Auteur Topic: Hasselblad Bellow  (gelezen 515 keer)

Offline Roxis

• Nieuw
  • *
Hasselblad Bellow
« Gepost op: 6 juni 2019, 11:11:25 »
Hoi allemaal,

Ik gebruik voornamelijk een Hasselblad 500C/M.
Heb de bellow hier beneden recentelijk gekregen maar heb er moeite mee om te gebruiken.

Kan iemand mij het volgende vertellen:

1. Hoe stel ik scherp, ik heb de 50 & 80MM lenzen.
2. Om een foto te maken, moeten dan zowel de camera als de lens afgevuurd worden?

Alvast bedankt voor de hulp!

Offline HoodedOne

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
Re: Hasselblad Bellow
« Reactie #1 Gepost op: 6 juni 2019, 11:34:12 »
Er is een S-planar 135mm die speciaal voor gebruik met de balgextensie is gemaakt. Ik weet niet of normale lenzen werken, omdat er natuurlijk geen koppeling met de camera is.
Hans

“If you cannot please everyone with your deeds and your art, please a few” [Schiller]

Wahrheit ist Feuer, und Wahrheit reden heisst leuchten und brennen. [L. Schefer]

Offline Rien120

• Vaste bezoeker
« Reactie #2 Gepost op: 6 juni 2019, 12:13:44 »
Alle lenzen werken met de balg. Met de bovenste rails stel je de vergrotingsmaatstaf in, die is natuurlijk afhankelijk van de lens die je gebruikt. ,Met de onderste rails stel scherp. Je hebt een dubbele draadontspanner nodig, een deel gaat in je body, het andere deel gebruik je om de lens te ontspannen. Op de site van hasselbladhistorical.eu vind je onder accessoires de gebruiksaanwijzing, die heel nuttig is en veel tabellen bevat.
Gr.,
Rien

Offline 6x17

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #3 Gepost op: 20 juni 2019, 00:00:44 »
Hallo Roxis,

Omdat je een blag gebruikt zal er minder licht op het negatief komen, dus ook op het focusscerm (matglas). Hier dient ook rekening mee gehouden te worden als je een foto maakt(de lichtintensieteit is afhankelijk van de extensie van de blag, door een langere sluitertijd kan je dit compenseren). Omdat er minder licht binnen komt is het inderdaad lastiger om te focussen, wat kan helpen is een van de nieuwe matglazen te kopen (acumat D), deze zijn wel wat duurder.... tevens kan een prism finder helpen inplaats van de waistlevelfinder.

Mvg

topsecret-dna