Auteur Topic: Testen van Canon A-1  (gelezen 607 keer)

Offline ThijsV

• Regelmatige bezoeker
  • **
    • Flickr
Re: Testen van Canon A-1
« Reactie #15 Gepost op: 15 mei 2019, 16:39:22 »
Misschien had ik Wapenolie wat meer kunnen specificeren, ik gebruik ballistol (onderhoudsolie) voor de reparatie. De vraag nu is, ga ik vanuit de lens mount of onderkant van de camera aan de slag. Bij allebei heb je het nadeel dat je 'op gevoel' moet werken aangezien je niets kan zien..
Absolute beginner / Canon A-1 & Canon AE-1 Program / Omgeving Eindhoven

Online Fred

• Analoog liefhebber
  • Voorheen Asahi Pentax, thans vnl. FSU camera's.
« Reactie #16 Gepost op: 15 mei 2019, 20:59:00 »
Nou weet ik weinig van Canon maar alleen olie zonder de oude smeermiddelen verwijderen gaat dat werken?

Als ik een camera een CLA geef dan gaat deze echt tot het laatste schroefje uit elkaar en worden alle oude smeermiddelen verwijderd.
Smeren zonder eerst te reinigen maakt het probleem vaak erger.
« Laatst bewerkt op: 15 mei 2019, 21:55:22 door Fred »
Zorki, Zorki 6 Zenit B en Yashica A.

Wish List:  Yashica D,  Yashica Mat model zonder ingebouwde lichtmeter, Weston Master III.

Offline Chromenose

• Vaste bezoeker
« Reactie #17 Gepost op: 15 mei 2019, 21:27:02 »
Zoals Sterremuur elders in het reparatieforum beschrijft is dit lager oorspronkelijk niet gesmeerd, er zou dus geen vet aanwezig mogen zijn. Daarnaast is een Canon A serie camera dermate complex en compact in elkaar gezet dat alles eruit en schoonmaken niet echt een oplossing is.
Zoals Sterremuur beschrijft is de methode met een kromme naald via de objectiefmount redelijk goed te doen als je maar weet waar je de olie wilt hebben📸
Zelf heb ik ook ooit een sloper op de kop getikt om te oefenen, aanbevolen.

Succes,
Rob

Online Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #18 Gepost op: 15 mei 2019, 21:36:52 »
Lagers of andere draaipunten in een camera die normaal droog zijn kunnen wel een punt zijn waar zich vuil en stof ophoopt of waar roestvorming plaats vind.

Ik weet van de Pentaxen vanaf de ME- super dat er vaak een probleem optreed met het transportmechanisme, dat zit of helemaal vast of je kan oneindig transporteren zonder dat je de sluiter spant, dat probleem wordt bij het spiegelmechanisme veroorzaakt en is zeer eenvoudig op te lossen maar het probleem komt ook weer snel terug de enige oplossing is dan echt het mechanisme grondig schoonmaken tenzij er sprake is van een ernstige slijtage dan is het gewoon over.

Wish List:  Yashica D,  Yashica Mat model zonder ingebouwde lichtmeter, Weston Master III.

Online Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #19 Gepost op: 15 mei 2019, 22:12:32 »
Ik heb een A-1 bijna een half jaar geleden met de methode van Sterremuur van zijn squael afgeholpen. Ik heb naaimachine olie gebruikt. Het werkt nog steeds - de camera ook  :D

Als de squael terug komt doe ik het nog een keer - totdat de boel ermee ophoudt of als de olie er aan de onderkant uit komt lopen  8)

Ik heb wel een ander exemplaar waar ik silicone smeermiddel voor ga proberen. Dat is misschien beter voor de kunststof tandwielen.

Het zal uiteindelijk een tijdelijke oplossing zijn maar met genoeg andere camera's in de kast maakt me dat niet zoveel uit.

In het gebruik is het wel een verrassend fijne camera.

Jon

Online Fred

• Analoog liefhebber
« Reactie #20 Gepost op: 15 mei 2019, 22:30:48 »
Kunststof tandwielen zouden niet gesmeerd hoeven worden.

