Auteur Topic: Zorki gelagerd.  (gelezen 386 keer)

Offline Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU camera's.
Zorki gelagerd.
« Gepost op: 10 juni 2019, 12:53:47 »
Een van de dingen waar Zorki en verwanten in het nadeel zijn t.o.v. de topmerken is de passing en de lagering, dit ga je al snel merken als er slijtage van de draaiende delen optreed, assen en gaten verliezen hun ronde vorm en de spelling wordt ook te groot, zelfs teveel speling van het transportmechanisme ga je merken in de sluitertijd.

Omdat het afgelopen dagen van dat heerlijke weer was om niet naar buiten te hoeven gaan ben ik eens aan het experimenteren geslagen ik had nog ergens een afgekeurde Zorki 4 liggen die ik normaal als donor zou gebruiken maar ik heb toch even gekeken of ik van deze camera nog iets kon maken.

Op de foto is de koppeling te zien voor het tweede gordijn, deze koppeling is van messing en loopt door een stalen ring nou heeft messing op staal toch al niet de beste lager eigenschappen maar omdat vaak bij een trage sluiter de veren lekker strak worden aangedraaid komt er extra druk op deze as te staan waardoor de slijtage wordt versneld, door de as loopt nog een as die naar de trommel van het eerste gordijn gaat, het zal dus duidelijk zijn dat bij een te hoge veerspanning teveel druk in één richting komt waardoor de as het risico loopt om zijn ronde vorm te verliezen en dit veroorzaakt weer onregelmatigheid in de sluitertijden en sluiterloop.

De koppeling tussen de centers van de draaibank, tussen de centers draaien is een van de meest zuivere manieren van draaien.

In het midden van de as een groef gedraaid met een diepte van 0,5 mm.

Kogeltjes van 1 mm rond gaan tot de helft in de groef.

De stalen ring moet 1 mm breder worden en dit heb ik gehoond, de as met de kogeltjes past perfect, geen speling meer en alles draait mooi soepel rond.

De sluiter loopt inderdaad een stuk mooier en regelmatiger, in de camera zaten nog wel de fabrieksgordijnen en met nieuwe gordijnen zou het helemaal ideaal zijn.

Of de oplossing met de kogeltjes ook voor de lange termijn werkt is nog afwachten het zijn wel hard stalen kogels om een zachte messing as en waarschijnlijk zou het nog beter zijn als ik i.p.v. kogeltjes een bronzen of messing ring maak.

Nu we toch aan het draaien zijn heb ik voor de rollers van de bandjes van het tweede gordijn ook maar een set rollers gemaakt met een losse bus aan de binnenzijde (de glimmende onder), dit voor de extra lagering, normaal bestaan die rollers uit één stuk (de donkergekleurde boven).
Dit is overigens geen uitvinding van mij want KMZ heeft dit ook toegepast in de Zenit TTL, maar ik vind die van mij mooier  :D.

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
Re: Zorki gelagerd.
« Reactie #1 Gepost op: 10 juni 2019, 13:11:11 »
Mooi gedaan!

Weet je of de Leica's waarop de Zorki's gebaseerd zijn wel deze lagering hadden? Of gebruikten die andere materialen?

Jon

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #2 Gepost op: 10 juni 2019, 13:26:25 »
Helaas heb ik nog geen gelegenheid gehad om een Leica II eens goed te bestuderen maar het verschil zit er wel in dat Leica ongetwijfeld beter materialen heeft gebruikt en dat in Leica veel meer handwerk is gaan zitten waardoor er veel nauwkeuriger gewerkt kon worden, De Fed en later de Zorki zijn massaproducten goedkopere productie en materialen en op de latere exemplaren is nog meer bezuinigt.

Van de Zorki 1, 2, 5 en 6 zijn zeer goede camera's te maken maar af en toe moet daar dan behoorlijk in geïnvesteerd worden.
Zorki 3 en 4 zitten met een zeer kwetsbaar lage tijden mechaniek, wat dat betreft scoort de Mir (een Zorki 4 zonder langzame tijden) al weer een stuk beter.

Als je de lage tijden nooit gebruikt dan zou ik persoonlijk geen Zorki 3 of 4 overwegen,Zorki 3 en 4 hebben wel het helderste zoekerbeeld maar dat is dan weer niet echt duidelijk begrenst.

Offline eMWee

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 10 juni 2019, 14:10:10 »
Mooi zo  Fred ; jij  bent een   echte  vakman !!    Hoedje  af !

Grts
Maurits

Offline L.Cavalier

• Vaste bezoeker
« Reactie #4 Gepost op: 10 juni 2019, 14:16:02 »
Chapeau...hoedje af voor dit vakwerk Fred ;)

Online Fotomaan

• Analoog liefhebber
  • Het zonesysteem van ratio naar emotie :-o)
« Reactie #5 Gepost op: 10 juni 2019, 16:36:34 »
Prachtig staaltje werk van messing  ^^
Is het voor jou mogelijk om zo'n onderdeel van relatief zacht metaal van harder staal na te maken?
En dan met die lagering zou dat aanmerkelijk duurzamer worden, toch?
Het is zo al mooi, wat zeg ik!? Práchtig! Maar mocht het nu toch binnen afzienbare tijd weer 'uit het lood' draaien dan kan je er altijd nog over denken om het zachte onderdeeltje na te maken.
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.

