Auteur Topic: Nieuw: Silbersalz35 film op de markt incl. ECN2 ontwikkeling en scannen  (gelezen 1504 keer)

Offline Kodachrome25

• Vaste bezoeker
Re: Nieuw: Silbersalz35 film op de markt incl. ECN2 ontwikkeling en scannen
« Reactie #15 Gepost op: 11 januari 2020, 14:26:45 »
Het kan wel, maar je moet eerst de Remjet laag verwijderen. dmv een speciaal voorspoel bad.
Wat ook al gezegd wordt (min of meer) een normale ontwikkel centrale zal ook niet blij zijn als ze deze film zo in de C41 ontwikkelaar gooien. Ze kunnen dan de hele batch ontwikkelaar weg gooien......
En met C41 ontwikkelen van dit soort ECN-2 films wordt het negatief meestal wat vlakker/fletser.  met een speciale ontwikkelaar haal je meer uit de film
Het ontworpen contrast van ECN is ongeveer 0,55 terwijl het contrast van een professionele C41-film ongeveer 0,65 is. Dit is om de MP-industrie meer speelruimte te geven voor hun bewerking en workflow.

C41 gebruikt echter CD4, terwijl ECN CD3 gebruikt. Dit is een polaire versus een niet-polaire ontwikkelaar met verschillende ontwikkelingssnelheden, diffusiesnelheden en kleurtint en kleur-stabiliteit. ECN-2 kleuren zijn stabieler op lange-termijn dan C-41.

Als je daar eenmaal aan voorbij bent, kun je het proces kruisen, maar je krijgt minder dan optimale afbeeldingen en beeldstabiliteit samen met een slechtere kleurtint.

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • huh wat?
« Reactie #16 Gepost op: 11 januari 2020, 22:01:11 »
vergeet niet dat cinema film gemaakt is om op een film positief een goed beeld te krijgen. en positieve film heeft een totaal andere gradatie dan RA4 papier.  maar de keren dat ik kodak cine film in c41 heb gehad, vond ik het resultaat wel fraai. Ik kan ze alleen op het ogenblik niet terugvinden in mn archief.
--
kan het uit elkaar? Mooi!

Offline Ernst-Jan

• Vaste bezoeker
« Reactie #17 Gepost op: 11 januari 2020, 22:42:27 »
vergeet niet dat cinema film gemaakt is om op een film positief een goed beeld te krijgen. en positieve film heeft een totaal andere gradatie dan RA4 papier.  maar de keren dat ik kodak cine film in c41 heb gehad, vond ik het resultaat wel fraai. Ik kan ze alleen op het ogenblik niet terugvinden in mn archief.
Wordt/werd deze negatief film dan omgezet naar een positief voor projectie? Of hoe ging dit vroeger?

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • huh wat?
« Reactie #18 Gepost op: 13 januari 2020, 19:43:42 »
Jep. je schiet op dit cine negatief. dat gaat naar het lab en die ontwikkelen voor je. pushen, pullen en crossprocessesn kan ook. daarna kun je voor de montage een werkcopie vragen. dat is een positieve print op film zonder kleurcorrectie per shot. daarmee ga je al knippend en plakkend (met plakband) op een film montagetafel je productie monteren. op de zijkant van de film staan oplopende frame nummers en batch nummers van de film. als je film klaar is, gaat die terug naar het lab en gaan ze je orginele negatief nasnijden aan de hand van de nummers op de rand van je film. dat nagesneden negatief (wat geplakt woord met een lijm en niet met plakband) wordt dan kleur gecorrigeerd per shot (dure grap: cameraman, regisseur, technicus en een dure color correction suite bijeen) maar daarmee krijgt de film zn uitleindelijke visuele karakter. en met de kleur correctie lijst gaat de film het lab weer in om een eerste gecorrigeerde copie te trekken. die wordt nog een keer bekeken en eventueel nog verder gecorrigeerd voor de uiteindelijke copie.

dat was het volledig optische verhaal. het digitale verhaal is een stuk korten en daar worden meestal alle shots gecorrigeerd overgezet naar een digitaal medium. en na de montage daarvan op een computer wordt er nog een digitale kleurcorrectie overheen gegooid.

--

Online Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #19 Gepost op: 13 januari 2020, 20:03:57 »
Leuk kijkje in de keuken, Mac.  :)
Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.

Offline Ernst-Jan

• Vaste bezoeker
« Reactie #20 Gepost op: 13 januari 2020, 23:29:08 »
Dankje voor de uitvoerige uitleg macsimski!
Er zijn nog best wel een handje vooraanstaande regisseurs die het liefst met film werken, maar die digitalisering direct en bewerken dan op de pc?

Bijvoorbeeld Dunkirk wordt geprojecteerd op 65mm. Is dit met knip- en plakwerk gemaakt of is het ooit ingescand en later op film gezet.

En zat dat in net geval van 65mm op één grote rol? Want de 1000voet rollen Kodak Vision3 zijn voor krap 9 minuten geloof ik.

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • huh wat?
« Reactie #21 Gepost op: 15 januari 2020, 09:40:10 »
nee, dat zijn losse aktes, of te wel hoofdstukken. bij 35mm werd over het algemeen de hele film in aktes verstuurd en in de bioscoop weer gemonteerd op een rol van ongeveer 1.20m doorsnede op horizontale schijven voor projectie, maar met 70mm is dat ondoebaar, dus meestal projecteren ze met twee projectoren en worden die afgewisseld met telkens een nieuwe akte op een projector. dat "overnemen" is een vak apart en vergt kunde van de projectionist, die op het juiste moment de nieuwe projector moet starten en de ene lamp moet sluiten en tegelijk de nieuwe moet openen. vlak voor het einde van de akte is er in een frame van de film een klein gaatje geponst in de rechter bovenhoek. dat is het teken voor de projectionist om de nieuwe projector op gang te brengen. dan volgt een tweede pons voor het feitelijke overnemen. daarna de vorige acte terugspoelen voor een eventuele volgende filmprojectie. alsnog is een 70mm akte loodzwaar. Ik heb het een aantal keren mogen doen in het filmmuseum (toen nog in het vondelpark) waar ze van die fraaie DP70 projectoren van philips hadden staan. een vriend van me was daar hoofd projectionist namelijk.

zo dus: https://youtu.be/lMoWr7QDg7w
--

Offline MacSimski

• Analoog liefhebber
  • huh wat?
« Reactie #22 Gepost op: 15 januari 2020, 09:44:41 »
sorry, toch weer een topic gekaapt.  8(
--

Online Mono

• Analoog liefhebber
« Reactie #23 Gepost op: 15 januari 2020, 09:57:39 »
sorry, toch weer een topic gekaapt.  8(

Toch maar niet wissen!
Wie bang is om te vragen schaamt zich om te leren.