Maar de reden dat ik zo blijf zeuren over eerst schoonmaken is dat ik al meerdere keren een camera kreeg waar zo ongeveer meer olie uitkwam dan in de gemiddelde frituurpan past terwijl bij het openen dan een hoeveelheid filmsnippers uit de camera stroomden en die zaten ook tussen de tandwielen.
Er wordt te snel naar de oliespuit gegrepen en dat hebben wij natuurlijk ook aan de bouwmarkten te danken waar zowat op iedere hoek en bij de kassa's het "wondermiddel" WD40 staat en er zijn nog altijd mensen die denken dat je daar alles mee aan de praat krijgt.
Veel olie soorten (en ook WD40) tasten rubber aan en zeker de oudere echte rubber sluiterdoeken kunnen hier niet tegen  :'(.
Een vulkaniete (=uitgehard rubber) bekleding zoals de oudere Leica's en iets minder oude FSU camera's hadden zijn ook niet blij met olie.
Ik vond de Pentax ME-Super altijd een fijne camera maar die zijn inmiddels op een leeftijd dat ze gewoon problemen blijven geven dus wat Pentax betreft zitten alleen nog de KX, MX en LX in de koffer oh ja er zit ook nog een ME zonder super bij.
Maar de laatste jaren pak ik alleen nog FSU camera's en soms een Aziatische middenformaat, simpele spartaanse camera's die het gewoon blijven doen.  :D

Offline sterremuur

• Analoog liefhebber
    • Flickr
« Reactie #21 Gepost op: 15 mei 2019, 23:54:11 »
Het onderdeel is niet kritisch. Het is een vliegwieltje dat de klap van de spiegel remt, en is verder nergens mee verbonden.
De squeal komt van het droge lagertje dat door slijtage teveel speling heeft en daarom in resonantie komt en gaat gillen.
Ik heb de methode zelf visueel geoefend met een kaal sloopchassis.
Daaruit blijkt dat je met de punt van de naald precies dat lagertje kunt "voelen".
Je moet ook oefenen met het loslaten van een minieme druppel olie. Liefst met een lange 1cc insulinespuit.
Andere spuiten zijn veel te grof en dan jas je er zo een halve cc in en dat is veel te veel.

Online !karen

• Analoog liefhebber
« Reactie #22 Gepost op: 16 mei 2019, 07:56:12 »
Al mijn canons kuchen en mogen blijven kuchen. Als het geen probleem is, waarom zou je er dan aan liggen klooien...

Offline sterremuur

• Analoog liefhebber
    • Flickr
« Reactie #23 Gepost op: 16 mei 2019, 09:44:49 »
Dat is een argument.
Het hoeft inderdaad niet per se.

Maar ik vond het leuk om uit te vissen.  :D

Online Jonnie88

• Analoog liefhebber
    • www.pbase.com/jonnie88
« Reactie #24 Gepost op: 16 mei 2019, 09:52:32 »
Als het geen probleem is, waarom zou je er dan aan liggen klooien...

Dat is wel heel erg rationeel geredeneert...ik wil wel dat mijn camera's een beetje goed klinken  ;)

Helemaal zeker ben ik niet of het geen "probleem" is. Bij mijn A-1 lijkt de spiegelbeweging toch een stuk soepeler te gaan - maar misschien zit het tussen de oren.

Jon

Offline ThijsV

• Regelmatige bezoeker
  • **
    • Flickr
« Reactie #25 Gepost op: 16 mei 2019, 12:26:50 »
Update: Ten eerste bedankt voor de enthausiasme en verschilllende meningen onder de leden, dat is de reden waarom ik lid ben geworden van het forum; om van elkaar te leren en vanalles te bespreken!

Ik heb allebei mijn camera's (Canon A-1 en AE-1 Program) van de kuch weten te verhelpen, a.d.h.v. een lange naald en klein spuitje met een druppel Ballistol.
Ik heb via de onderkant van de camera de naald in een specifieke plek gestoken (zie https://boriszech.tumblr.com/ voor een duidelijke aanduiding) en één druppeltje olie in het mechanisme gespoten. Ter info: ik heb deze manier gebruikt omdat mijn naald niet ver genoeg gebogen kon worden om de methode van Sterremuur goed uit te voeren.

Beide camera's klinken nu erg lekker, en ik kan niet wachten om foto's te maken :D
Absolute beginner / Canon A-1 & Canon AE-1 Program / Omgeving Eindhoven

topsecret-dna