Offline moto

• Analoog liefhebber
  • Als je een schrijvvout vint mag je hem hebbe
« Reactie #6 Gepost op: 10 juni 2019, 16:58:33 »
Jalours op zoveel vakmanschap.
Prachtig gedaan Fred.
Overigens je opmerking tav de Mir kan ik bevestigen. Ik heb, zoals je weet, de Zorki 4 en de 4 K en de Mir. Ik gebruik het liefst de Mir. Heerlijk eenvoudig en deugdelijk cameraatje. Vooral nadat jij hem in orde heb t gemaakt.
Gr. Joop

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #7 Gepost op: 10 juni 2019, 16:59:50 »
Veel metalen delen kan ik ook van staal draaien, maar het messing asje van de koppeling heeft aan de bovenzijde een stuk vierkant wat smaller is dan de as en dat maakt het al een stuk lastiger.
Normaal heeft messing op messing goede lager eigenschappen, ik ga dus ook een keer i.p.v. kogellagers aan de gang met een goed passende messing ring.
Met een goede smering en de juiste sluiterspanning zou dit probleemloos moeten werken.

Het probleem met Sovjet camera's is dat het oorspronkelijke vet op den duur keihard wordt en dan is het tijd voor een CLA maar uit gemakzucht (en de vele foute tips op internet) draait men de sluiterveren net zo lang tot het weer loopt dat het mechaniek dan te zwaar wordt belast met alle nare gevolgen van dien ziet men voor het gemak maar even over het hoofd.

Overigens je opmerking tav de Mir kan ik bevestigen. Ik heb, zoals je weet, de Zorki 4 en de 4 K en de Mir. Ik gebruik het liefst de Mir. Heerlijk eenvoudig en deugdelijk cameraatje. Vooral nadat jij hem in orde heb t gemaakt.
Gr. Joop

Ik ben blij dat je nog steeds tevreden met de camera's bent.  :D
Ik zelf vind het kwetsbare lagere tijden mechaniek niet eens het grootste probleem, ook dat is wel goed te krijgen maar het zoekerbeeld van de Zorki 3, 4 en de Mir staat mij tegen dan heb ik toch liever het kleinere zoekerbeeld van de Zorki 1, 2, 5 en 6.
« Laatst bewerkt op: 10 juni 2019, 17:09:02 door Fred »

Offline Guusje

• Vaste bezoeker
« Reactie #8 Gepost op: 10 juni 2019, 21:00:38 »
Jeetje Fred,

Hoe krijg je het allemaal voor elkaar?

Groet,

Guusje
Beware Of Darkness.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #9 Gepost op: 10 juni 2019, 22:51:32 »
Jeetje Fred,

Hoe krijg je het allemaal voor elkaar?

Groet,

Guusje

Bij volle maan op een oneven maand enkele maagden offeren aan de vulkaan god. ^D

Maar wat ook werkt geduldig aan het werk en zorgen dat je weet waar je aan begint.  <:)

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • huh wat?
« Reactie #10 Gepost op: 10 juni 2019, 23:10:55 »
Bij volle maan op een oneven maand enkele maagden offeren aan de vulkaan god. ^D

huh? dat was toch om scsi op oude pc's en macs aan de praat te krijgen?  :D :P

maar jij begrijpt het. nog niet gedaan betekend niet dat het niet kan. ik houd wel van deze hacks.
--
kan het uit elkaar? Mooi!

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #11 Gepost op: 11 juni 2019, 00:18:03 »
huh? dat was toch om scsi op oude pc's en macs aan de praat te krijgen?  :D :P

Ook daar zijn de goden van de vulkaan erg behulpzaam en zeker met het juiste offer.

maar jij begrijpt het. nog niet gedaan betekend niet dat het niet kan. ik houd wel van deze hacks.

Heb ik van Pippi Langkous die zei ook altijd "Ik heb het nog nooit gedaan maar ik denk wel dat ik het kan".
En als je het niet blijkt te kunnen dan kom je daar vanzelf wel achter.

Offline Mr_Flibble

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
  • In Tabulas Argenteas Refero
    • Flibweb.nl
« Reactie #12 Gepost op: 11 juni 2019, 07:20:04 »
Gaaf all die fijnmechanika, Fred.

Een echte Zorki-4 "K" dan?  ^D
Rick - Mijn AFF Moderator stem is ROOD
Geladen met film: Nicca 3-f
Laatste speeltjes: 7Artisans/DJ-Optical 50mm F1.1 lens

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #13 Gepost op: 11 juni 2019, 12:22:54 »
Gaaf all die fijnmechanika, Fred.

Een echte Zorki-4 "K" dan?  ^D

Los van de officiële "K" aanduiding had de voor deze test gebruikte Zorki van mij ook al een "K" aanduiding gehad maar die "K" stond nog heel ergens anders voor.

Wie weet hoeveel FSU camera's van de sloop gered kunnen worden door dit soort revisies.

Offline Hasku

• Vaste bezoeker
« Reactie #14 Gepost op: 12 juni 2019, 13:07:14 »
"Bij volle maan op een oneven maand enkele maagden offeren"

Dat valt nog niet mee om die te vinden tegenwoordig :D
Waarom ik analoog fotografeer ?
Ach, andere mensen rijden een oldtimer, ik fotografeer er mee :)

Nee, ik heb niet te veel camera's....ik heb te weinig ruimte !!