Auteur Topic: Gossen Lunasix, meedraaiende ISO schaal  (gelezen 2029 keer)

Offline cmug

• Vaste bezoeker
Gossen Lunasix, meedraaiende ISO schaal
« Gepost op: 18 mei 2019, 00:17:10 »
Ik heb een Gossen Lunasix 3S (circa idem 3) gekocht. Maar vervelende is dat de ISO schaal niet vast blijft staan. Als ik aan de schijf draai om juiste getal in te stellen verdraaid meestal de ISO schaal mee.
Probeem komt op mij over als iets te dik geworden vet. Maar de schijf is niet demontabel om schoon te maken zover ik kan zien.  Iemand ervaring hoe dit op te lossen ?

Offline Rien120

• Vaste bezoeker
Re: Gossen Lunasix, meedraaiende ISO schaal
« Reactie #1 Gepost op: 18 mei 2019, 09:57:36 »
Zit geen vet in o.i.d., de schijven kunnen er af. Je kunt de schroef in het centrum (met de zon en de maan erop) losdraaien, gaat niet makkelijk, gebruik een gummetje of een stukje rubber onder je duim. Hoop dat de schijf niet stuk gedraaid is, er zit inderdaad wel eens wat zand of ander vuil
tussen, waardoor ze met elkaar mee bewegen. De schroef houd de Ido-schaal op z’n plek, het lijkt er eerder op dat de schroef te los zit...
Succes,
Rien
« Laatst bewerkt op: 18 mei 2019, 10:01:39 door Rien120 »

Offline cmug

• Vaste bezoeker
« Reactie #2 Gepost op: 18 mei 2019, 12:58:37 »
Bedankt, daar ga ik even mee bezig. Kijken of het lukt. Ik had alleen aan de onderkant gekeken en daar was alleen een soort plastic las bij de midden as. Dus mijn eerste gedachte was: 'niet demontabel'.

Offline cmug

• Vaste bezoeker
« Reactie #3 Gepost op: 18 mei 2019, 15:21:37 »
Inmiddels de reparatie van de schijf afgerond. Zo ! dat maakt heel veel uit ! De schijf loopt weer als nieuw. Boter zacht draaien en geen andere schalen die mee draaien.
Schroef gaat inderdaad met rubber hulpstukje er eenvoudig af. Daarna de volgende schijven. De laatste 2 is even goed puzzelen, zeer fijne klik kunststof haakjes die je weer in tegengestelde positie moet brengen. De laatste 2 schijven zat soort vet op. Geheel gereinigd met oude ultrasone tandenborstel + zeep. Daarna als nieuw vet Molykote 44 medium genomen (kleurloos vet, ziet er uit als vaseline, doch temperatuur vast)   

Offline Rien120

• Vaste bezoeker
« Reactie #4 Gepost op: 18 mei 2019, 17:51:27 »
Mooi zo, nu nog 2 diodes in serie aan de + kant solderen en hij doet het voor eeuwig op zilver oxide batterijtjes van 1.5 volt👍😄

Offline Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU camera's.
« Reactie #5 Gepost op: 18 mei 2019, 17:53:40 »
Mooi zo, nu nog 2 diodes in serie aan de + kant solderen en hij doet het voor eeuwig op zilver oxide batterijtjes van 1.5 volt👍😄

Was de Lunasix 3s van fabriekswege al niet geschikt voor zilver oxide batterijen?
Zorki, Zorki 6 Zenit B en Rolleiflex-Automat. Yashica A, Yashica-mat.
Leningrad-8, Weston Master II.

Offline cmug

• Vaste bezoeker
« Reactie #6 Gepost op: 18 mei 2019, 18:57:42 »
Jullie zien het goed wat de vervolg stappen zijn. Eerst het mechanische deel en dan de elektrische deel.
Helaas dit laatste lunasix model nog steeds vauit fabriekswege berekend op de kwikcel. Staat online overigens vrij uitvoerig verslag van iemand anders die de Lunasix her kalibreert op nieuwe batterij zilveroxide, dus die stap moet wel lukken.

