Auteur Topic: rcp rollen  (gelezen 211 keer)

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • huh wat?
rcp rollen
« Gepost op: 16 mei 2019, 19:50:11 »
Hoi.

en vriend van me heeft een RCP 20 en 40 machine staan waar er irritanten bobbels op de rollen zijn ontstaan door het roesten van de ijzeren staaf die erin zit. zijn er al mensen die oplossingen hebben gevonden hiervoor?  Ik heb wel een aantal ideen, maar wil me nog verder informeren vor ik aan iets begin.

het rubber is meestal prima, het is slechts de kern die problemen geeft
--
kan het uit elkaar? Mooi!

Offline Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU camera's.
Re: rcp rollen
« Reactie #1 Gepost op: 16 mei 2019, 20:33:27 »
Als het rechttoe rechtaan ijzer is dan is een bezoekje aan de metaalhandel voldoende.
En dan vervangen door RVS, tenzij er in geboord moet worden dan zijn sommige RVS soorten te hard en is zilverstaal aan te raden.

Zilverstalen assen zijn van 2 t/m 10 mm ook bij Conrad te bestellen in lengtes van 50 cm.

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • huh wat?
« Reactie #2 Gepost op: 16 mei 2019, 20:57:22 »
Dat is het probleem nu juist. de lager zijdes zijn 6mm, maar het hoofdgedeelte is 8 mm. destijds hebben ze alleen de eindes van 6mm verchroomd en is het ijzer onder het rubber en het plastic vulstuk gaan roesten. dat heeft het plastic doen breken met opzwellingen tot gevold.

geslepen rvs staf is geen probleem voor me, maar dat dikkere stuk betekend dat ik 8mm moet gaan terugdraaien naar 6, en daar heb ik niet zo'n zin in. staal is okee, en messing ook nog wel, maar je hebt de stijfheid nodig om die 40cm te overbruggen, dus dikte
--

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #3 Gepost op: 16 mei 2019, 21:09:16 »
Dan zou je ook een RVS staf van 6 mm kunnen nemen en daaroverheen een buis van 8 mm met een wanddikte van 1 mm.
RVS is over het algemeen een stuk sterker dan laag gelegeerd staal.

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • huh wat?
« Reactie #4 Gepost op: 16 mei 2019, 21:30:29 »
dat is waar. ben alleen benieuwd waar ik rvs buis van 8 met wanddikte 1 ga vinden. dan lijkt me misschien rvs staf van 8mm dunner slijpen makkelijker.

ik heb hier gelukkig nog wat geleiders uit scanners liggen waarmee ik kan experimenteren.
--

Offline Fred

• Analoog liefhebber

Offline Chromenose

• Vaste bezoeker
« Reactie #6 Gepost op: 16 mei 2019, 22:16:48 »
Da’s dus redelijk eenvoudig te koop Fred. Zelf zou ik bij dergelijke oude machines overwegen om weer gewoon ijzer te nemen. Tegen de tijd dat je daarmee weer problemen krijgt is de rest van de machine mogelijk allang kapot en afgedankt.

Rob

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #7 Gepost op: 16 mei 2019, 22:41:38 »
Het nadeel van goedkoop laaggelegeerd staal is dat het erg zwak is, zeer snel roest en nooit echt zuiver van vorm (lees rond in dit geval).
RVS scoort wat dat betreft op alle punten iets beter.
En voor assen kun je zilverstaal nemen dat wordt normaal voor assen gebruikt en het heeft een zeer nauwkeurige maatvoering (H8).
« Laatst bewerkt op: 16 mei 2019, 23:04:59 door Fred »

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • huh wat?
« Reactie #8 Gepost op: 17 mei 2019, 11:28:19 »
en de prijs valt nog mee. nu eens kijken of het te draaien is.
--

Offline loek schenk

• Vaste bezoeker
« Reactie #9 Gepost op: 17 mei 2019, 13:13:53 »
De firma Kabel in Zaandam heeft alles op gebied van R.V.S. en b.v. 316 is prima te draaien en heel glad ook.

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • huh wat?
« Reactie #10 Gepost op: 17 mei 2019, 13:30:29 »
ik zat net te denken, ik moet de zeevaste variant van rvs hebben. zilverstaal gaat waarschijnlijk reageren met de chemie voor RA-4
--

Offline thinge

• Analoog liefhebber
  • Topcon verzamelaar
« Reactie #11 Gepost op: 17 mei 2019, 14:09:13 »
In RVS 316 zit een paar procent molybdeen en dat maakt het prima geschikt voor vochtige omgevingen en is het ook goed bestand tegen zout.
Topcon, Beauty and Aires, what else.....?

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #12 Gepost op: 17 mei 2019, 14:53:46 »
RVS 316 is inderdaad de minst kwetsbare voor chemie.
Zilverstaal is niet roestvast maar kan toch wel een stuk meer hebben dan laag gelegeerd staal.
Maar zoals ik het van jou begreep zijn de oorspronkelijke assen van een zeer matige kwaliteit staal en dan is eigenlijk alles beter dan het origineel.

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • huh wat?
« Reactie #13 Gepost op: 18 mei 2019, 10:50:30 »
nou, ik sprak Gary gisteren en die wist me te vertellen dat rvs ook kan roesten als er geen zuurstof is om de chroomoxide laag in stand te houden. nu zitten die rollen van binnen natuurlijk dicht, maar er kan wel vloeistof inkomen. dus het kan heel goed rvs zijn geweest.

ik ga de oorspronkelijke staven eerst maar eens gewoon ontroesten en dan misschien een laklaag geven voordat ik een opvulmiddel ga verzinnen tussen de staf en het rubber. (staf is 8mm, binnenmaat rubbe is 12mm)
--

Offline Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #14 Gepost op: 18 mei 2019, 12:27:14 »
RVS roest niet zoals staal, dus geen rood/bruine roest maar eerder een wit/grijze oxidelaag die het onderliggende materiaal beschermt deze oxidelaag wordt dan spiegelglad gepolijst.
RVS verliest ook zijn eigenschappen als het gelast is en daarna niet meer bewerkt, de blauwe laag moet weg gebeitst worden.
Zonder zuurstof kan geen oxidatie plaatsvinden wel kan er een verbinding worden aangegaan met de zuurstof uit de vloeistoffen met het materiaal  maar met RVS 316 zie ik dat niet zo snel gebeuren.