Auteur Topic: Negatieven fotograferen: hoe natuurgetrouw blijven  (gelezen 459 keer)

Offline wutske

• Nieuw
  • *
  • Het is nooit te laat
Negatieven fotograferen: hoe natuurgetrouw blijven
« Gepost op: 11 juni 2019, 17:58:48 »
Ik heb gisteren mijzelf een schoendoos-film-digitalisator gemaakt (een schoendoos met wat wit papier, een aantal gaten en 2 flitsers).
Wat mij als eerste opvalt aan de resultaten is dat deze heel plat zijn, er zit heel weinig contrast in de foto's terwijl de negatieven wel contrastrijker zijn. Dit is natuurlijk makkelijk recht te trekken in Lightroom en consoorten, maar als ik dat doe dan heb ik het gevoel dat de film "geen eer aandoe", waarom zou ik voor een contrastrijke of contrastarme film gaan als ik achteraf toch digitaal poteren.

Ik vraag mij nu dus af wat de ideale én consistente manier is om negatiefjes te digitaliseren. Ik heb bijvoorbeeld al gezien dat Silverfast profielen heeft voor verschillende films, maar zijn die ook toepasbaar op negatiefjes die gedigitaliseerd zijn met een camera ?

Offline Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
Re: Negatieven fotograferen: hoe natuurgetrouw blijven
« Reactie #1 Gepost op: 11 juni 2019, 18:09:22 »
Je doet de film inderdaad weinig recht aan als je het scant en bewerkt. Persoonlijk vind ik het wel een goede methode - vrij vlak scannen (met zo weinig mogelijk "bewerkingen" tijdens de scan) en dan achteraf de bewerkingen doen in een meer geschikt programma. Scansoftware vind ik vaak te grof en ook bij een digitale camera is een RAW file het beste (weinig interne bewerking door de camera software).

Al die voorgekauwde profielen in software heb ik helemaal niks mee. Ik wil het eindresultaat graag zelf bepalen.

En nog even wbt "de film eer aan doen" - als je dat echt wilt kan je eigelijk beter in de doka gaan afdrukken. Daar is het oorspronkelijk voor bedoeld en dan komen je keuzes wbt contrast en dergelijke meer tot zijn recht.

Wat ik heb gemerkt met scannen is dat je speling in verwerking groter is - je kunt met meer "fouten" wegkomen en toch een redelijk resultaat krijgen. Maar of dat nou bedoeling is...

Jon

Offline wutske

• Nieuw
  • *
  • Het is nooit te laat
Re: Negatieven fotograferen: hoe natuurgetrouw blijven
« Reactie #2 Gepost op: 11 juni 2019, 19:15:13 »
Nu ja dat zo zegt ... misschien kan ik er een paar vergroten en dan proberen digitaal hetzelfde resultaat te verkrijgen, dan kan ik mijn eigen profielen maken :)