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #7 Gepost op: 18 mei 2019, 22:29:38 »
Gossen heeft er een standaard adapter voor met de geschikte (Schottky) diodes zodat je er standaard LR zilveroxie batterijen (1,55V)  in kunt gebruiken. 20 jaar geleden is de Lunasix-3(S) van mijn vader (eind jaren 60) opnieuw bij Gossen gekalibreerd en 10 jaar geleden er zo'n adapter bij gekocht. De 2 zilveroxide batterijen zitten er nog steeds in en het werkt allemaal nog steeds. Een van de beste analoge belichtingsmeters die Gossen ooit heeft geproduceerd.
Роберт
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/

Offline cmug

• Vaste bezoeker
« Reactie #8 Gepost op: 21 mei 2019, 23:25:32 »
Het schema van de Lunasix 3 kun je eenvoudig vinden online. Mijn versie Lunasix 3S blijkt toch net iets anders. Omdat ik deze niet online kon vinden, zelf maar een zitten puzzelen op het schema.
Doel van puzzel: Uiteindelijk zou ik de meter willen her-kalibreren zonder gebruik te maken van diodes. Als dat kan n.l.   

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • huh wat?
« Reactie #9 Gepost op: 21 mei 2019, 23:28:46 »
waarom zonder diodes? lijkt me toch de handigste optie
--
kan het uit elkaar? Mooi!

Offline cmug

• Vaste bezoeker
« Reactie #10 Gepost op: 21 mei 2019, 23:46:06 »
Een lichtmeter met groot bereik (van dit type dus) zal ook breed bereik hebben van stromen die er lopen. De LDR veranderd van circa 1 kOhm tot 500 kOhm ; dat is factor 500 , erg veel dus.
Een diode is niet ideaal. De spanningsval over de diode zal dus iets afhangen van de stroom die er loopt.
Dit kan de lineariteit van je meter beïnvloeden.
Ach en ik ga niet voor de makkelijke weg, maar wil graag de moeilijke weg begaan, dat zal meespelen.
Als ik makkelijk nauwkeurig zou willen meten, pak ik mijn digitale meter (wijst aan op 1/10 stop). Maar zo'n grote vintage analoge meter vindt ik gewoon veel leuker.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #11 Gepost op: 22 mei 2019, 00:00:47 »
Als je zelf een schema maakt dan kan je dat heel goed met bestaande batterijen doen want inderdaad de spanningsval over diodes is afhankelijk van de stroom die er doorheen loopt.

Een schema voor 2 zilver oxide (2 x 1,55 volt)batterij werkt goed.

Maar hoe wil je de meter ijken?
Een bestaande meter meter ernaast zetten gaat niet altijd omdat de meethoek kan verschillen.

Maar waarom plaats je steeds van die kleine plaatjes? als je een directe link neemt dan komen de afbeeldingen op normale grootte over.

Offline Rien120

• Vaste bezoeker
« Reactie #12 Gepost op: 31 mei 2019, 19:46:37 »
Ik heb mijn lunasix aangepast met 2 diodes, zag er tegenop maar is fluitje van een cent. Voorzichtig aluminium “sticker” aan de achterkant losmaken, schroeven die eronder zitten losdraaien en bodem eraf tillen, oppassen dat alles blijft zitten zoals het hoort, onderdelen vind je nergens meer! Vanaf het batterijhuis zie je een draad naar de meter lopen, die knip de door en je zet er je diodes in serie tussen, klaar. Netjes  dichtmaken en bij de mijne hoefde niets te worden gekalibreerd, werkt als altijd,met twee zilver oxide cellen  van 1.55 volt in zo’n Chinese adapter van een paar cent. Gewoon doen joh, als het mislukt ben je een paar cent kwijt, en als hij het doet (waarom zou hij niet werken) heb je de allerbeste meter ooit!

Offline dynax75

• Analoog liefhebber
  • Fotografeer voornamelijk met Minolta A-mount
    • Flickr
« Reactie #13 Gepost op: 1 juni 2019, 07:59:52 »
Maar hoe wil je de meter ijken?
Een bestaande meter meter ernaast zetten gaat niet altijd omdat de meethoek kan verschillen.
Zou je de beide meters niet op grote egaal uitgelichte muur kunnen richten, zodat ze allebeide het zelfde meten ongeacht de meethoek.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #14 Gepost op: 1 juni 2019, 11:49:10 »
Zou je de beide meters niet op grote egaal uitgelichte muur kunnen richten, zodat ze allebeide het zelfde meten ongeacht de meethoek.

Als je de lichtintensiteit kan aanpassen dan zou dat kunnen lukken.
Als het verschil minder dan 1/3 stop is dan zit je wel goed.

Maar vooral met een volle uitslag van de meter kunnen verschillen naar boven komen omdat de meter meer stroom verbruikt en de spanningsval over de diodes groter wordt, bij een kleine uitslag is er weer minder stroomverbruik en een veel kleinere spanningsval.