Auteur Topic: Gossen Lunasix, meedraaiende ISO schaal  (gelezen 1456 keer)

Offline cmug

• Vaste bezoeker
Re: Gossen Lunasix, meedraaiende ISO schaal
« Reactie #15 Gepost op: 1 juni 2019, 15:54:47 »
Ik ben er mee bezig. Eerste ervaring:
Tip: Gebruik zo 'gewoon' mogelijk licht. Als je zoals ik eerst deed een gloeilamp in een softbox met variac op lagere spanning zet is de kleur zo anders dat niks meer klopt van je lichtmeter. Een CDS heeft flinke gevoeligheidspiek in het groen en zakt flink weg bij alle andere kleuren.
Ook is het belangrijk dat de behuizing gesloten is, anders sluip licht langs verkeerde route naar je CDS cel.

Offline MartinGJ

• Vaste bezoeker
« Reactie #16 Gepost op: 3 juni 2019, 18:54:24 »
Ik heb ook nog een lunasix en vroeg me af welke diodes je uiteindelijk hebt gebruikt en waar je ze hebt aangeschaft? Ik ben in den haag wel een op zoek geweest, maar heb de goede niet gevonden.
Groets,
Martin

Stofjes weghalen is als sterrenkijken: je ziet er steeds meer

Offline Guusje

• Vaste bezoeker
« Reactie #17 Gepost op: 3 juni 2019, 19:17:38 »
Nou Rien,

Als je diezelfde truc voor mij kunt regelen : heeeeeel graag.
Ik heb het weleens eerder op dit forum gezegd : als je mij een schroevendraaier geeft, dan zit morgen heel Brabant zonder stroom. Ik weet nog wel het verschil tussen een kroket en een diode (of zoiets) en daarna houdt het op. Ja dus,  ik ben volstrekt a-technisch. Maar mijn Gossen moet wel een keertje aan de nieuwe batterijen.

Groet,

Guusje.
Beware Of Darkness.

Online Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU camera's.
« Reactie #18 Gepost op: 3 juni 2019, 19:42:49 »
Ik heb ook nog een lunasix en vroeg me af welke diodes je uiteindelijk hebt gebruikt en waar je ze hebt aangeschaft? Ik ben in den haag wel een op zoek geweest, maar heb de goede niet gevonden.

Schottky diodes hebben een spaningsval van +/- 0,15 volt, silicium diodes +/- 0,6 volt en germaniumdiodes 0,2 Volt, voor de lichtmeter gebruik je dus schottky diodes maar vergeet niet de spaningsval is afhankelijk van de stroom die door de diode vloeit.

Een 1N5711 Schottkey diode kost iets van € 0,40.
Zorki, Zorki 6 Zenit B en Rolleiflex-Automat. Yashica A, Yashica-mat.

Wish List: Weston Master III.

Offline cmug

• Vaste bezoeker
« Reactie #19 Gepost op: 3 juni 2019, 20:50:04 »
Als je meter op nieuw afregelt moet je diodes weglaten is mijn advies. Dat werkt prima. 
Mijn restauratie verslag (veel foto's weinig tekst in het Engels) online gezet
Linkje naar website : Klik
« Laatst bewerkt op: 3 juni 2019, 20:55:27 door cmug »

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • huh wat?
« Reactie #20 Gepost op: 3 juni 2019, 20:59:44 »
Mooi beschreven. hulde!
--
kan het uit elkaar? Mooi!

Online Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU camera's.
« Reactie #21 Gepost op: 3 juni 2019, 23:04:42 »
Als je meter op nieuw afregelt moet je diodes weglaten is mijn advies. Dat werkt prima. 
Mijn restauratie verslag (veel foto's weinig tekst in het Engels) online gezet
Linkje naar website : Klik

Als de meter afgesteld kan worden op gebruik van zilveroxide batterijen zonder diodes is dat zeker het beste en als ik het schema zo zie is het bij deze meter zonder meer mogelijk.
Zorki, Zorki 6 Zenit B en Rolleiflex-Automat. Yashica A, Yashica-mat.

Wish List: Weston Master III.

Offline Rien120

• Vaste bezoeker
« Reactie #22 Gepost op: 4 juni 2019, 11:31:34 »
Mooi werk, interessant artikel op je site!

Offline cmug

• Vaste bezoeker
« Reactie #23 Gepost op: 4 juni 2019, 16:06:22 »
Vroeger maakt ik schetsen en aantekeningen bij demontage stukje slordiger als Rick Oleson.
Tegenwoordig is het veel handiger foto's te maken. En wil je echt wat op terug kunnen vinden dan moet je wel foto's maken met genoeg details.
Tot slot nog even vergelijken waren onderzoek voor de liefhebber. Zoek de verschillen.
Van links naar rechts 190, 180, 170 gram ; dus er is wel degelijk wat meer veranderd dan je ziet.

Offline Cor

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #24 Gepost op: 5 juni 2019, 09:42:06 »
Vroeger maakt ik schetsen en aantekeningen bij demontage stukje slordiger als Rick Oleson.
Tegenwoordig is het veel handiger foto's te maken. En wil je echt wat op terug kunnen vinden dan moet je wel foto's maken met genoeg details.
Tot slot nog even vergelijken waren onderzoek voor de liefhebber. Zoek de verschillen.
Van links naar rechts 190, 180, 170 gram ; dus er is wel degelijk wat meer veranderd dan je ziet.

Zelf heb ik de  linkse variant (de oudste denk ik), jij hebt meen ik de rechtse variant beschreven. Heb je de oudste ook open gemaakt, en komt die overeen met de eerste ?

Mvgr,

Cor

Offline cmug

• Vaste bezoeker
« Reactie #25 Gepost op: 23 juni 2019, 15:06:07 »
Ik heb meerdere Lunasix meters. Eerste indruk is dat ze op hoofdlijnen gelijk zijn.
Kijk je exacter. Alle zijn ze mechanische net wat anders.
Ik vond twee elektrische schema's op het web van de 3 versie. Vertrouwde het niet 100% en heb toen zelf mijn 3S uitgetekend.
Ik heb mijn reparatie document een update gegeven. Er staat nu nog meer info in. Ik ga t.z.t. verder onderzoek doen naar verschil 3 en 3S. Moet eerst nog wachten op de Chineese batterij adapter die ik bestel heb om de SR44 batterij te kunnen plaatsen. 

topsecret-dna