Auteur Topic: Plustek 7300 filmstrip laden stroef en scanner niet meer herkend  (gelezen 454 keer)

Offline Gilbert

• Nieuw
  • *
Een tijdje terug kreeg ik van familielid een bestofte maar verder vlekkeloze Canon A1 met 50mm 1.4 en een Plustek 7300. Wat rolletjes gekocht, en toen mijn digitaal toestel het begaf en ik niet direct wist welke vervanger ik wou heb ik een tijdje alleen analoog gefotografeerd. Ging betrekkelijk goed, relatief duur lesje ISO gekregen.

Eergisteren Champions League op tv, excellent moment om wat ongescande rolletjes in de scanner te gooien. Silverfast loopt geregeld wel eens vast, maar gewoon terug opstarten werkt doorgaans prima... tot ik het volgende deed. Ik had niet in de gaten dat SF weer was gecrasht, en omdat het de laatste neg van de strook was trek ik de lader er uit en merk ik direct dat er iets fout gegaan is. Ging veel stroever, en toen ik 'm in paniek gewoon terug duwde en probeerde te herstarten werd de scanner niet meer herkend. Sindsdien niet meer aan de praat gekregen.

Is er iemand hoe ik dit eventueel kan verhelpen? Al intensief gegoogeld, maar vind niet direct iets gelijkaardig. Alvast bedankt!

Offline sterremuur

• Analoog liefhebber
    • Flickr
Re: Plustek 7300 filmstrip laden stroef en scanner niet meer herkend
« Reactie #1 Gepost op: 9 mei 2019, 11:55:24 »
Het herkennen in de software staat los van de filmhouder. Als die vastzit heb je hem er waarschijnlijk ondersteboven in gezet. Dan haakt het vast vanweges de veertjes en zo.
Je kunt de bovenkap verwijderen als je hem er niet meer uitkrijgt.
Dat met de software: je kunt de software registreren en dan gratis een nieuwere versie downloaden.
Of Vuescan gebruiken, die herkent deze scanner ook zonder dat er extra drivers geladen moeten worden.

Offline Gilbert

• Nieuw
  • *
« Reactie #2 Gepost op: 9 mei 2019, 20:45:03 »
Bedankt voor het meedenken. Ik probeer het dit weekend zeker nog eens met Vuescan.

Ik denk niet dat ik 'm er ondersteboven heb ingestoken, want alles liep eigenlijk prima tot het laatste van de vier negatieven. Er is mogelijk iets geforceerd terwijl de Plustek nog aan het scannen was (hij blijft 'bezig' terwijl SF vastloopt). Als niks lukt zal ik 'm uit elkaar halen om te zien of daar iets opvalt.

Offline Gilbert

• Nieuw
  • *
« Reactie #3 Gepost op: 13 mei 2019, 12:31:49 »
Zowel met SF als de proefversie van Vuescan kreeg ik 'm niet meer aan praat. Heb eerste de drivers verwijderd en opnieuw geinstalleerd, dan de behuizing er af gehaald en de scanner manueel terug naar achter gedraaid (scanelement was vooraan blijven zitten).

Er zit terug leven in, met Vuescan werkt het al weer, met SF nog niet. Heb geen betalende versie van Vuescan, dus wel essentieel om SF ook terug aan de praat te krijgen!

Offline Gilbert

• Nieuw
  • *
« Reactie #4 Gepost op: 1 juli 2019, 11:04:15 »
Beetje vreemd, nu wordt hij niet meer herkend.

Na wat geknoei met de driver en Silverfast heb ik nu alles verwijderd, maar ook met de proefversie van Vuescan lukt het nu niet meer. Vuescan zou 'm toch moeten herkennen zonder drivers? Is er nog iets dat ik kan proberen?

Offline sterremuur

• Analoog liefhebber
    • Flickr
« Reactie #5 Gepost op: 1 juli 2019, 13:31:33 »
Misschien Windows hem op een andere USB port laten herkennen.

Offline Gilbert

• Nieuw
  • *
« Reactie #6 Gepost op: 2 juli 2019, 14:20:42 »
Thanks, dat had ik al geprobeerd maar zonder resultaat.

Ik vermoed dat ik een foute versie van de driver heb maar de website van Plustek doet het niet, dus ik kan het voorlopig nog niet testen... Als iemand v3.2.0.0 nog in z'n downloadfolder heeft zitten, mijn dank is groot!

Offline sterremuur

• Analoog liefhebber
    • Flickr
« Laatst bewerkt op: 3 juli 2019, 09:40:02 door sterremuur »

Offline Gilbert

• Nieuw
  • *
« Reactie #8 Gepost op: 8 juli 2019, 13:42:37 »
Top, heel erg bedankt! Ik probeer vanavond wat tijd te vinden om er nog eens wat aan te prutsen.