Auteur Topic: Kwaliteitsverschil  (gelezen 985 keer)

Offline casa

• Vaste bezoeker
Kwaliteitsverschil
« Gepost op: 25 november 2020, 12:45:49 »
Dit wilde ik even delen.
Ik heb hetzefde negatief (is erg gesluierd, Tmax400Pro van 1992, ontw.in Caffenol stand) gescand met de Epson perfection 4870 en met de Nikon D610 met macrolens 60mm. Nabewerking in Photoshop.
Het verschil in beeldkwaliteit is enorm! Ik vraag me af waarom. Heeft de scanner niet genoeg licht om door die sluier heen te komen? De grove korrel is tot daar aan toe, maar de streperigheid in de lichte partijen is erg irritant.
Met de camera heb ik het negatief op een tamelijk sterke lamp gelegd in een negatiefhouder met glas van een vergroter. Hier is de korrel veel minder en zit er veel meer nuance in de grijstinten.

Scanner:

Camera:

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • Gelukkig blijft dit boeien
Re: Kwaliteitsverschil
« Reactie #1 Gepost op: 25 november 2020, 12:57:12 »
klopt. je moet bedenken dat een scanner is gemaakt met twee specifieke instellingen: eentje voor dia's met een grote delta D (contrastomvang) en voor negatieven met juist een kleine contrastomvang. Hoewel zw/w natuurlijk een groter contrastomvang heeft dan kleur. Ik heb het niet over het onderwerp wat is afgebeeld op het negatief maar het verschil tussen licht en donker in het negatief zelf. dus de hoeveelheid opgewekt licht en de ingestelde gevoeligheid van de scanner ccd is niet genoeg om daar nog wat uit te halen. vandaar de ruis. de strepen komen doordat niet elk pixel van een ccd even gevoellig is. over het algemeen wordt dat gecorrigeerd in de scanner zelf, maar nu je tegen de rand van het mogelijk aanzit, lukt dat niet meer.

Een camera is ontworpen om een extreem groot bereik te kunnen vastleggen, van heel donker tot heel licht. die heeft minder moeite met een wat langere sluitertijd (meestal vast bij een scanner) en dus krijgen de pixels van de chip meer licht en dus meer info. Nu moet ik wel zeggen dat de bitdiepte van zo'n donker negatief wel matig zal zijn.
--
kan het uit elkaar? Mooi!

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #2 Gepost op: 25 november 2020, 13:46:42 »
Dit is wat ik heel lang zie. Scanners hebben moeite met donkere negatieven/negatieven met sluier en zelfs kleurnegatieven kunnen dit soort strepen geven.

Met dia en z/w zie je het vaak wel net iets minder. De meeste scanners hebben volgens mij geen mogelijkheid om de hoeveelheid licht te vergroten. Misschien dat meervoudige belichting helpt.

Bij normaal belichte negatieven is het over het algemeen niet zichtbaar.

Jon

Offline defotobakker

• Analoog liefhebber
    • www.arnoudbakker.com
« Reactie #3 Gepost op: 25 november 2020, 14:08:13 »
wat je vaak ziet is dat de instelling voor de scan een wit en zwartpunt prikt ook als die er eigenlijk niet zijn en zodoende wordt het contrast uitgerekt over de hele linie (wit-zwart) ik bewerk het liever in photoshop achteraf...

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #4 Gepost op: 25 november 2020, 14:17:38 »
wat je vaak ziet is dat de instelling voor de scan een wit en zwartpunt prikt ook als die er eigenlijk niet zijn en zodoende wordt het contrast uitgerekt over de hele linie (wit-zwart) ik bewerk het liever in photoshop achteraf...

Dat is de reden waarom ik alles als dia scan met alle bewerkingen van de scansoftware echt op minimaal. Dan krijg je vaak net iets meer informatie.

Jon

Offline renco

• Vaste bezoeker
« Reactie #5 Gepost op: 25 november 2020, 20:12:26 »
Ja dat ziet er niet goed uit. Het donkere gedeelte moet trouwens makkelijker te scannen zijn (lichte gedeelte op negatief)

Ook de macrolens boom is niet scherp, maar ziet er wel beter uit, maar voor mij nog steeds total onacceptabele qualiteit. Ik verwacht een mooi gestoken beeld, maar misschien is er een lensje gebruikt met wat fog.

Offline casa

• Vaste bezoeker
« Reactie #6 Gepost op: 25 november 2020, 21:18:43 »
Dank voor de uitleg, dat maakt een hoop duidelijk. Liefst gebruik ik de camera voor het digitaliseren, omdat ik al gemerkt had dat die betere resultaten geeft. maar mijn vaste opstelling daarvoor is alleen voorzien op kleinbeeld. Voor deze 6x6 moest ik dus een andere oplossing verzinnen.

