Poll

probleem nemen foto met kartonnen doos!

Hoe los ik dit probleem op?
1 (100%)
Wat doen wij verkeerd?
0 (0%)

Totaal aantal stemmen: 1

Auteur Topic: Probleem nemen foto's camera obscura  (gelezen 891 keer)

Offline Alexander Snoeck

• Nieuw
  • *
Probleem nemen foto's camera obscura
« Gepost op: 4 juni 2019, 16:29:59 »
Als leerkracht Art laat ik mijn leerlingen experimenteren in de doka. Nu hebben ze elk een kartonnen camera obscura gemaakt (in zwart karton met zwarte isolatietape zodanig dat er geen ongewenst licht kan binnenkomen met uitzondering van het lensgaatje (naaldenprik in aluminiumpapier)). Met sluitertijden van 10sec tot 1minuut krijg ik enkel slechte resultaten (resultaat van ca 16 leerlingen). Wij gebruiken hiervoor nieuw aangekocht analoog fotopapier.

Is er iemand die tips heeft om de leerlingen toch tot een degelijk resultaat te laten komen. Op sommige afdrukken zie je de overbelichting aan de zijkant, maar nergens kan je het onderwerp (de speelplaats) enigszins zien .

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
Re: Probleem nemen foto's camera obscura
« Reactie #1 Gepost op: 4 juni 2019, 17:16:10 »
Fotopapier is veel trager dan film. Ik heb ooit pinholes gemaakt met fotopapier en had minimaal 2-4 minuten nodig.
BTW je krijgt natuurlijk een negatief beeld dus wat je ziet als licht is dus eigenlijk heel donker.

Jon

vancranendonck

• Gast
« Reactie #2 Gepost op: 4 juni 2019, 17:27:44 »
U zou eens kunnen kijken op de site Mr. Pinhole.
Daar vindt u met wat zoeken de belichtingstijd en de optimale grootte van het pinhole in relatie tot de afstand tot het papier.
Het gaatje is al gauw te groot. U meet het door met een schuifmaat de dikte van de speld te meten.
En fotograferen bij bewolkte lucht geeft beter resultaat dan in de felle zon.

http://www.mrpinhole.com/calcpinh.php

Het negatief wordt ingescand en met een beeldbewerkingsprogramma veranderd in een positief beeld. Maar dat wist u al.
Een alternatief voor zilverpapier is er ook. Met een oude schaar worden boven- en onderkant van een drankblikje geknipt.
Uit de cilinder worden kleine vierkantjes geknipt. Met de spitse punt van een stalen spijker wordt er een bobbeltje in het midden gedrukt.
Vervolgens wordt aan de achterzijde het bobbeltje weg geschuurd. Na enkele keren herhalen ontstaat er een piepklein gaatje.
Dat wordt voorzichtig met de punt van een fijne naald rond gemaakt. Niet helemaal de naald er door steken omdat de diameter van het gaatje dan te groot wordt.

Deze variant is wat steviger dan die in het zilver papier. En toch mooi dun want u zult zien dat de ene kant van het materiaal als een draaikolk naar beneden is gedrukt.
« Laatst bewerkt op: 4 juni 2019, 17:43:09 door vancranendonck »

Offline cmug

• Vaste bezoeker
« Reactie #3 Gepost op: 4 juni 2019, 17:41:07 »
De gaatjes die je in het verleden gemaakt heb deed ik in zeer dik Aluminium folie. Folie die gebruikt wordt bij cupcake bakjes. Maak een draaiende beweging tijdens het prikken. De ondergrond maakt ook veel uit (experimenteer). Gaatje kopen kan ook.
Werk je op VO school ? Overleg eens met sektie biologie. Met een microscoop en micro meter in oculair kun je de kwaliteit van het gat controleren en de diameter exact bepalen. Wat met blote oog net gat lijkt is onder microscoop vaak gruwelijk lelijk. Ik zou een starten met gat van 0,3 mm diameter.
Weet je de diameter van het gat dan kun je diafragma laten berekenen. Daar zijn websites voor. Ik gebruik het gratis programma Pinholedesigner.
Je hebt op je smartphone diverse Apps om de belichting te bepalen. Bijvoorbeeld PinHoleMeter (voor IOS). Neem als ruwe start ISO 3 voor standaard fotopapier. Het diafragma haal je uit de berekening van Pinholedesigner (bijvoorbeeld F250)
Met de App bepaal je de belichtingstijd en denk dat je gauw in minuten tot 10 tal minuten komt.

