Auteur Topic: Voor het eerst in de Doka  (gelezen 763 keer)

Offline M Stormink

• Vaste bezoeker
Voor het eerst in de Doka
« Gepost op: 16 juni 2019, 16:25:39 »
Voor het eerst in de Doka gespeeld ,heb zitten kloten met multigrade papier op de Kaiser vergroter. :D
De hobby wordt steeds leuker  :D ,alleen nu nog een goede analoge doka-timer (smartphone apps vind ik maar niets)
« Laatst bewerkt op: 17 juni 2019, 09:40:49 door HoodedOne »

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
Re: Voor het eerst in de Doka
« Reactie #1 Gepost op: 16 juni 2019, 16:47:46 »
Even voor mij begrip - hoe combineer je een smartphone app met je vergroter? Of bedoel je gewoon de stopwatch - app? Geeft die niet teveel licht?

Maar een schakelklok is natuurlijk altijd handig. Ik zou wel eentje met een digitale display doen  ;)

Btw over het algemeen wordt aangeraden om de doka lamp op minimaal een meter van je papier te houden ivm risico op sluiering. Ik zie hem hier naast je vergroter staan dus dat lijkt me wat dichtbij.

Jon

Offline M Stormink

• Vaste bezoeker
« Reactie #2 Gepost op: 16 juni 2019, 16:57:04 »
Ja zo'n stopwatch app ,geeft wel leuk roodlicht maar 1 foutje en ik krijg meldingen in wit licht (zelfs in aircraft mode).
Met een schakelkolk kan weinig mis gaan (hoop ik).
Ik heb de doka lamp bij gebruik op de Durst gezet ,ik moet hem eigenlijk nog ophangen ,maar in ieder geval bedankt voor de opmerking zal er zeker op letten  :).

Offline martingewis

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 16 juni 2019, 17:22:12 »
Een digitale Philips klok vind je met een beetje mazzel op MP voor weinig. Ik heb de 012 en die bevalt prima.

Verstuurd vanaf mijn G8441 met Tapatalk

Offline FotovBueren

• Vaste bezoeker
    • Paul van Bueren
« Reactie #4 Gepost op: 17 juni 2019, 09:36:45 »
Ha tof! Ben zelf ook net begonnen met werk in de doka, ik vind het een stuk moeilijker dan ik dacht. Zijn er dingen, handelingen waar jij tegen aanloopt?

Offline martingewis

• Analoog liefhebber
« Reactie #5 Gepost op: 17 juni 2019, 10:13:35 »
Ha tof! Ben zelf ook net begonnen met werk in de doka, ik vind het een stuk moeilijker dan ik dacht. Zijn er dingen, handelingen waar jij tegen aanloopt?
Heb je nieuw papier? Dat is belangrijk. Verder met pe papier beginnen. En je doelen niet te hoog stellen. Een negatief nemen dat qua scan al heel makkelijk goed te krijgen is en niet te dun is of juist te hard. Filter 2,5 erin en dan eerst je belichting eens een beetje goed krijgen.

Verstuurd vanaf mijn G8441 met Tapatalk

Offline M Stormink

• Vaste bezoeker
« Reactie #6 Gepost op: 17 juni 2019, 10:51:13 »
Ik heb nieuw ilford RC multigrade papier gebruikt, toen een test strip op filter 00 met interval 1 sec om het wit te bepalen en daarna het zelfde op filter 5 voor het zwart.
Gebruikte express een foto met geen echte hooglichte of diepe schaduwpartijen als test (de gene links boven.
De andere 3 zijn van een scène met wel een groot constrast daar ging het nog niet zo als ik het wilde vooral de lichte delen zijn nog niet goed.

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A3003 met Tapatalk

Offline willemse

• Analoog liefhebber
  • de beste foto,s maak je zelf
« Reactie #7 Gepost op: 22 juli 2019, 17:51:49 »
ik heb al 55 jaar een doka, veel ervaring ik wil dat wel delen,
Wim

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #8 Gepost op: 22 juli 2019, 19:53:02 »
Zo leuk dat er nog steeds mensen zijn dit oppikken. Tegenwoordig is men nergens meer van onder de indruk, maar vroeger was het telkens weer een soort wonder als dat beeld begon op te komen.

Datum van registratie: 5 juni 2015

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #9 Gepost op: 22 juli 2019, 19:56:49 »
O, en een tip voor de beginner: niet scherpstellen met dat rode glaasje voor (onder) de lens.
Datum van registratie: 5 juni 2015

Offline M Stormink

• Vaste bezoeker
« Reactie #10 Gepost op: 22 juli 2019, 20:14:28 »
Zo leuk dat er nog steeds mensen zijn dit oppikken. Tegenwoordig is men nergens meer van onder de indruk, maar vroeger was het telkens weer een soort wonder als dat beeld begon op te komen.
Leuk dat je dat zegt tijdens het straatfestival in Vlissingen (zie mijn post van 4x5 foto’s ) liep ik rond toen alles nog in opbouw was en raakte ik in gesprek met 1 van de optredende groepen en nam een z/w foto van hun met mijn Yashica D en toen ik een paar dagen later hun een afdruk gaf waren ze toch behoorlijk onder de indruk bij het zien van een ouderwetse vergroting. 8)

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk