Auteur Topic: Type lm vraag  (gelezen 297 keer)

Offline patrick2wd

• Regelmatige bezoeker
  • **
Type lm vraag
« Gepost op: 17 mei 2019, 15:30:17 »
Hallo,
Bestaat er een (betaalbare) lichtmeter die;
(OP-vallend) Licht meet (altijd handig)
Spot meet
Ambient meet
Gereflecteerd meet..

Of ben ik nu iets heel bijzonders aan het vragen?
Ik kan mij voorstellen dat je bij landschap iets anders meet dan bij portret..

Ben benieuwd naar adviezen en wat ik zoal nodig zal hebben.
"everywhere is within walking distance if you have the time..."

Offline Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU camera's.
Re: Type lm vraag
« Reactie #1 Gepost op: 17 mei 2019, 15:44:46 »
Er zijn lichtmeters met opzet stukken voor datgene wat je vraagt.
Maar wat betaalbaar is verschilt natuurlijk per persoon.
Nieuw kan je kijken bij b.v.:
www.Cameranu.nl
www.kamera-express.nl

of de lokale fotoboer.

Gebruikt op marktplaats maar ongezien kopen is het maar afwachten wat je krijgt.

Offline PrinterAttic

• Vaste bezoeker
    • Printer Attic
« Reactie #2 Gepost op: 17 mei 2019, 15:48:23 »
De eerste vraag die we moeten stellen is in welke situatie je precies wilt werken. Er zijn meters die kunnen wat je vraagt, maar daar hangt dan vaak ook een wat steviger prijskaartje aan (wanneer je ze nieuw koopt althans).

De Sekonic L-858D is naar mijn mening toch wel een van dé top modellen momenteel op de markt en kan alles wat jij vraagt + flitslichtmeting. Kost wel 639 euro..

Een ouder alternatief van Sekonic uit dezelfde lijn zit vaak tweedehands rond de 200 euro ongeveer.

Maar.. heb je dat ook nodig? ;-).

Roy

Offline Fotomaan

• Analoog liefhebber
  • Het zonesysteem van ratio naar emotie :-o)
« Reactie #3 Gepost op: 17 mei 2019, 17:34:01 »
Ik ben uiteindelijk bij lichtmeters van Minolta blijven steken.
Die vind ik het lekkerste gebruiksgemak hebben en ze zijn tweedehands redelijk te verkrijgen en relatief goedkoop.
De types die ik heb zijn:
MINOLTA AUTO METER III F
Minolta spotmeter F
Die laatste heb ik nog gekocht in de tijd dat ze voor minder dan € 75.- te koop waren maar ik heb even op Ebay gekeken. Je wordt er mee doodgegooid maar ze vragen er ook ineens de hoofdprijs voor.  :\
Ik hou van fietsen maar ook van fietsen.

Offline gary

• Analoog liefhebber
« Reactie #4 Gepost op: 17 mei 2019, 18:26:36 »

Spot meet
Ambient meet
Gereflecteerd meet..

Met die eisen word de spoeling dun. Een swiss army knife, maar dan betaalbaar ? Maar aan de andere kant een goed belichte opname is misschien wél onbetaalbaar.

Zelf gebruik ik alleen een spotmeter voor alles. De latere modellen van Pentax, Sekonic of Minolta maken weinig verschil. De spotmeter van gossen kon onwaarschijnlijk door zijn batterij vreten. Wel de enige meter die "iets" laat weten over IR. Maar als je daar niet op zit te wachten heb je daar meer ongemak van dan gemak.

Sinds wanneer is onwetendheid een mening ?

Offline patrick2wd

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #5 Gepost op: 18 mei 2019, 09:44:25 »
dank voor alle info,
wanneer de camera er is zal ik wellicht idd naar spot of die minolta kijken..
wordt vervolgt!

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • huh wat?
« Reactie #6 Gepost op: 18 mei 2019, 11:00:02 »
hmm. zelf niet zo'n fan van de minolta's, maar dat komt voornamelijk omdat we destijds op de filmacademie van die brakke oude digitale hadden met ingewikkelde interfarce. vandaar heb ik toen een gossen variosix f2 gekocht met spot opzetstuk. (die ik vrijwel nooit gebruikt heb omdat je de hele tijd opzetstukken aan het wisselen bent en ze kwijt kunt raken. perfecte meter met erg gebruiksvriendelijke interface. daarnaast ooit een pentax spotmeter V gekocht, maar die ook maar zelden gebruikt. Eigenlijk alleen om vast te stellen of een wand egaal belicht was en om de contrastomvang van een belichte set te controlleren. maar op een gegeven moment doe je dat op het oog. gewoon je ogen een beetje dichtknijpen en kijken wat je dan nog ziet. een ND filter help daar ook enorm bij. in de fractie van een seconde nadat je em voor je oog houd, is je oog ook nog niet aangepast en heeft je oog ongeveer de contrastomvang van je negatief.

er zijn ook combimeters met spot en opvallend in een. Seconic heeft er een paar. daar heb ik geen ervaring mee.
--
kan het uit elkaar? Mooi!

