Auteur Topic: Iemand met een Gossen Lunasix 3 in de Achterhoek?  (gelezen 3836 keer)

Offline Joep

• Nieuw
  • *
Iemand met een Gossen Lunasix 3 in de Achterhoek?
« Gepost op: 11 juni 2019, 21:21:09 »
Dag allemaal,

Onlangs heb ik via Marktplaats de genoemde lichtmeter gekocht en daarbij twee nieuwe batterijen PX625A van Varta. Het apparaat werkt niet. Bij de batt. contr. slaat de meter niet uit. Nu lees ik dat de PX625A mogelijk geen goede batterijen zijn. Het moeten PX625 batterijen zijn of een ander bijzondere batterij.

Nu is mijn vraag; Is er iemand in de Achterhoek (of directe omgeving) die een werkende Lunasix 3 heeft waarvan ik de batterij even zou mogen gebruiken? Zodoende weet ik of het aan de batterij ligt of dat het apparaat defect is.

Offline cmug

• Vaste bezoeker
Re: Iemand met een Gossen Lunasix 3 in de Achterhoek?
« Reactie #1 Gepost op: 11 juni 2019, 21:54:52 »
Heb je geen (eenvoudige) multimeter om de batterijen te meten ?
De PX625A is de verkeerde batterij. Goed m.b.t. maat, doch verkeerde spanning (circa 1,5 volt). Meter moet echter prima uitslaan bij deze verkeerde batterij, doch meet waarden zullen wat ernaast zitten (1 a 2 diafragma waarde schat ik) 
PX625 is niet meer te koop, heel veel artikelen op www te vinden, voor aanpassingen van de hardware of speciale adapter maken/kopen.

Offline Tom Van de Peer

• Vaste bezoeker
  • Als het wel lukt, kalft de os.
« Reactie #2 Gepost op: 11 juni 2019, 22:00:19 »
Ik kan me vergissen, maar ik denk dat het ook zou moeten werken met zink-lucht batterijen (blauwe). Ik meen me dat toch te herinneren...
Je moet dan wel het batterijcompartiment verkleinen. Dat kan met bvb een ringetje dat je afzaagt van een pvc elektriciteitsbuis en waarvan je de wand ook doorzaagt zodat je het kan samenknijpen om de diameter aan te passen aan de diameter van het batterijcompartiment.

Verstuurd vanaf mijn BLA-L29 met Tapatalk

Offline cmug

• Vaste bezoeker
« Reactie #3 Gepost op: 11 juni 2019, 22:17:00 »
De  mrb625 is de zink-lucht versie. Dat is een uitstekende vervanger is voor PX625. Doch kost wel 10,- per stuk en gaat denk ik ½ jaar mee. Dus mijn advies, meter aanpassen op zilveroxide batterij. Passieve adapter kopen voor SR44 batterij naar 625. 

Offline Guusje

• Vaste bezoeker
« Reactie #4 Gepost op: 11 juni 2019, 22:20:07 »
Wat ook kan is het compartiment verkleinen en dan 2 keer een 675. Kost niet veel.

Groet,

Guusje
Beware Of Darkness.

Offline Tom Van de Peer

• Vaste bezoeker
  • Als het wel lukt, kalft de os.
« Reactie #5 Gepost op: 11 juni 2019, 22:24:36 »
Wat ook kan is het compartiment verkleinen en dan 2 keer een 675. Kost niet veel.

Groet,

Guusje
Precies wat ik bedoel.

Verstuurd vanaf mijn BLA-L29 met Tapatalk

Offline cmug

• Vaste bezoeker
« Reactie #6 Gepost op: 11 juni 2019, 23:17:19 »
Zit wel een maar. .. aan. Ik ben er zelf nog niet helemaal uit (tips welkom). Want ik heb ook de 675 gekocht.
Die is lekker betaalbaar en uistekend verkrijgbaar. Dikte is OK. De diameter heb ik aangepast met een O-ring eromheen. Dan past het prima in het oorspronkelijke batterijvak.
Wat in mijn batterijvak echter misgaat is dat de min zijde nèt te klein is en de plus pool van de onderste batterij contact maakt. Netto resultaat is dat spanning van maar 1 batterij overkomt.
Misschien wat experimenteren met kunststof ring onderin het vakje ?

Offline Rien120

• Vaste bezoeker
« Reactie #7 Gepost op: 12 juni 2019, 14:59:46 »
Klein balletje aluminiumfolie in deksel van lunasix doet wonderen.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU camera's.
« Reactie #8 Gepost op: 12 juni 2019, 18:55:30 »
Allemaal aan de selenium of silicium lichtmeter en je hoeft je nooit meer druk te maken om de batterijen.
En de oude meters zien er ook nog eens een stuk mooier uit.
Ik zou ze alleen niet ongezien kopen want vaak zie je bij de advertenties staan "werking onbekend".
Zorki, Zorki 6 Zenit B en Rolleiflex-Automat. Yashica A, Yashica-mat.

Wish List: Weston Master III.

topsecret-dna