De Digitale Doka > Scanners

Zelf negatieven inscannen

(1/11) > >>

ThijsV:
Hallo AFF-leden,

Ik ben in kaart aan het brengen hoe ik mijn negatieven het best ontwikkeld en gedigitaliseerd krijg, zonder te veel onnodige uitgaven te maken.
Veel van jullie hebben al verteld dat de fotoservice van de Hema een prima optie is om je rolletjes (alleen) te laten ontwikkelen. Dan kom ik bij de vraag, hoe scan jij je negatieven dan in (bij de Hema digitaliseren is onnodig 'duur')? Als 'arme' student groeit het geld niet op mijn rug; deze geweldige hobby mag natuurlijk wat geld kosten, maar moet wel binnen perken blijven.

Wanneer ik zelf ontwikkelen op me wil gaan nemen is het zelf kunnen scannen natuurlijk wel een must.

Mijn persoonlijke opties:
1) Op marktplaats, mediamarkt, coolblue etc. kom ik van meerdere merken (silvercrest, zolid, Ion) dia/negatiefscanners tegen; volgens reviews zijn deze niet heel geweldig. Volgens specificaties zijn kunnen sommige 5 megapixel scans/fotos maken van het negatief, maar in werkelijkheid is dit veel minder.
2) Op de universiteit en mijn werk bevinden zich Multifunctional Printers (die grote die kunnen kopieren/scannen/printen ;)) zouden deze een optie kunnen zijn om als soort van flatbed scanner te gebruiken, zo ja: heb je daar persé een negatievenhouder voor nodig?
3) Een goedkope flatbedscanner kopen (van bijv. marktplaats), zelfde verhaal: heb ik dan nog een negtievenhouder nodig etc.?

Wat raad jij aan? Zijn er nog andere mogelijkheden? Heb je advies? Ik hoor het graag!

P.S. Voorheen ging ik naar professionele fotozaak CityFoto in Eindhoven om mijn rolletjes te ontwikkelen/scannen. Om de kosten te drukken wil ik de Hema een kans wagen.

sterremuur:
Een flatbedscanner voor negatieven scant het als transparant, dus in doorzicht.
Een gewone flatbed of kopieergeval scant papier in opzicht.
Dus: nee.

Flatbeds met transparant mogelijkheid zijn niet goedkoop. Maar bv. de Epsons zijn wel prima.

De ION achtigen verre van u werpen. Dat zijn webcams in een macro-opstelling met een minderwaardig plastic optiekje.

Echte dia- negatiefscanners zijn ook niet echt goedkoop,ik heb zelf een Plustek 7300.

Tot slot kun je overal op dit forum lezen over het fotograferen van dia's en negatieven met een digitale reflex.
Hiervoor moet je zelf een macro opstelling maken, met een lichtbak, statief en goede lens.

ThijsV:
Hi Sterremuur,

Bedankt voor je waarschuwing voor de kleine negatiefscanners. Over de Epson Scanners gesproken, ik neem aan dat je de Epson Perfection V...-lijn bedoelt? Op Marktplaats kom ik de  V300 tegen, oudere modellen, maar volgens de beschrijving en internet goed geschikt voor het inscannen van negatieven dankzij de ingebouwde transparanteneenheid.

Zou dit volgens jou goed genoeg moeten zijn?

sterremuur:
Ik denk dat die prima zal voldoen.
Hij circuleert ook bij enkele forumleden.
 :)

Fotoko:
De EpsonV300 is al jaren mijn trouwe negatiefscanner. En ik heb geen klachten. Alleen jammer dat ik geen 6x6 kan scannen.

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie