Auteur Topic: Sinocolset 66  (gelezen 230 keer)

Offline Joep

• Nieuw
  • *
Sinocolset 66
« Gepost op: 30 mei 2019, 13:09:14 »
Dag allemaal,

Onlangs ben ik begonnen met analoge fotografie. Ik heb een Yashica FR II en de eerste resultaten smaken naar meer! Het ontwikkelen ging best aardig. Ik ben in het bezit van een Durst AC 707 autocolor.
Naast het kleinformaat wilde ik ook een middenformaatcamera er naast en ik heb een Mamiya C3 aangeschaft. Erg mooi, maar nu kom ik er achter dat ik niet de juiste negatiefhouder voor 60mm heb. In de handleiding zie ik dat ik een zogenaamde "conversion kit" nodig heb, maar als ik op internet zoek naar "Sinocolset 66" of "Sinocolset" krijg ik geen enkel hit. Laat staan waar ik zoiets dergelijks kan aanschaffen.

Heeft iemand enige idee hoe ik aan een dergelijke negatiefhouder kan komen?

Gr Joep

Conversion kit for enlarging 6 X 7 cm films
To enlarge 6 X 7 cm (2'/4 X 23/4 in.j films in the Durst AC 707 AUTOCOLOR you need a special conversion kit (Order code: SINOCOLSET 67, available separately), consisting of the following:
- An upper anti-Newton coated negative carrier glass. - A lower mask insert for 6 X 7 cm film.
- A lens board.
With this conversion kit you can enlarge 6X7 cm films without sacrificing sharpness and without Newton's rings.
If you have the SINOCOLSET 67 conversion kit for 6X7 cm films and plan to enlarge also 4.5 X 6 cm (13/4 X 2'/4 in.) and
6 X 6 cm (2'/4 X 2'/4 in.) films, you need the further accessories listed in the system chart on page 17.

Conversion kit for enlarging 6 X 6 cm films
A special accessory conversion kit (Orde code: SINOCOLSET 66) is available for enlarging 6 X 6 cm (2'/4 X 2'/4 in.) films with the Durst AC 707 AUTOCOLOR. The kit consists of:
- An upper anti-Newton coated negative carrier glass. - A lower 6X6 cm mask insert.
- A lens board.
With this conversion kit you can enlarge 6X6 cm films without sacrificing sharpness and without Newton's rings.
If you have the SINOCOLSET 66 conversion kit for 6X6 cm films and plan to enlarge also 4.5x6 and 6x7 cm films you need the further accessories listed in the system chart on page 17.

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
Re: Sinocolset 66
« Reactie #1 Gepost op: 30 mei 2019, 13:51:01 »
Een veel voorkomend probleem met oude vergroters - vaak zitten er alleen de spullen bij voor 1 negatief formaat. En los is het vaak lastig te vinden.

Durst maak nieuw dit soort vergroters niet meer en daar kan je dus onderdelen ook niet bij hun bestellen - en dan nog zouden ze waarschijnlijk erg duur zijn.

Je beste optie is om een andere 707 autocolor te vinden die het wel heeft. Maar dan is het bijna net zo gemakkelijk om een andere vergroter te zoeken die meteen al meerdere formaten aan kan.

Jon

Offline michiel

• Vaste bezoeker
« Reactie #2 Gepost op: 30 mei 2019, 14:32:45 »
Een Meopta Opemus vergroot zonder extra onderdelen alles van halfkleinbeeld tot 6x6 ... (geen idee of alle 50mm objectieven 6x6 dekken, maar ik heb wat kleine afdrukken gemaakt zonder enorme vignettering).  Misschien niet allemaal even handig/mooi als een Durst ...
Olympus 35SP · Olympus OM2n · Olympus OM4 · Agfa Billy Record

Offline Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU camera's.
« Reactie #3 Gepost op: 30 mei 2019, 17:06:24 »
Een Opemus is inderdaad geschikt te maken voor kleinere formaten maar ik had destijds toch een Axomat erbij al was het maar omdat veel licht verloren gaat bij een Opemus met kleinbeeldmasker.

Maar een 50 mm objectief voor 6 x 6 is wat minder aan te raden, voor dat formaat gedraagt het objectief zich als een groothoeklens met alle nodige vertekeningen.

Vergroter objectieven worden soms zo goedkoop aangeboden dat hierop besparen niet echt zinvol meer is.

Online Rien120

• Vaste bezoeker
« Reactie #4 Gepost op: 30 mei 2019, 18:43:22 »
Met een durst 707 kan je alle formaten vergroten, mits je het goede lensplankje en de goede lens hebt, even verder googelen en een beetje nadenken en je vindt een oplossing, een andere vergroter zal niet nodig zijn!

Offline Joep

• Nieuw
  • *
« Reactie #5 Gepost op: 31 mei 2019, 00:10:19 »
Allen bedankt voor de antwoorden. Snel ook! Ik ga er mee aan de slag.

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #6 Gepost op: 31 mei 2019, 10:29:06 »
Voor 6x7cm middenformaat negatieven heb je een 80mm of liefst 90mm vergrotingsobjectief nodig. 50mm is niet geschikt. Een Rodenstock Rodagon F/4,0-80mm kan 6x7cm nog net aan. Veel andere 80mm objectieven al net niet meer. 6x6cm dan weer wel. Je condensor of diffuser box moet er ook voor zijn aangepast om het hele formaat egaal uit te lichten. Voor te kunnen scherpstellen heb je een aangepast lensplaatje nodig. Omdat van Durst sommige onderdelen al heel lastig te krijgen  zijn kun je er ook 1 laten draaien. De schroefdraad van bijna alle vergrotings objectieven is M39.
Роберт
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/

topsecret-dna