Er is een Duitse website, https://filmscanner.info/ waar je een testraport over de Braun en de Epsons kan nalezen. Maar wil je echt 1000 foto's scannen? Met een scantijd van 3-4 minuten en elke keer verwisselen kan je er misschien 10 per uur doen. Ook heb je het probleem dat je met kleurennegatieven de kleur naderhand met de hand moet bijregelen. Dat komt omdat de kleuren van een negatief (inclusief het masker) door je computer moeten worden omgerekend naar positieve kleuren. Maar die negatiefkleuren zijn bij verschillende merken en soorten film ook verschillend. Die Duitse website is enthousiast over Silverware software waar je in een duurdere versie het soort film en het type scanner kan instellen. Als je het gaat doen zou ik zeggen: doe eerst de 50 beste foto's en denk er dan nog eens over na of je de rest wilt doen...
Het is niet of ik 1000 foto's
wil scannen het is dat ik dit
reeds gedaan heb.
Vergeleken met foto's af te drukken in mijn oude doka is 10 per uur nu, zeker niet slecht.
Tijdens het scannen kan je iets anders met de computer doen, zoals het bewerken van de reeds gescande negatieven,..... of een mail schrijven zoals nu
Mijn films heb ik vroeger altijd zelf ontwikkeld. Altijd 220 film, op iedere film telkens een Kodak grijskaart, beeldvullend gefotografeerd. Zoals ik vroeger mijn coloranalyser op de grijskaart ijkte, doe ik nu juist hetzelfde met de pipet van Silverfast.
Filmscanner.info: Dit is de plaatst waar ik mijn scanner gekocht heb.
Duitse studie betreffende Silverfast is de cursus van Hermann-Josef Röser van juli 2019