Auteur Topic: Canon FT QB  (gelezen 178 keer)

Offline Huib Geselschap

• Nieuw
  • *
Canon FT QB
« Gepost op: 13 mei 2019, 12:47:32 »
Hallo.
Net lekker aan de slag met mn canon ft qb wanneer ik opeens last heb van mirror lock up.... het is niet de foam, reeds vervangen en deed het daarna gewoon. Ook kan ik de release button niet meer indrukken. De foto cyclus lijkt niet afgemaakt te worden. Heeft iemand een idee waar het aan kan liggen?

Offline Mr_Flibble

• Forumbeheerder
  • Analoog liefhebber
  • In Tabulas Argenteas Refero
    • Flibweb.nl
Re: Canon FT QB
« Reactie #1 Gepost op: 13 mei 2019, 13:12:51 »
Ik ben niet geheel bekend met deze camera. Maar zou de batterij leeg kunnen zijn?
Rick - Mijn AFF Moderator stem is ROOD
Geladen met film: Argus Model K
Laatste speeltjes: B&H 2" Eymax lens geel filter

Offline defotobakker

• Analoog liefhebber
    • www.arnoudbakker.com
« Reactie #2 Gepost op: 13 mei 2019, 14:37:15 »
wellicht met de self timer, even helemaal spannen en afdrukken.. kijken wat er dan gebeurt...

Offline sterremuur

• Analoog liefhebber
    • Flickr
« Reactie #3 Gepost op: 13 mei 2019, 15:09:29 »
Het is waarschijnlijk een FTb QL, en die is geheel mechanisch, dus het ligt niet aan de batterij.

Je kunt de camera openen, en de lens eraf halen het dan kijken of de sluiter openstaat, of het tweede gordijn niet helemaal gesloten is.
En dan proberen, van twee kanten, voorzichtig dat gordijn trachten te sluiten.
Als dan de sluitercyclus nu wel afloopt, meerdere malen spannen en afdrukken.
Het is "nieuwigheid"... :)

Zo niet, dan is er meer aan de hand.
Probeer dan de sluitertijdenknop te verstellen. Soms hangt hij aan het langetijdenmechaniek.

Offline Huib Geselschap

• Nieuw
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 13 mei 2019, 22:30:13 »
Gelukt! Optie 1 voorzichtig het doek bewegen. Geen succes.
Optie 2. Self timer. Geen succes. De selftimer knop bewoog zelfs helemaal vrij heen en weer na het opspannen.
Optie 3. Tijd instelling veranderen. Geen succes
Optie 4. Ondanks dat de FT QL een mechanische camera is, de enige energie gaat naar de lichtmeter, of toch niet helemaal... nadat de batterij eruit was, begon de self timer een stukje te lopen. Nu kon ik ook de ontspanner weer indrukken. De timer liep verder af en KLAK! de camera doet t weer !!! Gelukkig maar. Ben er net mee bezig er een set van te maken. De 50mm 1.8 zat er al op. De FD 28mm 2.8 er al bi en nog leuker, de canon lens converter P. Een originele adapter ring naar m42. Nu kan ik mn alu zeiss lenzen erop zetten zoals de 35mm Flektogon, Tessar 50mm 2.8, biotar 58mm 2.0 , Sonnar 135mm 4.0 en een pentacon 200mm 4.0. Nog effe doorzoeken naar een converter adaptering voor mn exakta zeiss biometar 80mm 2.8. Mooie camera tas uit de periode heb ik er ook al bij  Huib is weer blij!
« Laatst bewerkt op: 13 mei 2019, 22:34:32 door Huib Geselschap »

Offline Ed Post

• Vaste bezoeker
« Reactie #5 Gepost op: 13 mei 2019, 22:43:02 »
Mooi dat het is opgelost.
En van je uitslag kunnen wij weer leren.

Offline defotobakker

• Analoog liefhebber
    • www.arnoudbakker.com
« Reactie #6 Gepost op: 13 mei 2019, 23:11:25 »
Hoera!! een beetje van alles dus... ja het is een mooie duidelijke dikke camera.. ik vind het mooi dat je 'm weer aan de praat hebt! pret! A.