Auteur Topic: Probleem met bevestigen van een Symmar S op een lensplaatje  (gelezen 132 keer)

Offline L.Cavalier

• Vaste bezoeker
Probleem met bevestigen van een Symmar S op een lensplaatje
« Gepost op: 11 mei 2019, 16:50:43 »
Enkele weken geleden een mooie Symmar S 210 mm tegen een redelijke prijs gekocht.
Objectief helder en zonder krassen sluiter werkt op alle tijden .
Maar bij het bevestigen op een lensplaatje kon ik de aandrukring niet helemaal gelijk tegen het lensplaatje bevestigen.
Het objectief zat steeds scheef op het plaatje.
Na verder kijken zag ik dat er een klein vijsje uitstak wat belet dat het tussen ringetje en het lensplaatje niet volledig aangedraaid kunnen worden.
Heb geprobeerd het vijsje verder in te draaien maar dat ging niet, eruit wel en dan kon ik wel alles mooi aandraaien.
Maar dat vijsje heeft mogelijk een functie dacht ik, alles werkte wel normaal ,maar het er uit laten vind ik link.
Mogelijk een wat verwarrende uitleg maar de foto' s zullen het wel duidelijk maken.
Mist er mogelijk nog een ring aan de achterkant van het objectief?
[][/img]
[][/img]
hier het beruchtevijsje

Dit vijsje belet dat het ringetje en het lensplaatje niet helemaal aangedraaid kunnen worden
Wie weet de oplossing?

Offline gary

• Analoog liefhebber
Re: Probleem met bevestigen van een Symmar S op een lensplaatje
« Reactie #1 Gepost op: 11 mei 2019, 17:02:13 »
Dat schroefje draai je er gewoon uit. Of je maakt met een dremel o.i.d. een sparing in de rand van het gat in de lensplank. Het schroefje is bedoelt om de lens te beletten te kunnen draaien t.o.v. de lensplank.
Sinds wanneer is onwetendheid een mening ?

Offline L.Cavalier

• Vaste bezoeker
« Reactie #2 Gepost op: 11 mei 2019, 17:22:16 »
Dat schroefje draai je er gewoon uit. Of je maakt met een dremel o.i.d. een sparing in de rand van het gat in de lensplank. Het schroefje is bedoelt om de lens te beletten te kunnen draaien t.o.v. de lensplank.
daar had ik helemaal niet aan gedacht, maar dit is wel logisch wat je zegd.
Het dunne ringettje dat je op de foto ziet  moet dan aan de achterzijde van het lensplankje, en niet ervoor zoals ik dacht.
Bedankt Gary voor de snelle response   :)

Offline dasca

• Vaste bezoeker
« Reactie #3 Gepost op: 11 mei 2019, 19:51:46 »
Ik heb al heel wat objectieven voor een t.c. op diverse lensplanken gemonteerd en gedemonteerd, maar ben dit nog nooit tegengekomen. Ik weet ook niet de functie van dat boutje. In dit geval zou ik een opvulring maken die iets dikker is dan het uitstekende deel van het boutje. vervolgens een stukje uit die ring knippen, ter grootte van de diameter van het boutje en vervolgens de incomplete opvulling monteren. Verder de Symmar monteren als gewoon. Zoals ik het op de foto kan beoordelen, hou je voldoende draad over voor een goede bevestiging.
...geaccepteerde onscherpte is nog geen scherpte...

Offline dasca

• Vaste bezoeker
« Reactie #4 Gepost op: 11 mei 2019, 19:55:02 »
Gary, Ik heb eens een lensplank gehad met inderdaad een uitsparing in de rand van het gat en wist niet waartoe dat diende. Het daarop gemonteerde objectief had namelijk niet die schroef, dus in die combinatie was het zinloos en wierp daardoor bij mij een vraag op. mysterie nu dus opgelost.
...geaccepteerde onscherpte is nog geen scherpte...

Offline Huub

• Vaste bezoeker
  • Enthausiast fotograaf, zolang het maar zwartwit is
« Reactie #5 Gepost op: 11 mei 2019, 21:35:30 »
Dat schroefje moet voorkomen dat een lens in een plank rond kan draaien. Sommige lensplankjes hebben daartoe een uitsparing. Wanneer die uitsparing in je plank ontbreekt, maak je of zelf een uitsparing met een veil of je haalt het schroefje eruit.

Offline L.Cavalier

• Vaste bezoeker
« Reactie #6 Gepost op: 12 mei 2019, 14:16:00 »
Ik heb het vijsje verwijderd ,de dunne ring tegen de voorkant van het lensplaatje geplaatst.
De dikkere ring die je op de foto ziet is origineel van een vergrotings- objectief met de uitstekende boutjes heb ik het wel zeer vast kunnen aandraaien, heb de indruk dat het vast genoeg zit, de praktijk zal uitwijzen of het zo is.