Als behuizing kun je ook goed dure koffie blikken gebruiken van Illy, met schroefdop. Wel matzwart schilderen aan binnenzijde. En dop extra lichtdicht maken met strook zwart papier (ik gebruik schutpapier van 120 rolfilm) 

En tot slot, ben je bekend dat ontwikkelaar zeer snel bederft? Grof houvast : bijna helder van kleur = OK , thee kleur verdacht, mogelijk bedorven. Koffiekleur : zal wel uitgewerkt zijn. 
« Laatst bewerkt op: 4 juni 2019, 17:46:22 door cmug »

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #4 Gepost op: 4 juni 2019, 18:54:51 »
Misschien moeten we het niet te technisch maken. Het zijn 16 pinhole camera's gemaakt door scholieren.  :D

Jon

Offline Fotoko

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 4 juni 2019, 21:39:53 »
Voor het werken met leerlingen zou ik direct positief fotopapier gebruiken. Je krijgt geen negatief beeld, maar meteen een echte foto. Ik heb verschillende keren met jongerengroepen gaatjescamera-foto's gemaakt. Mij bevielen (ronde) blikken erg goed. Ze zijn goed lichtdicht en het fotopapier is er makkelijk in vast te zetten met twee stukjes plakband.
Voor het direct positief papier: https://www.retrocamera.be/nl/201-ilford-zwart-wit-fotopapier-harman-direct-positive
analoog, analogisch, analogica, analogiKo

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #6 Gepost op: 9 juni 2019, 11:41:26 »
Inderdaad, foto positief-papier gebruiken en rekening houden met het Schwartzschild effect wat je ook bij fotopapier krijgt bij langere belichtingstijden. (Nog iets langer dan gemeten belichten dus).
Роберт
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/

Offline Chromenose

• Vaste bezoeker
« Reactie #7 Gepost op: 9 juni 2019, 15:29:39 »
Wow, een leerkracht Art,

onnodig sarcastische opmerkingen kan je beter voor je houden

En niet achteraf je bericht aanpassen maar gewoon excuses maken

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • huh wat?
« Reactie #8 Gepost op: 9 juni 2019, 16:46:31 »
ehh. als je goed kijkt. heeft hij niet zn bericht aangepast, maar een van de moderatoren..

hij is nieuw hier en moet nog er achter komen dat beleefdheid ook in de virtuele wereld een groot goed is.
--
kan het uit elkaar? Mooi!

Offline Chromenose

• Vaste bezoeker
« Reactie #9 Gepost op: 9 juni 2019, 23:05:58 »
Ehh, neen. De moderator in deze heeft zijn commentaar vanmorgen om 10.56 gegeven terwijl het bericht dat er nu nog staat van vanmiddag 15.01 is.....

Rob

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #10 Gepost op: 9 juni 2019, 23:11:31 »
vanmiddag 15.01 is.....

Het is gepost om 03:01:26 - dat is vannacht  :D

Staat nog ergens anders 15:01?

Jon

jamr

• Gast
« Reactie #11 Gepost op: 21 juni 2019, 18:23:24 »
Dag,
Ik ga hier geen excuses maken voor iets wat positief bedoelt was, ik had i.p.v. wow mischien het woordje "leuk" kunnen gebruiken maar was waarschijnlijk ook negatief beoordeelt, "tof" dat was mischien nog het beste geweest.
Het is fijn om er iemand uit de kunstwereld  bij te hebben,
Dit was het en daar moeten jullie het mee doen.
Groet Jan.

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #12 Gepost op: 21 juni 2019, 18:50:02 »
Hoe dan ook, de leerkracht Art hebben we niet meer teruggezien.

Laten we hopen dat hij nog steeds enthousiast is om zijn leerlingen de principes van een pinhole camera en de analoge fotografie bij te brengen.

Jon

jamr

• Gast
« Reactie #13 Gepost op: 21 juni 2019, 20:47:38 »
Hij heeft allicht zijn antwoord gevonden maar heeft misschien geen zin in een censurerende club?.
« Laatst bewerkt op: 21 juni 2019, 21:18:00 door jamr »

Online Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU camera's.
« Reactie #14 Gepost op: 21 juni 2019, 21:43:09 »
Hij heeft allicht zijn antwoord gevonden maar heeft misschien geen zin in een censurerende club?.

??????????
Ik weet niet of je dit forum bedoelt met censurerende club maar het AFF is juist een forum waar niet voor het minste geringste wordt ingegrepen, al zou ik er begrip voor hebben als dat nu wel gebeurt omdat wij al weer behoorlijk of topic gaan (hoort ook wel een beetje bij analoog fotografen  :D).
Zorki, Zorki 6 Zenit B en Yashica 6x6.

Wish List: Weston Master III.

topsecret-dna