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • huh wat?
« Reactie #3 Gepost op: 23 juni 2019, 14:14:48 »
dit is wat ze als basis gebruiken bij de cinestil film. daar halen ze de remjet laag voor je weg en verpakken het in rolletjes van 36 opnames
--
kan het uit elkaar? Mooi!

Offline Toni Vega

• Vaste bezoeker
« Reactie #4 Gepost op: 23 juni 2019, 15:15:32 »
dit is wat ze als basis gebruiken bij de cinestil film. daar halen ze de remjet laag voor je weg en verpakken het in rolletjes van 36 opnames

Klopt MacSimski, maar schijnt toch een beter resultaat te geven dan de cinestil film, die eigenlijk ook in een ecn2 proces ontwikkeld zou moeten worden, maar omdat ze de ramjet laag eraf gehaald hebben kan hij in de C41 soep.

Offline Toni Vega

• Vaste bezoeker
« Reactie #5 Gepost op: 23 juni 2019, 15:18:56 »
Probeer het maar je zult versteld staan, een geweldige latitude en afhankelijk van de film , daglicht of kunstlicht, zul je zien dat de film prachtig omspringt met een licht mix.

ik heb wat voorbeelden gezien en vindt de uitstraling van deze film heel mooi Loek schenk.....

Offline loek schenk

• Vaste bezoeker
« Reactie #6 Gepost op: 23 juni 2019, 18:17:50 »
Het is mijn standaard kleurenfilm geworden en voor portretten die ik maak met fresnel spots geeft hij prachtige resultaten, ik ontwikkel hem dan ook zelf met ECN-2 ontwikkelaar .
De kleurendrukken doe ik ook zelf en je valt uit je stoel van wat er mogelijk is met deze film, Super !

Online HoodedOne

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
« Reactie #7 Gepost op: 23 juni 2019, 22:04:00 »
Het is mijn standaard kleurenfilm geworden en voor portretten die ik maak met fresnel spots geeft hij prachtige resultaten, ik ontwikkel hem dan ook zelf met ECN-2 ontwikkelaar .
De kleurendrukken doe ik ook zelf en je valt uit je stoel van wat er mogelijk is met deze film, Super !

Heb je ook voorbeelden ? ben wel benieuwd.

Hans

“If you cannot please everyone with your deeds and your art, please a few” [Schiller]

Wahrheit ist Feuer, und Wahrheit reden heisst leuchten und brennen. [L. Schefer]

Offline Toni Vega

• Vaste bezoeker
« Reactie #8 Gepost op: 23 juni 2019, 23:05:33 »

Wist niet dat je dat ook zelf kon doen, dat wordt wel erg interresant, is dat anders dan een C41 setje?

Offline loek schenk

• Vaste bezoeker
« Reactie #9 Gepost op: 24 juni 2019, 09:43:22 »
Het ontwikkelen van Vision-3 film is in principe niet ingewikkelder dan c41 alleen je moet de "Remjet"verwijderen dat is een antihalo en slijtlaag op de achterzijde van de film.
Een mede forumlid ,Koraks , heeft hier veel over geschreven en is ook de bouwer van de ontwikkelaar en het verwijderen van de remjet.
De ontwikkelaar van Vision-3 film heeft CD3 als ontwikkelstof en C41 heeft CD4 hiermede krijg je een colorshift. en alles is te vinden op enternet, succes!

Offline Kodachrome25

• Vaste bezoeker
« Reactie #10 Gepost op: 12 oktober 2019, 20:25:01 »
Loek, ik neem aan dat deze film ontwikkeld met ECN-2 een krankzinnig hoog dynamisch berijk heeft, veel hoger dan C-41?

Hoe vergelijkt Vision3 50D met Ektar 100 qua scherpte en korrel?

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • huh wat?
« Reactie #11 Gepost op: 12 oktober 2019, 22:19:42 »
nee hoor, valt wel mee. stop of 7-8 als ik me goed herinner.
--

Offline Kodachrome25

• Vaste bezoeker
« Reactie #12 Gepost op: 12 oktober 2019, 23:20:05 »
Het ECN-2 process zorgt voor een lager contrast (en dus hoger dynamisch berijk) dan C-41.
Filmmakers 'graden' hun opnamens toch wel. ECN-2 is ook niet bedoeld om mee af te drukken op papier... C-41 wel.

Het hangt af van waar je wil beginnen met tellen, ik begin bij 1.0 boven basefog.

50D (stock 5203 / 7203) heeft ongeveer 12-13 stops dynamisch berijk met ECN-2 (Duh)
Ektar 100 (stock E-4046) heeft 9-10 stop dynamisch berijk met C-41

Ik weet niet wat cross-processing hier mee doet, maar het zal de nummers wel omlaag trekken.

Bron: Kodak documenten bij respectievelijke film.

« Laatst bewerkt op: 12 oktober 2019, 23:26:27 door Kodachrome25 »

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • huh wat?
« Reactie #13 Gepost op: 13 oktober 2019, 09:52:26 »
ach ja. ik merk het al: het is te lang geleden dat ik er wat mee deed. moet ergens 2006 geweest zijn ofzo. positief film heeft net als ra4 een steilere curve dan c41 of ecn-2, dus in principe is de globale verwerking hetzelfde. zie het als een nuance zoals je met zwart wit hebt en verschillende ontwikkelaren gebruikt met dezelfde film.

vergeet niet dat het slechts de helft van het hele process is. afdrukken en scannen zijn nog van veel grotere invloed op het resultaat
--

Offline michiel

• Analoog liefhebber
« Reactie #14 Gepost op: 13 oktober 2019, 12:12:00 »
Het ECN-2 process zorgt voor een lager contrast (en dus hoger dynamisch berijk) dan C-41.

Hm, dus als ik al mijn films in POTA ontwikkel kan ik een gigantisch dynamisch bereik krijgen?
Olympus 35SP · Olympus OM2n · Olympus OM4 · Agfa Billy Record