Ik laat de scansoftware ook niets bewerken, die mag bij mij alleen maar scannen.

Ook de macrolens boom is niet scherp, maar ziet er wel beter uit, maar voor mij nog steeds total onacceptabele qualiteit. Ik verwacht een mooi gestoken beeld, maar misschien is er een lensje gebruikt met wat fog.
De foto is genomen met een Agfa isola I, een blikken apparaatje uit 1958 ofzo, dus meer scherpte zit er echt niet in  ^^

Offline casa

• Vaste bezoeker
« Reactie #7 Gepost op: 25 november 2020, 21:29:12 »
Voor de digitale Nikon bezitters: In de zoektocht naar een betere/handige manier van digitaliseren ben ik op een heel handige tip gestuit in een blog die ik hier ergens al eerder aanhaalde. Je kan met de Nikon software je eigen 'Picture Controle settings' maken die je in je camera kan laden. Ik heb er nu een gemaakt die de opname in de camera al positief maakt, zodat je meteen kan beoordelen of je opname ok is. Erg handig en werkt super.
« Laatst bewerkt op: 25 november 2020, 22:44:53 door casa »

Offline dynax75

• Analoog liefhebber
  • Fotografeer voornamelijk met Minolta A-mount
    • Flickr
« Reactie #8 Gepost op: 25 november 2020, 21:56:19 »
Heb je mooi gelijk voorbeeld hoe het er uit komt te zien.

Offline Tom Van de Peer

• Vaste bezoeker
  • Als het wel lukt, kalft de os.
« Reactie #9 Gepost op: 26 november 2020, 14:51:30 »
Dit is wat ik heel lang zie. Scanners hebben moeite met donkere negatieven/negatieven met sluier en zelfs kleurnegatieven kunnen dit soort strepen geven.

Met dia en z/w zie je het vaak wel net iets minder. De meeste scanners hebben volgens mij geen mogelijkheid om de hoeveelheid licht te vergroten. Misschien dat meervoudige belichting helpt.

Bij normaal belichte negatieven is het over het algemeen niet zichtbaar.

Jon

Goeie negatieven laten zich inderdaad goed scannen, al is een DSLR-scan IMO nog altijd superieur aan de scan van mijn epson V700.
Net vastgesteld tijdens mijn eerste stappen in de natte doka dat je waarschijnlijk beter een afdruk van een 'slechter negatief' kan maken en dat over de flat bed scanner halen, dan een scan van je negatief te maken. Ik sta echt versteld van de kwaliteit die je uit mindere negatieven kan puren ...

Offline Analoog82

• Vaste bezoeker
« Reactie #10 Gepost op: 27 november 2020, 13:33:15 »
Interessant stukje. ;)

Mijn ervaring is, is dat je film eigenlijk iets anders moet belichten, als het uiteindelijke doel is om je film te scannen. Film, om te scannen, kun je beter iets ruimer belichten, is mijn ervaring. Geldt naar mijn ervaring voor álle film, dus ook diafilm.

Een goede filmscanner is ook een must, als je je film wilt digitaliseren. Dergelijke filmscanners halen vaak meer beeldinformatie uit de film, dan een minder goede scanner.

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #11 Gepost op: 27 november 2020, 14:09:40 »
Film, om te scannen, kun je beter iets ruimer belichten, is mijn ervaring. Geldt naar mijn ervaring voor álle film, dus ook diafilm.

Bij diafilm is het normaalgesproeken andersom, dus eerder iets onderbelichten. Ik zeg er wel meteen bij dat ik geen deskundige ben op het gebied van scannen. Misschien ligt het dan iets anders. Maar uitgebleekte hoge lichten bevatten geen beeldinformatie. Dus hoe haal je dat dan terug?
Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.

Offline Analoog82

• Vaste bezoeker
« Reactie #12 Gepost op: 27 november 2020, 14:30:18 »
Hoi Mono,

Ja, in principe heb je gelijk, maar dat geldt voor het projecteren van diafilm, waar diafilm in feite voor bedoeld is. Scan je film, dan belicht je beter iets ruimer, dus ook diafilm. De schaduwen zijn dan makkelijker te scannen. Uiteraard, moet je bij diafilm wel voorzichtig te werk gaan, want als diafilm té ruim is belicht, dan haal je daar geen enkele beeldinformatie meer uit. Je moet eigenlijk net tegen de grens aan belichten, dat lichte gedeelten in de diafilm nog net beeldinformatie bevatten.

Dus bij de opname, ook alles al heel secuur uitmeten, zodat je weet, hoe de donkere en lichte beeldpartijen gaan vallen.

Offline Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #13 Gepost op: 27 november 2020, 15:02:26 »
Dank voor de terugkoppeling!   :)
Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.