Offline Huub

• Vaste bezoeker
  • Enthausiast fotograaf, zolang het maar zwartwit is
« Reactie #7 Gepost op: 18 mei 2019, 17:03:09 »
Ik heb een Minolta IV F met spot opzetstuk, een Sekonic L508 en een Gossen Spot Master. Ze werken alle drie uitstekend en doen wat ze moeten doen. De Sekonic doet als lichtmeter ongeveer wat je wilt en is tweede hands voor een redelijke prijs te krijgen. De nieuwer kunnen natuurlijk meer, maar ik red me er uitetekend mee.
De Gossen vind ik als spotmeter alleen prettiger werken, met een veel betere viewer en een zone-systeem functie die ik veel gebruik voor 4x5.  De mijne eet ongeveer een 9v batterij per jaar, dus daar is goed mee te leven.

Offline Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU camera's.
« Reactie #8 Gepost op: 18 mei 2019, 17:46:20 »
Blijft de vraag heb je zo'n lichtmeter wel nodig.

Ik kom een heel eind met mijn oude Leningrad 8 selenium meter deze heeft ook een platte diffuser voor opvallende lichtmeting.

Voor digitaal en flits licht heb ik een elektronische meter die heeft ook een bolletje als diffuser en geschikt voor omgevingslicht (kan natuurlijk ook voor analoog gebruikt worden).

Kijk € 600,= voor een lichtmeter uitgeven met functies die je niet gebruikt is zonde, een simpele lichtmeter als de Sekonic L-208 Twinmate kom je ook al een heel eind en die zijn nieuw voor rond de € 100,= te koop.
De twinmate heeft ook een bolletje voor omgevingslicht meting.

Offline dynax75

• Analoog liefhebber
  • Fotografeer voornamelijk met Minolta A-mount
    • Flickr
« Reactie #9 Gepost op: 18 mei 2019, 19:08:38 »
Wat heb je wel echt nodig?
Heb zelf al een aantal jaren de Sekonic L-758D. Vind het persoonlijk een fijne meter.

Offline loek schenk

• Vaste bezoeker
« Reactie #10 Gepost op: 18 mei 2019, 21:46:36 »
Ik gebruik al heel heel lang 2 Spectra,s opvalland licht meters en die zijn "Dead On", dat was "De" lichtmeter in de film wereld, en men had volkomen gelijk , heb ze al 45 jaar.

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #11 Gepost op: 18 mei 2019, 22:43:48 »
Gossen Lunasix-3(S) met spot adapter: 7,5' . Voor zo'n Eur. 50-100 te krijgen met een beetje geluk. Zorg dan wel voor een zilveroxide adapter die ook door Gossen kan worden geleverd. Analoge meter.
Роберт
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/

Offline patrick2wd

• Regelmatige bezoeker
  • **
« Reactie #12 Gepost op: 18 mei 2019, 23:39:39 »
voor mij zou spot, ambient en "op"-vallend lichtmeten het belangrijkste/ interessantste zijn.
als dat enigszins in één meter verenigd kan zijn..
ben ik al erg tevreden...
hoeft niet nieuw te zijn, ook nog niet hard nodig, maar als het nog betaalbaar is.. (en goed)

::)
wat een eisen......

Offline Fotohuis

• Analoog liefhebber
  • Фотография это весело
« Reactie #13 Gepost op: 18 mei 2019, 23:41:27 »
De spot adapter is een accesoire, kan er zo afgehaald worden en dan heb je een gewone lichtmeter.
Роберт
"De enige beperking in je fotografie ben je zelf"

http://gallery.fotohuisrovo.nl/
http://www.flickr.com/photos/fotohuisrovo/

Offline Guusje

• Vaste bezoeker
« Reactie #14 Gepost op: 18 mei 2019, 23:51:18 »
Beste lichtmeter : F16 rule en een beetje nadenken.
Kost geen drol en gebruikt geen batterijen. Handleidingen staan in grote getalen en gratis op het internet.

Kan ik van harte aanbevelen. In het begin maak je een paar fikse missers, maar na een beetje oefenen en weten wanneer je moet bijsturen : GEWELDIG.

Groet,

Guusje.
Beware Of Darkness.